Mikael_L Mikael_L skrev:
Han tankade bilen bara två gånger per år, enligt egen utsago. Så den lär ju inte användas till så mycket mer.
OK missade helt denna "detalj"... 😳
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Därför att det är ett argument som elbilsförespråkarna använder. "Varje morgon är min bil fulladdad."

Det blir inte lika imponerande om man säger "Varje morgon har min bil 30 mils räckvidd", med tanke på att en majoritet av bränslebilarna har längre räckvidd än så varje morgon, även fast de inte är fulltankade.
Ok, då förstår jag hur du menar. Det kanske är bättre att säga "Under vardagskörningen behöver jag aldrig någonsin besöka en tankstation.".

Oavsett så är den längre räckvidden inget som imponerar om man inte behöver den.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Säkert sämre med den med.

Det går inte att påstå att laddinfrastrukturen är bättre än bensinmacks, men å andra sidan är det fortfarande många fler ICE-bilar på vägarna.
Förutom då att det (helt anekdotiskt) börjar finnas rätt många fjällstugor mm. med egen destionationsladdare…
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag menade mer att det finns inte mer jobb att göra än diamanter som grävs fram.
Och på samma sätt med elbilar, det är ingen vits att bygga fler än vad man kan köpa batterier till.
Så kanske det är men är det verkligen billigare att producera en elbil med jämförbar ICE bil idag? Jag tror inte det, inte ännu. Hade elbilar produktionsteknik utvecklats i över hundra år så hade det säker varit mycket billigare.
En modern dieselbil är galet komplex, massor med tajta mekaniska toleranskedjor, avancerade reningssystem, piezo högtryck gör bränsle, datorstyrda växellådor fulla med hitech mekanik, pumpar, termostater, ventiler lite här och var, vaccum system, ändå kostar de "bara" några hundra tusen och funkar oftast tills rosten/åldern tar dem.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Så kanske det är men är det verkligen billigare att producera en elbil med jämförbar ICE bil idag?
Ja det är jag ganska övertygad om.
Fast det beror väldigt mycket på hur stort batteri man hivar i.
Sätter man in ett 200kWh batteri är det svårt att undvika att den blir snuskigt dyr.

Men än så länge ska köparna av EV betala av en rätt stor andel av utvecklingskostnader, de flesta EV är i andra eller tredje generationen, så utvecklingskostnaderna belastar nog fortfarande en hel del.
Men det kommer som i allt annat komma till punkten att kunskapen blir etablerad och den nya motorelektroniken ärver det mesta från generationen innan, och då sjunker utvecklingskostnaden.

Det kommer ju på sikt också bli så att det blir ett fåtal underleverantörer som står för nästan hela marknaden och det blir därmed mer kostnadseffektivt, ungefär som att Bosch och ett par andra levererar motorstyrning till nästan alla biltillverkare.

Men jag tror att en EV med ett lagom stort batteri är billigare att producera redan idag, men att biltillverkarna tar fortfarande ut en bättre vinst.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är jag ganska övertygad om.
Fast det beror väldigt mycket på hur stort batteri man hivar i.
Sätter man in ett 200kWh batteri är det svårt att undvika att den blir snuskigt dyr.

Men än så länge ska köparna av EV betala av en rätt stor andel av utvecklingskostnader, de flesta EV är i andra eller tredje generationen, så utvecklingskostnaderna belastar nog fortfarande en hel del.
Men det kommer som i allt annat komma till punkten att kunskapen blir etablerad och den nya motorelektroniken ärver det mesta från generationen innan, och då sjunker utvecklingskostnaden.

Det kommer ju på sikt också bli så att det blir ett fåtal underleverantörer som står för nästan hela marknaden och det blir därmed mer kostnadseffektivt, ungefär som att Bosch och ett par andra levererar motorstyrning till nästan alla biltillverkare.

Men jag tror att en EV med ett lagom stort batteri är billigare att producera redan idag, men att biltillverkarna tar fortfarande ut en bättre vinst.
Svårt att prata om elbilstillverkarna som homogena också när de har så vitt olika siffror för volymer, kostnader och vinster. På ICE är det liknande marginaler över hela bordet.
 
M Markarbetaren skrev:
Minns när vi åkte till Idre för några år sedan. Då var man tvungen att stanna och tanka i Mora för sedan var det många mil innan en mack. Men det kanske har ändrats, detta var 10-12 år sedan. Undra hur det ser ut med laddinfrastruktur där.
Där finns 2 st 200kW laddare i Idre.1 50kW i Särna, 50kW i Älvdalen och sen lite fler laddare i Mora.


Jag hade aldrig tagit elbilen till Idre, chansar inte för 5 öre på att där ska vara ledigt när man ska vidare. Det får bli dieseln på såna resor.
 
nikasp
N Nerre skrev:
Därför att det är ett argument som elbilsförespråkarna använder. "Varje morgon är min bil fulladdad."

Det blir inte lika imponerande om man säger "Varje morgon har min bil 30 mils räckvidd", med tanke på att en majoritet av bränslebilarna har längre räckvidd än så varje morgon, även fast de inte är fulltankade.
Jag lyssnade på en pod om att det där med att man hakar upp sig på att man måste ha enormt lång räckvidd är ganska oviktigt i realiteten. Det är väldigt sällan jag klämmer mer än tre timmar på raken med min Passat som jag kommer runt 105 mil med på full tank.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Där finns 2 st 200kW laddare i Idre.1 50kW i Särna, 50kW i Älvdalen och sen lite fler laddare i Mora.


Jag hade aldrig tagit elbilen till Idre, chansar inte för 5 öre på att där ska vara ledigt när man ska vidare. Det får bli dieseln på såna resor.
Du sätter huvudet på spiken med denna kommentaren.

Idag är säljs det inga rena elbilar till privatpersoner.

Elbilarna som säljs idag är dom som fiktivt anger en "miljöbilspolicy" som krav.
Fast rena elbilar har aldrig varit miljövänliga på riktigt.

Rullar elbilarna dessutom i Tyskland är dom dessutom extra miljövidriga.

Bra va?!

https://www.di.se/debatt/debatt-tys...ning-men-branner-13-000-ton-brunkol-i-timmen/
 
sunnis
Krilleman Krilleman skrev:
Du sätter huvudet på spiken med denna kommentaren.

Idag är säljs det inga rena elbilar till privatpersoner.

Elbilarna som säljs idag är dom som fiktivt anger en "miljöbilspolicy" som krav.
Fast rena elbilar har aldrig varit miljövänliga på riktigt.

Rullar elbilarna dessutom i Tyskland är dom dessutom extra miljövidriga.

Bra va?!

[länk]
Hur mycket brunkol bränner vi i Sverige?
 
sunnis
Krilleman Krilleman skrev:
Har du missat att vi importerar el från Tyskland?

Eller var det ett medvetet val för att verka "grön"?

[länk]
Står ju t.o.m i artikeln du länkade att Sverige är/var Europas största nettoexportör.

Men vad har Tysklands havererande energipolitik med elbilar i Sverige att göra?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
sunnis sunnis skrev:
Står ju t.o.m i artikeln du länkade att Sverige är/var Europas största nettoexportör.

Men vad har Tysklands havererande energipolitik med elbilar i Sverige att göra?
Fast att vi är största nettoexportören av el innebär väl ändå så inte att vi inte köper el av Tyskland när solen inte lyser och vinden inte blåser...

Svea Rike köper el av Tyskland, vill du förneka det faktumet?

Brunkol laddar alltså elbilarna på en vindstilla natt.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
G
Krilleman Krilleman skrev:
Har du missat att vi importerar el från Tyskland?

Eller var det ett medvetet val för att verka "grön"?

[länk]
Sverige importerar väl inte så ofta (orkar inte kolla länken🙄) men det verkar gå åt rejält med energi att producera batterier också. Kina bilar ger jag inte mycket för.
 
Krilleman
G OMathson skrev:
Sverige importerar väl inte så ofta (orkar inte kolla länken🙄) men det verkar gå åt rejält med energi att producera batterier också. Kina bilar ger jag inte mycket för.
G OMathson skrev:
Sverige importerar väl inte så ofta
Nej absolut inte, bara vintertid när solen inte lyser och vinden inte blåser.
=
Inte så ofta.

Kallt är det dock fortfarande i Norrland.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.