Hej! En fråga från en okunnig:
När jag just sotat ur min panna brukar den få för sig att koka...
Det händer när jag har laddat ca hälften av tanken (1800l), när glödbädden i pannan är som störst.
Temperaturen går upp till ~100', fläkten slår av och så står den och bubblar en stund tills tempen sjunkit till ~95'.
Detta upprepas säkert en sex-sju gånger.
Någon som har en ide? Jag får inte ihop varför den står och kokar när det finns nästan 1000 liter vatten att värma.

-Tack på förhand!

Vattnet hinner inte snabbt nog kyla av pannan helt enkelt. Detta kan bero på en del saker såsom dålig cirkulation etc.

Hur laddar du acctankarna?

När pumpen inte fungerar på min Laddomat får jag samma effekt. Man hör att det småkokar i pannan.

Laddomat 80(?) har jag för mig att min Laddomat heter...

Kolla om det finns olika lägen på cirkulationspumpen på laddomaten, vår går på högsta fart (läge tre om jag inte missminner mig).

Har du rätt termostat i din laddomat? Under inkörnings tid ska man ha en tgermostat som öppnar tidigare för att bli av med syret i vattnet. Om detta inte har gjorts kan det vara så att när vattnet blir varmt börjar syret att bryta ut och det gjör att det blir en luftbubbla i c.pumpen.
Själklart måste du byta till den kalla termostaten även om du byter vatten i systemet (nytt vatten = nytt syre).
Elda med den kalla 6-8ggr så borde all luft gå ur.

Rörmokaren har bytt termostat efter installationen.
Efter att jag klagat på att jag hade svårt att få tanken varm.
Hmm, det kan ju vara fel termostat då...

Skall även kolla upp läget på laddomaten!

har du termometrar på dom 3 anslutningarna till laddomaten så kan du ju se vad som kommer från pannan och tanken och vad som går in i pannan...

• DSCN2050.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.