A AndersS skrev:
IP Only blev "inlyfta"/köpta och tillhör idag GlobalConnect och har även bytt ledning.
De jag kände tror jag försvann ur bolaget när de sålde för säkert 15 år sen, det är mer än 20 år sen jag hade kontakt med någon av dem... Jag antar detta är något som hänt nyligen.

Men iallafall så har mina föräldrars erfarenheter med IP only varit helt OK sett ur ett kundperspektiv. Vid fritidshuset var det iofs lite rörigt hur de gjorde arbetet, men det gick i stort rätt ok. Hoppas det fortsätter funka bra, men nu säljer mina föräldrar båda dessa hus för att flytta till lägenhet/äldreboende så för deras del kvittar det...
 
J JohanLun skrev:
absolut, jag fick rådet för många år sen av en fd kollega som då jobbade i fiber/telebranchen att undvika openinfra (de hette nog nåt annat då) då deras metod redan då var att sälja in och sen höja priset.
Vad jag vet är det här första och enda gången Open Infra har infört en avgift direkt från slutkunderna? Har du några fler exempel?
Det är möjligt att dom har höjt avgiften som man betalar i det fördolda via sin tjänsteleverantör, men då borde det märkas på deras pris? Hos oss har priserna legat stabilt i flera år fram till i våras så man annonserade prishöjningar (bl a på grund av att OI höjt avgiften) med hänsyn till den allmänna inflationen och världsläget.
 
Även jag fick brev från OpenInfra ang tvingande villkorsändring/serviceavgift förra månaden.

Mejla tillbaka och bestred ändringen och begärde en kopia av avtalet.

Fick tillbaka avtalsvillkoren och ett standardsvar att de kan ändra villkoren iom att det skett en lagändring....

Svarade då att jag ingått ett köpeavtal och inte ett nyttjanderättsavtal och därefter har jag inte hört något mer.

Idag kom det ett brev med Posten där de beklagade att de felaktigt skickat ut avisering om tvingande avtalsändring. I brevet framgick att det även gick att ångra att man godkänt de nya villkoren om man kontaktaktade OpenInfra.

Undra hur många OpenInfra lyckades lura denna gång?

3:e gången som de försökt införa en extra avgift, 2x med ett erbjudande som utformats som en faktura och nu senast en rövare att det skett en lagändring och iom det en tvingande avtalsändring.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad jag vet är det här första och enda gången Open Infra har infört en avgift direkt från slutkunderna? Har du några fler exempel?
Det är möjligt att dom har höjt avgiften som man betalar i det fördolda via sin tjänsteleverantör, men då borde det märkas på deras pris? Hos oss har priserna legat stabilt i flera år fram till i våras så man annonserade prishöjningar (bl a på grund av att OI höjt avgiften) med hänsyn till den allmänna inflationen och världsläget.
Ja exakt, han jobbade på en isp som fick lägre marginal eller höja pris till kund just på de med openinfra, var det svensk infrastruktur de hette innan?
 
  • Gilla
Wric
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad jag vet är det här första och enda gången Open Infra har infört en avgift direkt från slutkunderna? Har du några fler exempel?
Det är möjligt att dom har höjt avgiften som man betalar i det fördolda via sin tjänsteleverantör, men då borde det märkas på deras pris? Hos oss har priserna legat stabilt i flera år fram till i våras så man annonserade prishöjningar (bl a på grund av att OI höjt avgiften) med hänsyn till den allmänna inflationen och världsläget.
Det är andra gången de försöker lägga löpande serviceavgift på mig... för några år sedan var det 9 kr per månad, nu 18. Förra gången var det kopplat till en uppgradering, så då fick jag välja att inte gå med. Dock fick jag acceptera att de ansåg mig vara dum i huvudet, men det har jag inga problem med :)
 
Jag är rätt säker på att OI kommer göra nya fantasifulla försök om några år för att försöka lura in oss som "kommit undan" hittills. Dessutom räknar de säkert med att folk säljer hus och då försöker de snärja nya ägarna.
 
”Plötsligt händer det”
Ett brev från Open Infra med information om villkorsändring, felaktig avisering och kontaktuppgifter för kundtjänst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
”Plötsligt händer det”
Exakt samma formulering som vi, och en granne fick.
 
B blatummen skrev:
Svarade då att jag ingått ett köpeavtal och inte ett nyttjanderättsavtal
Men det kan väl inte riktigt vara rätt ändå. Det kan visserligen vara så att du köpt tjänsten att gräva och ansluta till fibernätet, men om du inte har ett avtal om nyttjanderätt så är ju anslutningen helt meningslös. Allt handlar ju om att vara ansluten till något; att Openinfra fortsätter att drifta en fiberkonverter i ett teknikhus i andra änden av din fiber och förse dig med anslutning till din valda internetleverantör.
 
Det är helt sjukt att detta inte är reglerat på nåt sätt... Det gör ju att man kan drabbas av nästan vilka prishöjningar eller villkorsändringar somhelst när man väl köttat in 15.000 för själva fibern.

Tänk om el och vatten var lika. Att man plötsligt kunde få totalt andra villkor vad vatten och el kostar.

Tur det finns drägligt mobilt bredband, så man i värsta fall kan hoppa av och tills man får ny leverantör köra mobilt...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är helt sjukt att detta inte är reglerat på nåt sätt... Det gör ju att man kan drabbas av nästan vilka prishöjningar eller villkorsändringar somhelst när man väl köttat in 15.000 för själva fibern.

Tänk om el och vatten var lika. Att man plötsligt kunde få totalt andra villkor vad vatten och el kostar.

Tur det finns drägligt mobilt bredband, så man i värsta fall kan hoppa av och tills man får ny leverantör köra mobilt...
Det är ju egentligen inte konstigare än nätavgiften vi betalar till elnätsägare. Det är ju samma med den, elbolaget kan höja när de vill, och vi får ta mössan i hand och öppna plånboken.

På ett sätt kan jag tycka att Open Infra, och andra fibernätsägare, rent moraliskt ska kunna ta betalt för sitt nät. Hur ska de annars kunna bedriva sin verksamhet? Missen OI gjort är att de inte fått till ett fungerande system för att knyta upp befintliga kunder i näten de köper upp, och de har inga rutiner för när fiberanslutna bostäder byter ägare. Jag gissar att konstruktionen med att OI tar betalt av tjänsteleverantörerna (som i sin tur får ta betalt av sina kunder) var tänkt att lösa detta...men något verkar ha gått fel.

Som jag skrivit tidigare i tråden fick jag inte bli kund hos en tjänsteleverantör just pga att det är Open Infra som äger nätet i mitt område. Kanske är det så att tjänsteleverantörerna ruttnat på OI och därför vägrar betala dem för nätet, vilket ger OI panik och de försöker få in pengarna direkt från slutkonsument istället.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
”Plötsligt händer det”
[bild]
Det där var ju lite av en slamkrypare.

Så skriver alltså att:
Detta berör egentligen inte dig…
Har du ändå godkänt behöver du inte göra något….Du får då tillgång till något….
Vill du ångra så måste man kontakta dom

Som fan läser bibeln så är det en grumligt uttryckt pudling med den egentliga innebörden att de som tror att de inte behöver göra något accepterar det som inte hade rätt att föreslå i första hand…
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Intressant är att först ville de ha pengar av henne och nu inte. Hennes namn kommer före mitt i bokstavsordningen och de har gått på vem som är skriven på adressen. Mitt namn borde de ha kvar då det var jag som köpte tjänsten av dem från början. Alltså inget uppköp av nät eller liknande, utan jag skrev avtal direkt med dem och i avtalet står att de kan komma att ta ut avgifter framöver. De har inte hört av sig till mig, fast jag har samma kontaktuppgifter som när jag skrev på för sex år sedan.
 
Hep Hep skrev:
Intressant är att först ville de ha pengar av henne och nu inte. Hennes namn kommer före mitt i bokstavsordningen och de har gått på vem som är skriven på adressen. Mitt namn borde de ha kvar då det var jag som köpte tjänsten av dem från början. Alltså inget uppköp av nät eller liknande, utan jag skrev avtal direkt med dem och i avtalet står att de kan komma att ta ut avgifter framöver. De har inte hört av sig till mig, fast jag har samma kontaktuppgifter som när jag skrev på för sex år sedan.
Ni är ju ett tydligt bevis för hur dålig koll OI har. Om du skrivit avtalet med dem så har de rätt att börja ta ut avgiften av dig enligt avtalstexten. Men eftersom de inte har koll på vilka som är kunder hos dem skickar de ut brevet om villkorsändringarna på chans efter folkbokföringsregistret. Man tar sig för pannan...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är ju egentligen inte konstigare än nätavgiften vi betalar till elnätsägare. Det är ju samma med den, elbolaget kan höja när de vill, och vi får ta mössan i hand och öppna plånboken.
Nej, det tror jag inte de kan faktiskt. Elnät, telenät och vatten och avlopp har någon form av reglering.

Men det finns ju även något slags tvång att man måste ansluta sig till avlopp och sophämtning om det erbjuds. Vad jag vet får man dock vara utan vatten eller el. Och givetvis bredband.

Konkurrensverket skriver enligt nedan;
Elnätsföretagen är prisreglerade av Energimarknadsinspektionen. De kommunala vatten- och avloppsföretagen är indirekt prisreglerade av kommunallagens självkostnadsprincip.

I konkurrenslagen finns även ett förbud för dominerande företag att ta ut överpris.
Som jag förstår så har man utrett om fiber borde ha samma typ av reglering;
https://www.konkurrensverket.se/inf...tt-forutsattningarna-for-natreglering-utreds/
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.