Vet ej var jag skall lägga tråden, provar här.
Jag är så himla ledsen ! Vi bygger nytt hus i gammal stil och har varit mycket noga med alla detaljer, bl.a. med att få skorsten bra placerad i huset. Det har varit mycket funderande eftersom det är ett tvåplanshus. Efter mycket om och men blev den i ett hörn i nedre plan och mot en vägg i sovrummet uppe. Brandmästaren var där 2 ggr angående skorstenen och även muraren har flera gånger tillfrågats så att allt skulle bli rätt gjort. Två eldstäder skall anslutas, vedspis och kakelugn. Skorstenen var klar, kakelugnen var nästan uppmurad, bara att ansluta med stålrör uppe i sidled. Då kommer muraren på att han skall höra med brandmästaren en gång till ! Och vad säger brandmästaren !? Jo, han har kommit på att han inte godkänner stålrör i sidled till skorstenen i samma plan för det har varit så mycket bränder i sådana på senare tid !
Istället beslutade dessa kloka herrar att kanalen muras upp direkt ovanför kakelugnen, upp genom taket och upp I VÅRT FINA ALLRUM PÅ ANDRA VÅNINGEN för att sedan anslutas till skorsten ! Rummet blir enligt min mening helt förstört med en klump (inbyggd) om ca 1 x 1 m mot en vägg, där den befintliga skorstenen är på andra sidan väggen. Rökkanalen blir där vi tänkt ha dörr in till sovrummet så nu vete katten hur vi skall komma in i där. Kakelugnen ser för bedrövlig ut. Den är 2,40 hög och takhöjden är 2,60. Där emellan ser man den fyrkantiga tegelskorstenen upp genom taket.
Vid detta möte närvarade inte jag (bara min sambo som tydligen helt tappat greppet) så jag fick se bedrövelsen när jag kom ut till huset.
Buhu, jag vill bara gråta åt eländet .... snyft ...
Jag som tyckte det var SÅ viktigt att skorsten blev så "osynlig" som möjligt, nu har vi värsta kolossen i finaste rummet. Och kakelugnen blev förstörd som det känns nu.

Någon som har tröstande ord ... ?

För det första låter det väl tilltaget med 1x1m för en skorsten? Borde väl i värsta fall bara bli 30x30 cm, om man nu använder någon form av schaktfri modulskorsten vill säga. Om det nu vore en modulskorsten så kanske man kan tänka sig att ni låter bygga någon form av platsbyggd bokhylla efter den väggen, som blir lika djup som skorstenen? Då syns den ju inte särskilt mycket menar jag. Sen när det gäller kakelugnen så vet jag ju inte om det är en gammal återanvänd ugn eller en nytillverkad? En nytillverkad går ju ofta bra att köpa till ett extra varv till, det kanske är samma med en återanvänd?

Kanalen är naturligtvis inte 1 x 1 m. Den måste dock byggas in mot väggen annars ser det ju om möjligt ännu värre ut ...
Kakelugnen är en gammal, uppmurad med tegel. Vi hade naturligtvis kunnat köpa en som var 2,60 om vi vetat detta, men det visste vi inte ... Kakelugnen var redan uppe när detta beslutades.

Jag vill även poängtera en gång till att jag har svårt att förstå hur vi skulle ha kunnat förebygga detta.
Vi har haft arkitekt, byggnadskonstruktör, brandmästare, kommunens byggnadstekniker + murare här och
alla har godkänt stålrörslösningen tidigare. Jag blir så trött.

Om kakelugnen nu är uppmurad så återstår det ju egentligen bara att sänka taket, om man nu inte vill ta ned kakelugnen igen...Vilket ni förstås inte vill.

Jag antar att rökkanalen hamnar mitt i golvet i ett hörn eftersom du måste bygga in den 1x1 m? Jag tänkte mig att den precis i hörnet, därav den platsbyggda bokhyllan...Kan annars inte komma på något annat alternativ än att bygga in den om den inte är i hörnet, eller mot en av väggarna tyvärr.

Jag förstår att du är besviken! Kan du inte lägga in bild på kakelugnen och övervåningens planlösning? Då kanske någon kan komma med kreativa förslag på hur man kan minimera skadorna. Svårt föreställa sig hur det ser ut med enbart en beskrivning.

Ingen annan som varit med om liknande tråkigheter ... ?

Nu har det hela fått en ny vändning. Eftersom jag inte kunde förlika mig med ovanstående lösning ringde jag upp brandmästaren. Något fel på lutningen var det inte tal om, däremot att rökkanalen från kakelugnen borde varit 1-2 varv ner på ugnen, då skulle det ha funkat bra att gå ut i sidled till skorsten. Skulle muraren ha frågat brandmästaren före han gjorde sista varvet så skulle det inte varit nödvändigt att gå upp i taket ! Grrr !
Jag tycker faktiskt muraren borde stå för detta. Troligtvis blir det nu att plocka ner rökkanalen (som muraren jobbat en arbetsdag med) ovanför kakelugnen samt 2 varv på kakelugnen (tog 2 dagar för muraren att göra). Det blir väl en 5 dagars extra arbete för muraren. Och ännu mera slantar för oss :(

svårt att se detaljerna men det låter som om personen som murat upp upp på det befintliga sättet och som misstagit sig om att det var OK skall stå för justeringarna till följd av detta (håll inne med betalningen till allt är klart och slimma sluträkningen något är mitt tips).
annars låter det som man a) kunde vitputsat den uppstickande tegeldelen för att 'trolla bort den' visuellt. och b) den där övervåningkanalen låter enorm—det är väl ingen fabriksugn, kan ni inte integrera den i väggen? om ni bygger regelstomme torde det inte vara svårare än multiplikationstabellen? att sedan som sades innan trolla bort den med platsbyggd/välplanerad garderob eller bokhylla verkar idealiskt... å andra sidan, en vitputsad yta golv till tak i ett rum utan annan äldre detalj kan ge just den tyngd rummet behöver, så att man inte känner retro på nedervåningen men nyproduktion på övervåningn—att låta konstruktion och funktion titta fram i ett rum kan även vara en visuell resurs för helheten...

Svårt att trösta i sånt läge men vid nyuppsättning av kakelugnar brukar det bli en synlig del av stocken kvar om man skall följa de regler som gäller kring eldstäder idag. Vetetusan om jag ens hört att man i känsliga miljöer fått dispens för mer traditionell typ av återuppsättning...

Synliga stockar går ju lätt att hitta bilder på om man söker på nätet litegrann men om det nu innebär att man inte kommer in i ett rum som man tänkt bör ju reklamation inte vara omöjligt (om nu sambon inte godkänt även det). Kan det vara möjligt att ansluta en kamin eller liknande uppe med för att på så sätt baka ihop konceptet lite snyggare? Blir såklart en utgift till men...

Tröst? Kanske genom att visa lite bilder på synliga stockar och kakelugnar:
http://www.lansmuseum.a.se/bilder/fotovisabild.cfm?in_bildnr=LP2004-0075
-lite klumpig stock men bara för charmig ändå och helheten går ändå att trolla till något snyggt...

http://www.lansmuseum.a.se/bilder/fotovisabild.cfm?in_bildnr=LX2004-1081
-Här ser du lite på ovansidan hur det går att putsa bort lite av stocken, en fantastisk kakelugn med lite annorlunda utformning. Kanske har förlorat något varv vid något tillfälle men jag måste säga att robustheten tilltalar...

http://www.lansmuseum.a.se/bilder/fotovisabild.cfm?in_bildnr=LX2004-0358
-Bara för snyggt (ovanligt) för att inte ta med...

http://www.lansmuseum.a.se/bilder/fotovisabild.cfm?in_bildnr=LX2004-0407
http://www.lansmuseum.a.se/bilder/fotovisabild.cfm?in_bildnr=LX2004-0359
- Äldre kakelugnar där man murat stöd nedtill utan att förstöra särskilt mycket av det autentiska...

Kanske nån tröst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.