Bowman Bowman skrev:
Det är ju inte helt svart eller vitt.
En ganska seriös artikel.
[länk]

Humm, kommer jag skriva under på en ny fossilbil nästa vecka..
Skall försöka provköra några hybrider och elbilar i helgen.
Seriös vet jag inte, känns mest som ett raljerande av en bitter gubbe.

2.5kWh milen, hur i helvete kör han? En kollega kör en eGolf och ligger på halva det.
Ladda på ionity, det dyraste stället som finns?
Och till sist, jag bor i SE4, har timpris och har nog aldrig laddat för större milkostnad jämfört med bensinen.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Ja den verkade lite färgad av att någon inte ville ha en elbil helt klart.
Men i uppföljande artikeln som tog med lite arga kommentarer, togs däckkostnader upp. Den verkar vara lite skillnad till elbilens nackdel, men det kanske inte är riktigt så illa?
Allt beror på hur elen tillverkas för laddning samt även om produktionen kan drivas av mer fossilfri el väger det över mer.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
13th Marine 13th Marine skrev:
Seriös vet jag inte, känns mest som ett raljerande av en bitter gubbe.

2.5kWh milen, hur i helvete kör han? En kollega kör en eGolf och ligger på halva det.
Ladda på ionity, det dyraste stället som finns?
Och till sist, jag bor i SE4, har timpris och har nog aldrig laddat för större milkostnad jämfört med bensinen.
Haha, ja, inte helt seriös artikel.
Nej den speglade kanske inte verkligheten, utan möjligt vis ett ovanligt scenario.
 
Bowman Bowman skrev:
För mig, är miljöaspekten helt irrelevant.
Jag tar enbart beslutet på bekvämlighet kontra kostnad.
Ok,
Alla gör som den vill med sina eller bankens pengar.
Med mina förutsättningar och relativt goda kunskaper i matematik så kan jag omöjligt räkna hem en elbil mot en fossilbil, det går bara inte.

Det är precis lika som med solceller, trots extremt goda praktiska förutsättningar så går inte kalkylen ihop trots att jag bor på en gård. Pay off blir så galet lång att det blir helt orimligt. Något som bekanta och arbetskamrater redan bekräftar om och om igen.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Tjau... elbilar och deras "smutsiga" batterier kan vara en parentes i bilhistorien om några år.

En vätgasbil inkl bränsleceller är ju betydligt miljösmartare.
https://www.toyota.se/bilar/mirai
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
M
GoC GoC skrev:
endera använder du inte bilen eller så kör du en MB laddhybrid som är en skvader av elbil/diesel.
nu var frågan en dieselbil, dvs inte en laddhybrid.
själv har jag inte tankat på snart två år 😂 har tidigar kört dieselbil.
Jag har en dieselbil. Har 1 mil t&r till jobbet. Uppgiven förbrukning ligger på 0,4L/mil, men i realiteten ligger den nog på 0,6 nu med dieselvärmare på morgonen. Tanken rymmer 62L och med 22 arbetsdagar/mån så blir det 4-5 månader mellan tankningarna😉
 
Bowman
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ok,
Alla gör som den vill med sina eller bankens pengar.
Med mina förutsättningar och relativt goda kunskaper i matematik så kan jag omöjligt räkna hem en elbil mot en fossilbil, det går bara inte.

Det är precis lika som med solceller, trots extremt goda praktiska förutsättningar så går inte kalkylen ihop trots att jag bor på en gård. Pay off blir så galet lång att det blir helt orimligt. Något som bekanta och arbetskamrater redan bekräftar om och om igen.
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ok,
Alla gör som den vill med sina eller bankens pengar.
Med mina förutsättningar och relativt goda kunskaper i matematik så kan jag omöjligt räkna hem en elbil mot en fossilbil, det går bara inte.

Det är precis lika som med solceller, trots extremt goda praktiska förutsättningar så går inte kalkylen ihop trots att jag bor på en gård. Pay off blir så galet lång att det blir helt orimligt. Något som bekanta och arbetskamrater redan bekräftar om och om igen.
Nej jag är lite inne på det spåret, speciellt om man även tar med ”bekvämlighet” som ett litet plus på fossilbilen.
Ja ny diesel mot ny elbil i samma bekvämlighet/utrustnings nivå”klass”. Där tycker jag det lutar åt diesel.
Även om kostnaderna är olika och vid olika tillfällen, så bedömer jag att skillnaderna in blir så stor just nu i båda bilars livscykel i min ägo.
Olika säkert, men inte så galet olika.

Och solceller, håller helt med :)
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ok,
Alla gör som den vill med sina eller bankens pengar.
Med mina förutsättningar och relativt goda kunskaper i matematik så kan jag omöjligt räkna hem en elbil mot en fossilbil, det går bara inte.

Det är precis lika som med solceller, trots extremt goda praktiska förutsättningar så går inte kalkylen ihop trots att jag bor på en gård. Pay off blir så galet lång att det blir helt orimligt. Något som bekanta och arbetskamrater redan bekräftar om och om igen.
Enbart ekonomi som avgörande är det säkert så. Men jag vill även lägga till komfort och funktioner i nyare bilar. Det som finns i nuvarande bilen som är sju år, saknades i den som blev utbytt, och blir vanebildande.
Så man ska aldrig provköra en ny bil, då upptäcker man att den gamla har blivit skramlig och lite stötig, sliten efter 20000-30000 mil.
För oss är funktion viktigare än typ av drivmedel så det kommer tillsammans med pris (vad är det värt med en ny bil) avgöra nästa byte.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det är lite missvisande för en "fulltankad" elbil har bara en bråkdel av räckvidden av en fulltankad bränslebil. Det blir mer intressant om man jämför med hur stor räckvidd man har när man kör hemifrån.
Om en bil A har 50 mils räckvidd och bil B har 100 mils räckvidd, är det en viktig faktor att jämföra för den som ytterst sällan eller aldrig kör er än 25-30 mil i sträck?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
M
N Nerre skrev:
Min bensinbil har ju en räckviddsmätare, den 2 September parkerade jag bilen med 53 mils räckvidd, så även om det där var flera veckor sen jag tankade så hade min bil troligen längre räckvidd än många fulladdade elbilar.
Men så här ser väl det ut på alla elbilar när dom är fulladdade?😆
Bilens instrumentpanel visar 1525 km kvar till tom tank och klockan är 11:35.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
TorpAnders TorpAnders skrev:
Tillbaks till bilarna, hur i he..ete räknar ni hem en elbil kontra en fossildriven dito som är plus 5 år?
Jag kan svara, det gör ni inte vare sig när det gäller kostnad per mil eller kostnad för miljön punkt.
Jämför du verkligen just elbil mot fossildriven bil i dina exempel? Är det inte mer gammal bil vs ny? Jag misstänker att du får väldigt svårt att räkna hem en ny fossildriven bil också jämfört med dina 15+ år gamla bilar.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Skruvar och kör😆
Ja kanske är dum i huvudet och unik som dagligen kör och pendlar med en 89:a och en 07:a men båda går som smör i solsken och lär så göra i minst tio år till då dom är valda och köpta med omsorg en gång i tiden, har ägt dom mer än 15 år och sköter om dom själv till 100% Är samtidigt medveten om att det inte är alla förunnat att kunna skruva själva. Nu kör jag inte mer än 3000 mil om året kanske värre för dom som pendlar långt att räkna som mig, men jag har då ingen elbilsägande kollega som slår mina kalkyler än.

I övrigt lägger jag mig platt, du har säkert rätt när det kommer till den totala miljöpåverkan.
Kanske en gammal Tesla för drygt 300 kkr med gratis laddning är billigare? Vad kostar ditt bränsle för 3000 mil? I övrigt fortsätter du skruva själv.
 
G
M Markarbetaren skrev:
Jag har en dieselbil. Har 1 mil t&r till jobbet. Uppgiven förbrukning ligger på 0,4L/mil, men i realiteten ligger den nog på 0,6 nu med dieselvärmare på morgonen. Tanken rymmer 62L och med 22 arbetsdagar/mån så blir det 4-5 månader mellan tankningarna😉
Jag har ungefär samma förutsättningar, dieselbil och samma sträcka. Jag cyklar.
 
  • Gilla
karny889 och 3 till
  • Laddar…
M
G OMathson skrev:
Jag har ungefär samma förutsättningar, dieselbil och samma sträcka. Jag cyklar.
Hade jag suttit på ett kontor med fast arbetsplats så hade jag sålt bilen. Nu byter jag arbetsplats emellanåt, jobbar fysikskt ute i ur och skur och snöglopp. Efter 8tim ute så är jag svårmotiverad att cykla hem🙄
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har en dieselbil. Har 1 mil t&r till jobbet. Uppgiven förbrukning ligger på 0,4L/mil, men i realiteten ligger den nog på 0,6 nu med dieselvärmare på morgonen. Tanken rymmer 62L och med 22 arbetsdagar/mån så blir det 4-5 månader mellan tankningarna😉
då förstår jag, du använder knappt bilen. Hoppas du inte har partikelfilter på den bilen. Det lär inte må så bra av det körmönstret.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.