R Robert-san01 skrev:
Det finns redan sådana solceller. Svenska Exeger printar solceller på folie.
Sedär, jag som inte är uppdaterad helt på området. Bevisar bara att utvecklingen går tokfort...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V vass skrev:
Intressant.
Men om man fått offerter där billigaste är på runt 11500 kr per kwp så känns det inte som man fått jättebra pris. eller..?
Skulle det vara vettigare att vänta tills den nya industristandarden är klar? Har du någon aningen om vi snackar 5 år eller 1 år?
Priset är svårt att säga något om då det mycket beror på förutsättningarna du har.

Den nya generationen är redan i produktion. Det är därför man dumpat priset på den nuvarande tekniken. Så räkna med att de stora tillverkarna gått över mer eller mindre helt under nästa år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Priset är svårt att säga något om då det mycket beror på förutsättningarna du har.

Den nya generationen är redan i produktion. Det är därför man dumpat priset på den nuvarande tekniken. Så räkna med att de stora tillverkarna gått över mer eller mindre helt under nästa år.
Förutsättningarna är väldigt "enkla", plåttak 17 grader. ingenting i vägen där dom ska ligga.
Frågan är om solcellsförsäljarna dumpar också eller kör på med det priset dom haft innan, känslan på mina offerter är ingen dumpning av pris.

Du skrev "industristandard så det kommer att gå göra utbyte i framtiden med samma mått", innebär det att tex inte behöver vara samma effekt om en panel skulle gå sönder eller vad hur menas med det?
 
Vass,
Är det trapetsbleckplåt, korrugerad plåt, eller falsat plåttak, det har betydelse för kostnaden för montagematerial.
 
M mortimer skrev:
Har du serviskabel i backen som klarar 63A ?
För oss normalt döda så brukar den bara vara dimensionerad för 25A vill jag minnas
Ingen smartmätare för att hålla koll på import och export och ofta möjlighet till dynamisk effektreglering ?

Jag har ju själv gjort en "resa" i solens tecken. Det jag i stort missade i min långa resa var att testa leverantörens support och hur duktiga (och snabba) de var på att hantera fel.

Oavsett vilken leverantör du väljer så se till kolla företaget
Vi har 35 A nu, men kommer i så fall dra eller gräva ner en 50- eller 63-kabel mellan fasadmätarskåp och solprylarna.

Smartmätare vet jag inte, men tack för heads up. Får kika på det och annat i detalj när alla offerter dumpit ner.
 
T thomasp skrev:
Vi har 35 A nu, men kommer i så fall dra eller gräva ner en 50- eller 63-kabel mellan fasadmätarskåp och solprylarna.

Smartmätare vet jag inte, men tack för heads up. Får kika på det och annat i detalj när alla offerter dumpit ner.
Jag tänker på serviskabeln, den som går från ditt fasadmätarskåp till din nätägares anslutningspunkt utanför din tomt. Den avgör ju hur mycket du kan exportera/sälja/mata ut när du producerar mer än du förbrukar mitt på dagen. Bara en liten tanke.
Men har du 35A huvudsäkring idag så är troligen serviskabeln grövre än normal villastandard
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
V vass skrev:
Förutsättningarna är väldigt "enkla", plåttak 17 grader. ingenting i vägen där dom ska ligga.
Frågan är om solcellsförsäljarna dumpar också eller kör på med det priset dom haft innan, känslan på mina offerter är ingen dumpning av pris.

Du skrev "industristandard så det kommer att gå göra utbyte i framtiden med samma mått", innebär det att tex inte behöver vara samma effekt om en panel skulle gå sönder eller vad hur menas med det?
Elektriska data kan också behöva vara samma. Det beror lite på hur anläggningen är byggd.

Idag finns ingen standard ens för de fysiska måtten och de kan vara ett mycket större problem än den elektriska datan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ja, utvecklingen går frammåt på solcellerna. För 1-2år sedan kändes det som standard var ca 390w på panelerna men numera 420-500w som standard men att det också finns paneler på 500w+
Man kan alltid vänta på produktutvecklingen ska bli bättre oh bättre men under tiden så tappar man elproduktion från solcellerna.
För 4år sedan vet jag att Sveasolar satte 290w paneler på villatak.

Om 10år så kanske solceller finns på rulle som man klipper till efter takets storlek och utformning....
Alla verkar sälja paneler som är 390W till 415W om vi pratar standard storlek 1,7m.
Vet att det finns 2m paneler som har 450W+ men få säljer.

Alltid en svår fråga kring "nästa" generation, man kan bara vänta och vänta.

De som installerade 290W paneler fick bra avkastning ändå senaste åren.
 
A Adrianos skrev:
Kommer att flytta till ett nytt hus, stort och med stort elanvändning (runt 30kW) trots att det finns bergvärme.
Tänkte att solceller är ett måste så började ta in offert. Kan få installerat upp till 20kW på alla takytor 15 känns mer rimligt.
Funderar på ett batteri också men svårare att jämföra offer då.

Priserna verkar ha gått ner ordentligt om man jämför med äldre diskussioner från 2021-2022.
Min fråga är, vad är det bästa man kan få idag? Pris per kW för en normalinstallation (nästan alla säljer 400W-410W paneler just nu) med "normala" garantier.
Ska man tänka pris innan eller efter grönt avdrag?

Hittills fick jag nedan (pris efter grönt avdrag, 2 i hushållet)
13,1kW - 11900 kr/kW
20,9kW - 12200 kr/kW
16kW - 12800 kr/kW
15,6kW - 11100 kr/kW

Kommer att komplettera när jag får mera.
Billigt eller dyrt?
Billigare om man installerar nu under vintern eller vänta tills våren?
Intressant och intresserad. 👍
 
A Arnodt skrev:
Vass,
Är det trapetsbleckplåt, korrugerad plåt, eller falsat plåttak, det har betydelse för kostnaden för montagematerial.
Är pannplåt :)
 
  • Grått, veckat plåttakmaterial med dimensionsskiss och instruktion för färgexempel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E
G OMathson skrev:
Har en bekant i elområde 3, 7000kWp för 18000kr/kW, klart förra månaden. Det skulle i alla fall jag aldrig betala.
Vilket fantasipris var det en blåsning ifrån Energihem? :)
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
vass,
pannplåt alltså sådan?
[länk]

det kan vara knepigt att skruva fästen i sådan. Är nog fördyrande omständighet.
Exakt. Okej förstår.
 
Walle85
R Robert-san01 skrev:
Priset är svårt att säga något om då det mycket beror på förutsättningarna du har.

Den nya generationen är redan i produktion. Det är därför man dumpat priset på den nuvarande tekniken. Så räkna med att de stora tillverkarna gått över mer eller mindre helt under nästa år.
Den nya generationen, är det samma mått på dem som dagens 390W paneler?
 
Walle85 Walle85 skrev:
Den nya generationen, är det samma mått på dem som dagens 390W paneler?
Det kommer i olika storlekar. Men ja, det säljs redan nu paneler som är 1,7x1,1 på 440W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.