Jag har plasmakluster/jonisator i en gammal IVT luftvärmepump som sitter i uterummet, så det känns ju inte som någon modern uppfinning och lär inte ha behövt kändisar för marknadsföring. Dock använder jag aldrig funktionen då den bara sitter där för att värma upp korta stunder då vi vistas i uterummet. Tanken enligt manualen är att den ska verka bakterie-/mögeldödande.

Har för övrigt också en enkel ozongenerator, köpt av inga mindre än outl1. Den gör dock vad den ska efter det t.ex. glömts gamla svettiga badbyxor i bastun m.m. Dock stinker det badhus några timmar efter och man kan inte vistas i lokalen under behandling. Kostade bara en lusentapp.
 
Körde Ozonair för många år sedan. Helt nybyggd villa och frugan var hos svärföräldrarna och för att testa hur bra denna var så bjöd jag över en vän för att röka cigarr i vardagsrummet på kvällen. När frugan kom hem nästa dag så hade den jobbat hela natten. Fanns inte ett spår av cigarrlukt trots att vi hade rökt hela kvällen.
Nu visste jag att detta skulle fungera för det är väl känt i cigarrkretsar.
Även räddningstjänst använder liknande vid röksanering.
 
Inte svar på frågan, men ett inlägg på temat. Beträffande ozon, så har jag två jonisatorer som jag köpt på Kjell&Co för en billig peng. En mindre som jag använder till bilar. Muggig doft i vinterförvarad bil försvinner efter någon dag. Den större modellen har jag haft i ett förråd där det varit mögelskador i ett felaktigt byggt våtutrymme. Det luktade ju hemskt av mögel efter jag rev ut inredningen, men lukten försvann efter jag hade manicken på i någon vecka, och har inte kommit tillbaka.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Jag har en sedan ett par år och är nöjd med att ha en. Köpte en husvagn som det lagats mycket kryddstark mat i. Lade dynorna på högkant, öppnade skåpluckor och sänglådor. Körde sedan ozonmaskinen 3 gånger med i dags mellanrum. Vädrade ordentligt mellan körningarna samt efter behandlingen. All dålig lukt försvann. Har även kört ett par gånger i varje rum i en lägenhet som barnbarnet köpte. Bra resultat där också. Det är mer jobb med att täcka datorer, Men jag använder den inte för städning utan mer som sanering och helst i tomma rum, Den tar naturligtsvis inte bort källan till lukten men tar effektivt bort den från väggar, möbler, möbler. Jag öppnar ett fönster 2 timmar efter att behandlingen är klar och vädrar i ett dygn. Man kan ana ozonlukten efter ett dygn men den försvinner på ett dygn. Som sagt nöjd med maskinen,
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Hej
Det luktar ”åska” eller statisk elektricitet om man kan erinra hur det känns/luktar?
Har en väldigt ”torr” lukt, allt annat försvinner?Svårt att förklara?
Mvh
 
  • Gilla
Mac68
  • Laddar…
Jo det skulle vara mycket intressant med ett riktigt test av OzoneAir jämfört med HEPA-filter som funnits i åratal, de här HEPA-filtren kan då tillverkas med olika egenskaper och kostnad beroende vad man vill ha filtret till.
https://www.amazon.se/s?k=xiaomi+mi...mi+mi+hepa,aps,107&ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_2_14

Sen jovisst är Ozon bra vid riktig sanering av olika slag men knappast något många behöver.
 
P paralun skrev:
Jo det skulle vara mycket intressant med ett riktigt test av OzoneAir jämfört med HEPA-filter som funnits i åratal, de här HEPA-filtren kan då tillverkas med olika egenskaper och kostnad beroende vad man vill ha filtret till.
[länk]

Sen jovisst är Ozon bra vid riktig sanering av olika slag men knappast något många behöver.
Hepa filter renar luften och tränger väl kinte in i mtrl som Ozon?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Städa med vanliga produkter utan att det behöver lukta något och att döda för många av våra bakterier är inte bra vi behöver dom för att tåla naturens dåliga bakterier som när dom började med att ha produkter med citron lukt då räckte det att spruta med en doft då trodde man att det var nystädat för det luktade citron , nä håll rent och snyggt är det bästa för oss alla
 
R Rullle skrev:
Hepa filter renar luften och tränger väl kinte in i mtrl som Ozon?
Nej men allt material andas ju och luften i ett rum omsätts.
Vid en sanering efter brand eller en större översvämning är det en annan sak.

Sen ett HEPA-filter kan då förses med olika egenskaper.
Exempel
https://www.amazon.se/Invest-Purifi...091025&sprefix=xiaomi+mi+hepa,aps,107&sr=8-39

Undra om det är ordet "virus" som är det som drar intresset till sig?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Ozon är direkt cancerogent och skall inte användas i människors närhet
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
[media]
Ja som IAQ expert blir man orolig då Ozone är direkt cancerogent och får inte finnas i vår närhet
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
A aswespeak skrev:
Körde Ozonair för många år sedan. Helt nybyggd villa och frugan var hos svärföräldrarna och för att testa hur bra denna var så bjöd jag över en vän för att röka cigarr i vardagsrummet på kvällen. När frugan kom hem nästa dag så hade den jobbat hela natten. Fanns inte ett spår av cigarrlukt trots att vi hade rökt hela kvällen.
Nu visste jag att detta skulle fungera för det är väl känt i cigarrkretsar.
Även räddningstjänst använder liknande vid röksanering.
Det är saneringsprodukt och ozon är cancerogent
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
A Anders Hedström1 skrev:
Ja som IAQ expert blir man orolig då Ozone är direkt cancerogent och får inte finnas i vår närhet
Men nu genererar ju apparaten i fråga ingen ozone..
 
D Dilato skrev:
Men nu genererar ju apparaten i fråga ingen ozone..
Jo men då får man väl ändra namnet?

Alla mina varningssignaler tänds när jag ser en sådan här produkt.
 
  • Gilla
Anders Hedström1
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men då får man väl ändra namnet?

Alla mina varningssignaler tänds när jag ser en sådan här produkt.
Nu är det ju bolagsnamnet som är Ozoneair, produkten heter purify.

Ozongeneratorerna heter Ozoneair Clean.

Biltema har ju inte bytt namn trots att sortimentet numera till största del inte har något med bilar att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.