T tomas110 skrev:
Installerade själv för ~6700sek/kWp i september (8x410 + 2 x HMS-2000), beställde allt material från Polen. :)
@tomas110 Jättebra pris!
Antar att du är elektriker.
S SteZsu skrev:
Jag funderar kring hur ditt elavtal kommer att se ut? Priserna är låga när du producerar och högre när du förbrukar som mest. Det framgår inte var du bor, själv bor jag i Vemdalen och under december till februari är det 0kWh. Hur tänker du kring det?
@SteZsu Bor i SE3 men det blir samma här, jätte låg produktion när priserna är som högst.
Allt man säljer under sommaren bygger en buffert som snabbt försvinner när vintern kommer.
Kan man göra någonting annat?
Är inte 100% säkert att det blir en lönsam investering, det är därför jag är här. :)
 
Redigerat:
Walle85
Våren 2022, Huawei, efter grönt bidrag Jämförelse av solpanelssystem från olika bolag, inkluderar effektivitet och kostnad.
 
  • Gilla
Adrianos
  • Laddar…
A Adrianos skrev:
Jättebra pris!
Antar att du är elektriker.



Bor i SE3 men det blir samma här, jätte låg produktion när priserna är som högst.
Allt man säljer under sommaren bygger en buffert som snabbt försvinner när vintern kommer.
Kan man göra någonting annat?
Är inte 100% säkert att det blir en lönsam investering, det är därför jag är här. :)
Panelerna ger 12kW (66m2) och är fem år gamla. Kollade nyss och de producerade 8.641kWh de senaste 12 månaderna och under samma tid förbrukades det 7.829kWh. Har ett Älvsbyhus byggt 2018 och är två år in på ett femårskontrakt på elen med samma pris för producerat som förbrukat. Anläggningen kostade 192k - 20% bidrag. Räknade på batteri men blev aldrig aktuellt.
 
  • Gilla
Adrianos
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Jag delade upp det i två omgångar, ena vändan solceller och växelriktare och andra omgången batteri. Gjorde en deal med installatören så att jag fick en separat offert på batteriet med lite längre giltighetstid, lite som en option. Detta pga att det gröna avdraget gick att utnyttja bättre fördelat över 2 år.
Enligt en av de säljare jag varit i kontakt med blir de första 5 kWh batteri gratis eftersom man med batteri får större bidrag på växelriktaren. Det stör mig dock att nästa 5 kWh kostar 6000 kr mer om jag väntar till efter årsskiftet med att beställa det.
 
N NoiseMaker skrev:
Enligt en av de säljare jag varit i kontakt med blir de första 5 kWh batteri gratis eftersom man med batteri får större bidrag på växelriktaren. Det stör mig dock att nästa 5 kWh kostar 6000 kr mer om jag väntar till efter årsskiftet med att beställa det.
Varför 6000 kr mer?
 
När ni tittar på batteri är det bra att veta att inte alla går bygga ut hur som helst och de har olika lösningar för hur man kan placera batteriet. Ex har Growatt APX och Huawei Luna styrning per modul så dem kan du bygga ut med fler moduler efter några år. Det kan man inte med alla.

Det är också olika hur man kan placera dem. Ex har inte alla batterier värme så de funkar att stå ute när det blir minusgrader.

Det finns hybrider nu på upp mot 25kW så det är ingen begränsning på villor.

Något som kan vara intressant att fundera på är om ni skall välja en elbilsladdbox i samma system som växelriktaren. Då slipper man med vissa en extra lastbalansering och kan ladda med "eco" mode.
 
G gimmok skrev:
Varför 6000 kr mer?
Precis vad jag undrar. En viss skillnad kan jag förstå eftersom de måste hit en gång till, men skillnaden är orimligt stor.
 
Förresten vore det intressant att veta vilken sorts tak som priserna gäller. Det verkar kunna vara ganska stor skillnad i pris mellan montage på t.ex. plegel eller papp.
 
A Adrianos skrev:
@tomas110 Jättebra pris!
Antar att du är elektriker.

@SteZsu Bor i SE3 men det blir samma här, jätte låg produktion när priserna är som högst.
Allt man säljer under sommaren bygger en buffert som snabbt försvinner när vintern kommer.
Kan man göra någonting annat?
Är inte 100% säkert att det blir en lönsam investering, det är därför jag är här. :)
Jo är elektriker. Var också i valet och kvalet om det är en lönsam investering men då priserna dök ordentligt på panelerna slog jag till då installationen gjordes själv och en beräknad ROI på ~8 år, DA på ~12% detta med ett elpris + överföring i snitt på ~160öre/kWh (0% inflation antagande). Var svårt att få ekvationen att gå ihop om man hade haft någon extern part som monterade ihop + deras margin etc. isåfall vore det bättre att lägga in på någon dividend aktie och få bättre avkastning där.
 
Walle85
G gimmok skrev:
Varför 6000 kr mer?
Jag tror att det beror på att du endast får 20% avdrag på växelriktare enskilt. Men installerar du växelriktare tillsammans med batteri kan du få 50% på hela paketet. Så bättre att köra allt samtidigt. Dock oklart varför det blir dyrare om man bara tar batteri andra gången om man kunde få växelriktare + batteri första gången.
Tar man endast växelriktare första omgången missar man 30% avdrag på den.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Walle85
N NoiseMaker skrev:
Förresten vore det intressant att veta vilken sorts tak som priserna gäller. Det verkar kunna vara ganska stor skillnad i pris mellan montage på t.ex. plegel eller papp.
Tegel med ca 14° lutning på mitt tak.
 
Med elpriserna som är nu är man rätt tveksam till om man bör investera i solceller. Men elpriserna kan svänga något sjukt också.

Läste om att Kina dumpar priserna på solceller, https://www.dn.se/ekonomi/kina-dumpar-priset-pa-solceller-varning-for-konkurser/. Kanske är läge att vänta lite till?
Det offerten jag funderar på är kina-paneler. Dock är dom ju billigast redan så vet inte om den prissänkningen redan slagit, men känns inte som det.
 
  • Gilla
Adrianos
  • Laddar…
A Adrianos skrev:
Kommer att flytta till ett nytt hus, stort och med stort elanvändning (runt 30kW) trots att det finns bergvärme.
Tänkte att solceller är ett måste så började ta in offert. Kan få installerat upp till 20kW på alla takytor 15 känns mer rimligt.
Funderar på ett batteri också men svårare att jämföra offer då.

Priserna verkar ha gått ner ordentligt om man jämför med äldre diskussioner från 2021-2022.
Min fråga är, vad är det bästa man kan få idag? Pris per kW för en normalinstallation (nästan alla säljer 400W-410W paneler just nu) med "normala" garantier.
Ska man tänka pris innan eller efter grönt avdrag?

Hittills fick jag nedan (pris efter grönt avdrag, 2 i hushållet)
13,1kW - 11900 kr/kW
20,9kW - 12200 kr/kW
16kW - 12800 kr/kW
15,6kW - 11100 kr/kW

Kommer att komplettera när jag får mera.
Billigt eller dyrt?
Billigare om man installerar nu under vintern eller vänta tills våren?
Glöm inte takpappen är den för gammal så tillkommer kostnaden för att lägga om taket innan man monterar solcellerna
 
Walle85
V vass skrev:
Med elpriserna som är nu är man rätt tveksam till om man bör investera i solceller. Men elpriserna kan svänga något sjukt också.

Läste om att Kina dumpar priserna på solceller, [länk]. Kanske är läge att vänta lite till?
Det offerten jag funderar på är kina-paneler. Dock är dom ju billigast redan så vet inte om den prissänkningen redan slagit, men känns inte som det.
Ja, i år har det inte blivit en speciellt stor buffert inför vintern sett till vad man fått för såld el. Samt att ränteläget troligtvis ställer kalkylen lite upp och ner för en hel del. Men med elbil och 60 öringen så går det fortfarande att iaf kunna betala av inom rimlig tid.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Enligt en av de säljare jag varit i kontakt med blir de första 5 kWh batteri gratis eftersom man med batteri får större bidrag på växelriktaren. Det stör mig dock att nästa 5 kWh kostar 6000 kr mer om jag väntar till efter årsskiftet med att beställa det.
@NoiseMaker Vilket märke och pris för batteriet? Om du kan separera batteripris från solcellpris.
V vass skrev:
Med elpriserna som är nu är man rätt tveksam till om man bör investera i solceller. Men elpriserna kan svänga något sjukt också.

Läste om att Kina dumpar priserna på solceller, [länk]. Kanske är läge att vänta lite till?
Det offerten jag funderar på är kina-paneler. Dock är dom ju billigast redan så vet inte om den prissänkningen redan slagit, men känns inte som det.
@vass Det kommer upp flera och flera paneler på olika auktionssidor så det kan vara så att en prisdumpning är på gång.
Kollar man priserna som @Walle85 fick vår 2022 så ligger vi på ungefär samma nivå nu, 11-12k kr/kWp.
 
  • Gilla
Anders-6601
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.