5 627 läst · 19 svar
6k läst
19 svar
Synpunkter på planlösning
Är det ditt personliga tyckande du framför? Att det låter orimligt behöver inte betyda att det inte finns sådana krav. Har du lämnat in en ritning till kommunen för bygglov? Har du suttit på byggsamråd hos kommunen? Jag har gått igenom den processen... FAKTA: Anledningen till kravet är att kommunen ansvarar för att handikappsanpassa bostäder om man skulle bli invalidiserad. En bilolycka och du hamnar i rullstol t.ex. Eftersom det är mycket dyrt att anpassa bostäder sätter kommunerna det som krav att alla nybyggen ska vara handikappsanpassade så om/när de behöver anpassa den bostaden så blir det mycket billigare.Doldr skrev:
Även vid om/till-byggnation, där så är tillämpligt !!fn76 skrev:
En arbetskamrat fick krav på utrymmes och dörrbreddsmässigt anpassa toan i källaren, trots att källartrappen är smal, vriden och lutar säkert 60° ...
Det var vid tillbyggnad...
Men detta gäller endast nybyggen och tillbyggnationer? Det kan ju inte gälla rena upprustningar.
Och varför i hela fridens namn ska jag behöva bygga mitt hus för att fylla en eventuell framtida situation? Det skulle ju innebära att jag skulle behöva bygga ett skyddsrum i mitt hus eftersom att det kanske i framtiden kan bli krig.
Och varför i hela fridens namn ska jag behöva bygga mitt hus för att fylla en eventuell framtida situation? Det skulle ju innebära att jag skulle behöva bygga ett skyddsrum i mitt hus eftersom att det kanske i framtiden kan bli krig.
Som sagt, du kan bli invalid i morgon och vem hade du tänkt dig skulle betala så du kan bo i huset? Du själv? Eller ska man ha en situation att man får bo i huset så länge man kan, hamnar man i rullstol tvingas man flytta?
Vid tillbyggnad gör kommunerna bedömningar från fall till fall. Har en kollega som hade tur, kommunen gick med på att han inte behövde handikappanpassa badrummet i samband med en tillbyggnad av nytt vardagsrum och sovrum. Hade varit snopet annars för badrummet var nydligen nyrenoverat.
Vid tillbyggnad gör kommunerna bedömningar från fall till fall. Har en kollega som hade tur, kommunen gick med på att han inte behövde handikappanpassa badrummet i samband med en tillbyggnad av nytt vardagsrum och sovrum. Hade varit snopet annars för badrummet var nydligen nyrenoverat.