A
Är nyinflyttad i en bostad som har ett Ikea Faktumkök från 2012 och söker nu låddämpare Rationell från Ikea. Kanske någon har liggandes?

• Två svarta och gula dirigentpinnar med vita spetsar på vit bakgrund.
Eaml skrev:
Är nyinflyttad i en bostad som har ett Ikea Faktumkök från 2012 och söker nu låddämpare Rationell från Ikea. Kanske någon har liggandes?
Det söker jag också, eller lämpligt substitut

Jag har dessa till både lådor och skåpdörrar. Kanske ett alternativ. Och till TS, välkommen till forumet!

Webbsida som visar dörrdämpare till salu hos Clas Ohlson för 89,90 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Jag har hittat begagnade på tradera och blocket nu!

Men spanade på dom där också, dock kan jag inte fästa dom någonstans utan att det syns.
Till dörrarna köpte jag blum dörr-dämpare på Clas Ohlsson, superbilligt jämfört med andra alternativ jag hittade (man behöver bara 1 till varje dörr 👍🏻). Så det är ett tips om fler till modernisera och få ett tystare Faktum-kök.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har dessa till både lådor och skåpdörrar. Kanske ett alternativ. Och till TS, välkommen till forumet!

[bild]
De har jag provat men de håller inte speciellt länge på en låda... Har några stycken kökslådor som smäller rejält när man stänger dem och glömmer att hålla i handtaget när man stänger. Har provat ovanstående men de fungerar nog bara till dörrar för till våra lådor fungerade de bara de första veckorna sedan låter det lika som innan montaget av dämparen.

Så vad kan man välja för att få en bra bromsande och mindre ljudlig stängning av större kökslådor?

R roli skrev:
De har jag provat men de håller inte speciellt länge på en låda... Har några stycken kökslådor som smäller rejält när man stänger dem och glömmer att hålla i handtaget när man stänger. Har provat ovanstående men de fungerar nog bara till dörrar för till våra lådor fungerade de bara de första veckorna sedan låter det lika som innan montaget av dämparen.

Så vad kan man välja för att få en bra bromsande och mindre ljudlig stängning av större kökslådor?
Hr ni provat ”fiskögon” dom brukar dämpa ok…

Luckdämpare karta​

Karta med 50 st. transparenta silikondämpare (fiskögon) 7,9x2,2 mm. För luckdämpning i skåp. Monteras på insidan av luckor och lådfronter. Självhäftande.

Lego-klossar på ett papper, skuggor, perspektivtrick gör det tredimensionellt fastän tvådimensionellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

putte22 putte22 skrev:
Hr ni provat ”fiskögon” dom brukar dämpa ok…

Luckdämpare karta​

Karta med 50 st. transparenta silikondämpare (fiskögon) 7,9x2,2 mm. För luckdämpning i skåp. Monteras på insidan av luckor och lådfronter. Självhäftande.

[bild]
Dom hade vi på både lådor och skåpsluckor när köket var nytt men de sitter ju inte kvar på luckan eller stommen speciellt länge. De flesta var väl borta efter några år, tror det finns någon enstaka kvar på någon lucka och lådfront. Men på de stora lådorna dämpade de inte bra, det smällde nästa lika högt oavsett om "fiskögat" fanns där, jo lite tystare blev det väl men tallrikarna i lådan skramlade ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.