Undrar hur många det är här på forumet som kör en braskamin som primär värmekälla i ert hus.
Antar att det är fler än mig som bor i ett "fd" elvärmehus?
För att få igång postningen föreslår jag lite bra frågor :)

1:Förutsättningar: Husets byggår, antal kvadrat Ev elräkning innan installation samt tidigare värekälla.
2: Vilken kamin har du valt och varför? Kw? (Kv/m2 spec?)
3:Hur bra mår er kamin av konstant drift? slitage? sotning?
4: Hur har ni löst värmespridningen? resultat?
5: Övrig erfarenheter: modefiering? Ved? (Längd) mm

(6: Vad mer skiljer "konstantdrift" mot trivseleldning.)
 
mina föreldrar har 3 runda gamla kakel-ugnar +element på wc och badrum/tvättstuga , timerhus cirka 180-200 m2 byggår 1905 , 5 rumm+ kök
elräkning innan installation , ett år vann dom10000kw och de året vart det lite ( typ ingenting ) eldat ,
värmespridningen , uppna dörrar
konstant drift , ena kakel-ugnen plockadde farsan ner och upp för några år sedan och den på bv måste lagas varje år några år tillbaka så den är väl dags för en renovering
det är väl det jag kan komma ihåg
 
Jag har bara erfarenhet av Braskamin Chombi therm Hugo.
Fördelar: Kan värma hela mitt hus vid -25grader. Cirkulationsfläkten klarar att köra ut varmluft i hela huset.

Nackdelar: Fruktansvärt dålig verkningsgrad, måste skyffla in ved hela tiden. Tunn plåt i frörbränningsrum och värmeväxlarsystem som med tiden spricker och man får läckage av rökgaser i rumsluften. Måste köras med cirkulationsfläkt för att få ut värmen. Vid strömavbrott fungerar inte värmefördelningssystemet.
Den är j-vla ful *S*

Närmast liknande men bra mycket bättre kamin är nog Keddy som fungerar med självcirkultation med har fläkt som tillval.

1. 1973, 1-plan, 115 + ca20 kvadrat grovkök som är del av vidbyggt garage. Oljepanna parca-norrahammar -73, separat VV-beredare. min årsförbrukning av El 6000Kwh. Braskamin Chombi therm Hugo, Värmer hela huset vid -25, men eftersom den inte har någon lagringskapacitet utan bara fungerar som en stor värmeväxlare där luft måste pumpas runt med fläkt så är man tvungen att skyffla i mängder med ved tyvärr.
Som tillskott förutom braskaminen så sköter en Toshiba EKVP-10 Luft/luft-värmepump all värme ner till ca -5grader innan den inte klarar hålla typ 22grader i hela den uppvärnda delen.
Vid typ -10grader ute så märks värmegradienterna är mycket olika i huset, jag har placerat ut termometrar på olika ställen & höjd för att hålla koll.
Elförbrukningen på L/L-värmepumpen är ca 5000KwH/år att addera på dom 6000Kwh som går till VV-beredaren å hushållet

2. Jag står inför val av kamin alt ugn. Det jag vet är att alla alternativ jag än väljer så är det bättre än det jag har nu.
Jag ser också fördelen med att investera i en kamin/ugn. Tex ved är billig, när strömavbrottet är ett faktum på vintern förstår man verkligen fördelen. Se tex kostnad för backup till alla pannsystem/bergvärmesystem.
Men så är valet vilken kamin/ugn?

Kamin typ camina/contura/LP/Keddy går att snabbt få upp temperatur och går att snabbare ändra eldningen i, men kan inte lagra så mycket värme. Det blir alltså mera "peta in en pinne i brasan" per tidsenhet. Relativt billiga.

Kakelugnar & täljstensugnar, Tar längre tid att få upp värme, men lagrar mer värme och har maximerad antal kg ved per tidsenhet för att övereldning inte skall skada ugnen. Dom kostar mera beroende på fabrikat, typ & vikt.

Så är frågan om skorsten, finns det befintlig? Eller ska den också inköpas, skall man ta en i stål med garanti på 10år & sedan en avskrivning på x% per år jmf med en typ keram isokern med garanti på 25år & mycket mindre avskrivning per år.

Jag själv kollar lite på 2 kostnadsalternativ budget på 60000kr eller 120000kr. I den lägre budgeten finns typ Keddy Maxette/Mistral, LP-500/LP-520, Bodums kakelugn (oavsett modell), Tulikivi TU T750 & TU1450 (egenmonterade).
I den högre budgeten finns Tulikivi & Nunnauunis täljstenspjäser på minst 2000kg med eller utan bakugn, inkl. köpt montering.
I båda budgetarna ingår eget fundament & skorstenslösning.

Frågan är, är alt "dyrt" värt 60000kr extra? Får man verkligen ut värme för 60000Kr mer än för det billiga alternativet? hur mycket värderar man att ha en skapligt snygg "jättesten bumling" i vardagsrummet? Va säger tanten/regeringen i huset???

3. Nuvarande "hugo" står i "utvisningsbåset" / grovköket i väntan på transport till sista vilan/återvinning... Alt sätta upp den på uteplatsen å eldas för å blåsa varmluft på oss vid mindre varma dagar.
Sotningen fungerade bra till sotaren tycke sig hitta sprickor i skorstenen i nedre delen mot kaminen, samt sprickor i förbränningsrummet. Dvs. d vart eldningsförbud :) vilket jag mottog med mera glädje än sorg, för nu ska d in med nytt bättre system.
Slitaget är problem med tunnplåt samt vad man bränner beroende på vilka aggresiva syrar som angriper plåten. Och livslängden är inte allt för lång. "Hugo" installerades 1980 i huset å är helt slut om man inte river å svetsar om med nya plåtar.

4. Det kändes som visst problem med värmespridning då "Hugo" stod i vardagsrummet mot en gavel. Vilket gör att luften måste transporteras 14meter. utan fläkt är detta svårt.
varianter, att ovanför varje rumsdörr montera en genomgående fläkt. Eller att dra isolerade spiropipor på vinden till varje rum och antingen suga i systemet så det blir undertryck i rummen så värmen sugs ut i huset och returen dras till kaminens område. Eller köra åt andra hållet, man suger värme från kaminområdet och blåser in i rummen via rörsystemet.

Själv tror jag att jag kommer att köra en fläkt som jula har av 2 storlekar på med riktnings & varvalsreglering som monteras in i gavelväggen in mot grovköket. den mindre ska kunna flytta 1000m3 som max vilket jag tror blir en mindre orkan, men den kommer bara att användas då den verkligen behövs att få ut värme vid köldknäppar. Och ventiler sätts upp ovanför varje dörr istället för d mindre fläktarna.
Kostnad för denna lösning ca 2500kr för fläkt & styrning, å använd stickpropp så behövs ingen elektriker.
Till garagedelen blir det nog spiropipor iaf.

En tanke med värmespridning. Värme stiger alltid uppåt. Och med hugon på full sprutt så märkte man hur den varma luften sprider sig längs innertaket (viktigt med isoleringen av huset). Och att som alla rum nu saknar ventil/fläkt så måste dörrarna vara öppna för att värme ska komma in. Risk att golv blir kalla.

5. Ved är billig. Hade jag haft mera kunskap och termodynamik och materials förmåga att absorbera och emmitera värme samt strömningshastigheter på luft, hade jag nog byggt ihop något muskedunder själv. Frågan är om den skulle bli så snygg???

6. Hur mycket ved kommer det att gå åt. Är man berädd att peta in en pinne i brasan då & då? hur ofta drabbas man av strömavbrott? Går det att effektivt elda med pellets i kaminen? Vill man kunna baka eller laga mat med kamin/ugn?

Jisses, d vart endel :)
 
Vill passa på att tipsa om ett budgetalternativ som inte många tänker på. Låt ett proffs (eller bli ett själv) bygga en rörspis, dvs en kakelugn utan kakel. Då kan man bygga den stor nog, ev bygga in någon luftkanal, och få glasluckor på härligheten, utan att bli ruinerad på kuppen! Riktigt bingo blir det om man kan komma över tegel billigt/gratis.
 
1. 70 kvadrat. Nybygge. Har inga andra värmkällor (ställer in en kupévärmare om jag åker bort några dagar).
2. Dovre 9 kw. Kombination av utseendet med pris. Har även planslipat ovansidan för att kunna använda den till matlagning. Den tar 40 cm ved men jag skulle idag välja storleken större som tar 50 cm. Kaminen funkar så fint så den brinner bra även om man inte eldar för fullt. M a o tror jag inte det hade varit något problem om den blivit lite överdimensionerad.
3. Enda synliga är att några stenar i eldstaden har spruckit efter 3 (4?) säsongers drift.
4. Öppen planlösning, kaminen i mitten av huset, 5-6 ton kalksten i murstocken och en stor fläkt från Jula uppe i taknocken.
5. På projektlistan ligger att vattenmantla en bit av rökröret för att docka detta mot ackumulatortanken.
6. "Trivseleldning" förstår jag mig inte på. All eldning är väl trivseleldning?
 
1: Ursprung 1910,utbyggt i omgångar 197X och 1989, totalt 185m2 boyta 1½ plan + ca 15m2 källare. Direktel med takvärme i äldsta delen, radiatorer och golvvärme i de nyare delarna, vedspis och öppenspis.
Tidiagre ägare förbrukade ca 32500kWh.
Med eldning i vedspis, ca 6-7kbm kluven ved "stjälpt mått" och troligen lägre innetemp sjönk förbrukningen till ca 24500kWh
Efter 1 år med luftvärmepump och ca 11månader med insatskammin är förbrukningen nere på 19500kWh och vedförbrukningen stigit till ca 10-12kbm kluven ved "stjälpt mått"

2: Renovering av skorsten och isatskammin kombinerat med luftvärmepump 6kW. Valde Keddy 110 (max 12KW) för att den var den största i gjutjärn som fick plats i "hålet". Kostnader: LVP 12kkr (monterade själv), renovering skorsten ca 15kkr. Kamin inkl montering ca 15kkr

3: Eldar konstant när vi är hemma och lägger in rejält innan vi åker på jobbet och när det är läggdags. Har kört drygt ett år så sotningen har inte blivit någon rutin än, bara sotad en gång och då var det inte mycket sot. Glaset på luckorna är putsade en gång (efter ett år) så det brinner rent.

4: Luftvärmepumpen hjälper till med spridningen men har vi kompletterat med en fläkt ovanför en dörr. En öppen dörr "stjäl" ca 1°C i temp men fläkten löste det problemet. Värmeförflyttning till övervåning funker automatiskt via trappan. En förbättring skulle vara att trycka ner varmluft från övervåningen till kallare delar i undervångingen - men tummen sitter fast :eek:
Laborerade ett tag med en bordsfläkt och termometer som flyttades runt i olika positioner innan fläkten ovanför dörren kom på plats.

5: Den gamla öppenspisen håller värmen bra. Eldar man på kvällen är den fortfarande rejält varm på morgonen.
Grövre ved ger färre inlägg men något lägre effekt. Eldar blandved + en del byggavfall (brädstumpar). Har samma vedlängd i kammin och vedspis = praktiskt.
Upptändning kan vara lurigt med fel ved men det lär man sig.

6: Jobbet att bära in ved är inte att förakta men just nu är det tonårssonen som sköter det :D Köpte några plastbackar på Ö&B för ändamålet och det funkar bra. Tät botten är en fördel :) I det perfekta hemmet hade man haft en vedlåda som kune fyllas utifrån och tömmas inifrån.
Vedhuggningen tycker jag är en trevlig sysselsättning som är nyttig för en lönnfet kontorsråtta. Tillbringar hellre några timmar på vedbacken än i TV soffan när jag är ledig. Dessutom har jag än så länge förmånen att kunna hugga ved på tomten.
Den gamla elvärmen funkar fortfarande med något nerställda teremostater.
 
1: Vi bor två personer i 156 kvadrat enplans (fd parhus) byggt -91
Två paralella system med luftelvärme, samt gemensam mekanisk ventilation med luft/luft VVX.

2: Vi valde en Handöl 10T för utseendet, pris och storleken. Jag ville inte ha för hög effekt. Denna ger upp till 9Kw.
Köpte till temperatur styrd fläkt för att blåsa ijenom mer luft i kanalerna vilket funkar jättebra.
Om jag skulle fått välja fritt skulle det hellre vart en modell med vattenmantling.

3: Har inte sotat ännu efter en och en halv vinter. Några mindre sprickor i eldstadens täljstenar.
Räknar med att kaminen får lägre livslängd än om man bara skulle trivseleldat.
Är lite försiktig med att inte elda på alltför hårt då en grannes dekor täljstensplattor på utsidan har rest (böjt) sig.

4: För att sprida värmen har jag flyttat ett av elvärmens insug så att luft hämtas ovan kaminen och sprids ut i de bortre rummen.
Detta funkar hyffsat men temperaturen efter flytten är bara ca 26 grader och jag skulle vilja hämta luften direkt från gallret på kaminen.
Den sidan där kaminen står har mer öppen planlösning.

5: Jag har ökat vedlängden 30 cm står i boken. 35-37 ligger kubbarna numera på. Detta förenklar min vedhantering
och jag tycker det funkar bättre. Eldar tre kubbar i taget och lägger in som ett Z.

6: Jag tror min kamin kommer slitas ut mycket fortare och känner mig osäker på livslängden på dagens kaminer.
Om man bara eldar med förstånd: skippar målarfärg och pelletspuckar lär den dock hålla länge.
Jag eldar mycket flitigt och håller värme i kaminen varje dag och hela helgdagarna.

Årets Förbrukning slutade på 12000Kw/h mot tidigare utan kamin 27000Kw/h.
Det var dock under 2006 och då var det ju mycket kallare. Låg på 100Kw/h per dag när det var några minus ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.