Hej, jag håller på att renovera barnrum på övervåningen. Har nyligen bytt från direktverkande el till en luft-vatten värmepump och installerat vattenburen golvvärme på nedre plan. Drog då upp rör i rör till övervåningen för att kunna installera radiatorer.
Till frågan. Rummet jag nu ska installera radiatorer i är på 16 m2. Det finns två fönster med ca 1 meter mellan. Vilken typ av radiatorer skall jag välja? 11 eller 22. Och ska man använda 1 eller 2-rörsystem? Jag ska senare gå vidare med utanpåliggande rör till nästa rum för att installera radiatorer och eventuellt en fläktkonvektor. Inkommande vatten syns i nedre högra hörnet på bilden.
Till frågan. Rummet jag nu ska installera radiatorer i är på 16 m2. Det finns två fönster med ca 1 meter mellan. Vilken typ av radiatorer skall jag välja? 11 eller 22. Och ska man använda 1 eller 2-rörsystem? Jag ska senare gå vidare med utanpåliggande rör till nästa rum för att installera radiatorer och eventuellt en fläktkonvektor. Inkommande vatten syns i nedre högra hörnet på bilden.
TP22 som passar fönsterbredden brukar bli bra till lågtemperatursystem som värmepumpar. Tror nog att 2-rörssystem passar bäst när man drar rören sådär i efterhand. Lite annat när man bygger själva huset och kan dra rören kors och tvärs i bjälklagen.
Hej, två rörsystem är det lättaste att justera.
Några frågor:
När är huset byggt? Om det är gammalt är det tilläggsisolerat?
Är det 3-glasfönster?
Eller om du redan vet effektbehovet i rummet, behöver du inte svara på dom ovanstående frågorna.
Vad har du för framledningstemperatur?
Jag tror Purmo har ett beräkningsprogram för deras radiatorer.
Några frågor:
Är det 3-glasfönster?
Eller om du redan vet effektbehovet i rummet, behöver du inte svara på dom ovanstående frågorna.
Tvårörsystem eller trerörssystem (Tichelmannsystem)
Under "värmeeffekt" kan man gör beräkning av vilken storlek som behövs,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...r/horisontella-panelradiatorer/thermopanel-v4
Under "värmeeffekt" kan man gör beräkning av vilken storlek som behövs,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...r/horisontella-panelradiatorer/thermopanel-v4
Huset är byggt -76. Ej tilläggsisolerat. Har bytt till 3-glas på nedervåningen där det var oisolerade fönster. På övervåningen är det 2-glas isolerfönster sedan huset byggdes. Hade ingen värme alls på övervåningen förra vintern då vi inte använde den. Det höll ändå 15-16 grader på övervåningen när det var som kallast ute (med alla dörrar öppna)S Screew skrev:Hej, två rörsystem är det lättaste att justera.
Några frågor:
Är det 3-glasfönster?
Framledningstemperaturen varierar med utetemperaturen. Men Max är 60 grader har jag för mig.
Jag är faktiskt lite osäker. Jag har en 2 år gammal IVT air-x. Är ju egentligen en Bosch under ett IVT skal.J Josth skrev:
Om du har golvvärme (lågtemp) så är det ju dumt om några element på övervåningen dimensioneras klent och tvingar värmepumpen att jobba med hög temp I alla fall hela vintern? Jag hade dimensionerat för 45c framtemp vid dut.
2 rörsystem, utan att tveka.
2 rörsystem, utan att tveka.