Hej!

Som nybliven medlem på forumet tänkte jag konsultera den oändliga kunskapskälla som tycks flöda här.

Läget är enligt följande: jag har en stuga på ca 35 kvadrat som ventileras med självdrag (luft ut genom öppen spis och ventil i köket och tilluft genom otätheter i fönster och dörrar). Det funkar bra på vår och sommar men på vintern så är problemet en klassiker: med den öppna spisen försvinner en hel del uppvärmd luft ut genom skorstenen och kall luft sugs in utifrån pga undertrycket som skapas. Det gör att den öppna spisens effektivitet minskar drastiskt.

Nu funderar jag på att lösa detta genom att...

Alt 1) Dra in ett separat luftintag in i öppna spisen som tar luft direkt utifrån

Alt 2) Montera en tilluftventil i närheten av öppna spisen som minskar det kalla draget genom resten av rummen

Bifogar en skiss som jag gjort med lite idéer. Bifogar även en planritning som knåpade ihop förra året. Tyvärr blir den inte så bra i det lilla bildformatet.

Alternativ 1 känns ju helt klart effektivast men kräver ganska stora ingrepp och jag är inte helt säker på att en sotare godkänner denna.

Alternativ 2 är desto lättare att genomföra men skapar kanske ett kallt drag mellan ventilen och den öppna spisen som kyler ner resten av stugan.

Tacksam för åsikter och idéer
 
  • stugan friskluftintag öppna spisen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stugan planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom igen nu! Vad är det här för välkomnande?
 
Om jag får spåna lite fritt i ämnet då:
Va säger att spisen kommer att ta luft från ventilen bara för att det finns en? Öppningen på eldstaden är väl antagligen rätt mycket större?
Om man antar att du ska dra ventilationen till en braskamin, så löser sig nog problemet, och då kan du även täta murstocken så att du inte släpper ut värmen där. bara snabba icke genomtänkta tankar alltså...
 
Har sett att öppna spisar kan förbruka 500 m3 luft/ h. Klart då att det funkar vår - höst. Bra ventilation = luftombyte och att luften som sugs in i huset inte är alltför kall. Däremot blir luftflödet för högt under vintern med kallras som följd. Öppen spis = myseldning (10-20% verkningsgrad), medan braskamin kan användas för värmning (>60% verkningsgrad) med rimligt luftombyte. Vill Du ha bättre snurr på luften och effektivare värmning, installera braskamin och spisfläkt som går konstant med lågt varvtal och kan forceras vid matlagning eller lyxvarianten med fläkt på taket samt friskluftsventiler i sovrummen. Då har Du koll på var luften kommer in och får fräsch luft i sovrummen. Frånluftsventilation utan braskamin leder dock garanterat till baksug i skortstenen då Du inte eldar med röklukt som följd.
 
Vi har haft öppna spisar både i huset och sommarstugan, vilka nu har fått en Keddyinsats. Den senaste var sommarstugan där vi stoppade in den i våras. Den öppna spisen var värdelös ur ett uppvärmningsperpsektiv, en vacker öppen brasa där luften rusade ut genom skorstenen. Jag skulle fundera på insats om möjligheten finns och inte göra något åt ventilationen.
 
Tack för svaren!

Anledningen till att jag funderar på att sätta in en ventil är för att få en mer kontrollerad lufttillförsel. Tanken var att täta fönster och dörrar så gott det går och därmed få större del av tilluften genom ventilen/ventilerna som finns i närheten av öppna spisen. Jag hade då också tänkt att montera en ventil i ett av sovrummen för att inte få för dålig luftkvalité.

Givetvis är spisinsats ett bra alternativ men det känns i dagsläget som "overkill" med tanke på hur få vinterdagar det blir i stugan per år. Men men... Jag brukar ju köpa Trisslotter lite då och då ;)

Nu har jag fått en del att fundera på. Ska ta en titt nästa gång jag åker ner. Det jag är rädd för med separat friskluftsintag är att håltagningen i sidan på den öppna spisen kommer att underkännas vid nästa sotning.
 
Hemmakatten
Kan egentligen ganska lite om detta ämne. Men jag vet att man måste ha tilluftsröret brandisolerat hela vägen ut. Sedan tycker jag det verkar lite riskabelt att ha tilluften på väggen i eldstaden. Normalt sett har man väl tilluften nedtill för att få ett bra drag genom elden. Dessutom bör man ha ett spjäll på tilluftsröret så att det går att stänga när man inte eldar. Det bästa är nog att du ringer till sotarmästarn och diskuterar en lösning med honom.
 
Absolut! Eld är inget att leka med. Det sista jag vill ha är en lösning som jag inte kan lita på. Man vill ju kunna sova gott på nätterna... :)
 
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
Intressant synpunkt från hemmakatten. Jag installerade motsv. för 2 år sedan. Tilluft med två st parallella plaströr (75 mm diam. gula för elkabel egentligen). Startar i ett spjäll m. skjutlucka, 3400 mm långt, sista biten in är en bit (ca 240 mm horis mått) 100 mm plåtrör. Sotaren sa endast att han rek. minst diam. 100 eller motsvarande tvärsnitt och såg helt nöjd ut när han kunde fritt se den gula plasten. Ingen som helst brandisolering. Sot och aska faller ner i en kraftig låda av 4 mm cortenstål, ca 430 i fyrkant, den står på 20 mm liggande rundjärn i stjärnform. Luft in i centrum under asklådan. Så friskluft kommer upp runt lådans sidor.
Jag skulle inte låta tilluft komma in rakt från sidan. Nu kan jag ställa ett gnistskydd som tätar skapligt och det märks att huset värms fortare när draget tar uteluft hellre än att glufsa i sig rumsluften. Jag har en kråka i som sprider varmluft tillräckligt bra för sommarstugebruk.
 
Hemmakatten
Denna lösning med 125mm spirorör (ej plaströr!) och brandisolering runt om föreskrevs av konstruktören som gjorde k-ritningarna. Det står dessutom i de anvisningar för tilluften som följde med pelletskaminen. Både muraren (som murade två öppna spisar) och snickaren var också inne på detta. Däremot hade grundläggaren inte samma kunskap. han sa att han i andra hus lagt ner vanliga avloppsrör i plast för tilluft. Anledning till spirorör och isolering är naturligtvis tänkt som extra säkerhet ifall det skulle börja brinna bakåt i tilluftsröret. En sotare (åtminstone en sotarmästare) borde rimligtvis ha kunskaper om detta.
 
Arne61 skrev:
Intressant synpunkt från hemmakatten. Jag installerade motsv. för 2 år sedan. Tilluft med två st parallella plaströr (75 mm diam. gula för elkabel egentligen). Startar i ett spjäll m. skjutlucka, 3400 mm långt, sista biten in är en bit (ca 240 mm horis mått) 100 mm plåtrör. Sotaren sa endast att han rek. minst diam. 100 eller motsvarande tvärsnitt och såg helt nöjd ut när han kunde fritt se den gula plasten. Ingen som helst brandisolering. Sot och aska faller ner i en kraftig låda av 4 mm cortenstål, ca 430 i fyrkant, den står på 20 mm liggande rundjärn i stjärnform. Luft in i centrum under asklådan. Så friskluft kommer upp runt lådans sidor.
Jag skulle inte låta tilluft komma in rakt från sidan. Nu kan jag ställa ett gnistskydd som tätar skapligt och det märks att huset värms fortare när draget tar uteluft hellre än att glufsa i sig rumsluften. Jag har en kråka i som sprider varmluft tillräckligt bra för sommarstugebruk.
Gjorde du denna modifikation på en befintlig öppen spis?
 
Huset byggdes cirka 1968. Öppna spisen i rött tegel omkring 1975 på då befintlig kanal i skorstenstocken som har
fem pipor, en aningen större som nu går till ö-spisen, från början med hål för en fristående kamin som aldrig varit installerad. Murstocken står fint på delvis berg men ö-spisen hade satt sig och därför tog jag ner och byggde upp den igen exakt lika (helt samma material) men extra galler med asklådan och hålet rakt ner för friskluften på ny gjuten grundplatta. OM jag med berått mod skulle ta bort askådan och ändå elda kommer glöd att falla ner i det L-formade plåtrörets vinkelkrök. Att det skulle kunna orsaka brand baklänges ut i krypgrunden ser jag som tillräckligt osannolikt för att våga ha det så här.
Vid vilken situation har man funnit att det kan uppstå tillräckligt drag för att dra ner heta avgaser i grunden och kunna orsaka brand? Ska man formellt även sätta en brandsäker skorstenspipa på intaget för att vara säker? Säg att man har full eldning igång och plötsligt stänger spjället helt tätt, vad händer då? Kommer heta brandgaser gå ut via intaget eller ut i lokalen? Vore tacksam för en proffsbedömning. För är det farligt måste det självklart ordnas.
 
Hemmakatten
Som sagt ,någon proffskunskap har jag inte. Det enda jag vet är att på de detaljerade k-ritningarna fanns detta krav med samt i de (norska) monteringsanvisningarna som följde med vår Wodtke pelletskamin (köpte den i Norge). Vi hade ett flertal kontakter med konstruktören som framhärdade i sin uppfattning. Det slutade med att grundläggarna fick åka o köpa spirorör och brandisolering (sån där 30mm tjock matta med 'hönsnät' på utsidan).

Sotarmästaren som var här för att godkänna två öppna spisar och kaminen frågade överhuvudtaget inte om hur tilluften var konstruerad.

Vår konstruktör var en äldre man som jobbat som konstruktör hela livet, men mest med stora flerfamiljshus, kontor mm. För 15 år sedan öppnade han eget och gör sedan dess k-ritningar mest till villor. Inte vet jag, han kanske hade för sig några gamla krav som inte gäller längre. Men å andra sidan har vi monteringsanvisningarna för kaminen (där det faktiskt pratas om bakeld, eller vad det nu kallas) som en risk att ta hänsyn till.

Edit: Pelletskaminen är vattenmantlad och ansluten till en ackumulatortank som värmer tappvarmvatten och golvvärmeslingor.
 
Vet inte om det stämmer med en kamin, men när vi hade vedpanna så kunde det bli bakblås så att det blåste ut gnistor i pannrummet via dragluckan.
 
Ang. drag i fel riktning i tilluftskanalen så har jag sett att det finns kallrasskydd (backventil) till spirorör. Kan nog vara en bra idé att installera.

Edit: Jag funderar även på att ha ett spjäll som är justerbart innifrån. Med tanke på att rördelen inomhus är vertikal så är det nog svårt att få ett kallrasskydd att funka. Om jag förstått de rätt så måste röret hänga horisontellt för att inte gravitationen ska förstöra funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.