Hej!
Skall gjuta en platta som blir 3*2 meter och ca 10 cm tjock och jag vill gärna göra det innan vintern. Vid hur låg temperatur kan jag gjuta? Tillverkaren Maxit säger minst 5 grader varmt och vädergudarna spår ca 2-3 grader varmt nu i helgen. Skall använda Maxit grovbetong.
Vad göra?
Skall jag bygga ett "tält" av en pressening och köra kupévärmaren under, eller hur skall jag göra?

Mycket tacksam för tips och synpunkter!
Jan-erik

Ingen som har någon idé om detta?

Jan-Erik

Har hört/läst att det går att täcka med presenning och ställa in en värmefläkt, men har ingen egen erfarenhet av det. Borde finnas andra här som vet bättre än jag och kan ge fler tips eller bekräfta... :confused:
Det går väl att få betongen värmd vid leveransen också, men hur länge värmen stannar kvar vet jag inte.

Finns tillsatsgrejor som ma kan be om i betongverket. Snacka med dem!

Vintertillsatser i all ära, men en så här liten platta lär inte bli något problem. Spänn upp presenning så att du får något som påminner om ett tält och ställ in en kupefläkt, och vips så har du minst +5C.

Tack för synpunkterna. Hur länge måste man hålla värmen och fuktigheten på plattan, innan den torkat/bränt färdigt?
Jan-Erik

Betongen uppnår 80% av sin maximala hållfasthet efter 28 dagar. Torktiden beror på vct-talet och givetvis väderlek samt användning av eventuell avfuktare. Så länge du inte ska ha parkett är det inget att oroa sig för.

japp upp med pressar och blås in varmluft och vad jag förstår blandar du från säck direkt och då försvinner vct-n till det som står på påsarna. utgå från det . själv har jag gjutit i -20 och snöstorm så visst går detta mvhV
ps har du markisolering så kan du även frångå dessa +5 graderna.

Nu har jag gjutit plattan! Det slog ju till och blev 6-7 grader varmt här, så det funkade utan några specialarangemang.
Vattnar och har lagt plast på. Hur länge skall jag hålla på med detta? Plattan är 3*2m och ca 10 cm tjock.
Jan-Erik

låt den ligga på ett par veckor om du inte hade tänkt börja bygga. den kan ju ligga fram till dess:)

Nästa helg har plattan bränt två veckor och om vädret tillåter tänkte jag mura väggar på den. Väggarna skall vara 3m långa och 1,6m höga samt ha en vägg emellan i ena "änden", som blir 1,3 lång och 1,6 hög.
Det kommer att vara jord mot utsidan av väggarna upp till ca 1,5m höjd, med dräneringsgrus närmast muren.

Har tänkt att använda lecablock. Vilken bredd kan vara lagom, kanske 25 cm?
Har tänkt att armera första varven i plattan, och lägga armeringsjärn varannat varv horisontelt. Räcker det?
Vilken tjocklek på armeringsjärnen?

Andra tips?
Jan-Erik

Nu är det ju lite sent men det kan ju vara bra för andra som läser tråden.

Vattna aldrig en platta på vintern. Risken är stor att du får frysning i betongen om temperaturen sticker under nollan nån dag efter gjutning.

Betongen fryser inte efter att den uppnått 5 MPa i hållfasthet, hur lång tid det tar beror på en massa faktorer men går att beräkna i t.ex. gratisprogrammet "Hett97".

Vid en mindre gjutning i minusgrader räcker det oftast med att täcka med isolering över natten/dagen efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.