Vår Nibe F750 Cu (frånluftsvärmepump) från 2011 larmade i våras för "hot gas alarm" och gick över i nödläge, "avhjälptes" med omstart men återkom 2 ggr med någon veckas mellanrum (bild nedan). Det var kallt (nåja - med Stockholmsmått) ute då.
Jag började logga till usb-sticka när jag gjorde omstarten men tyvärr kastar pumpen loggarna innan den sparar vid övergång till nöddrift så jag har ingen mer information från när det hände.
Har regelbundet gjort rent filter, spillkopp med rör samt avluftat och hållit trycket i cirkulationssystemet.
Funderar på att engagerat mig i att förstå utifrån loggarna om allt är som det ska med pumpen men vet inte riktigt var jag ska börja.
Hörde också av mig till en lokal firma, men är inte så intresserade om det inte är ett aktivt fel de kan debitera hembesök för. Kan såklart vänta tills det sker igen, men det lär ju vara kö på tekniker i det läget.
Frågor:
1. Vad innebär egentligen "hot gas alarm" när det kommer utan något annat larm om ex tryck?
2. Om jag skulle kolla i loggarna nu eller senare när det är lite kallare, vad letar man efter om man vill se att pumpen funkar som den ska? Finns det något verktyg / tumregler / internetsida som rekommenderas?
3. Ser ni någon rimlig åtgärd som man bör göra nu för att förebygga problem i vinter?
Jag började logga till usb-sticka när jag gjorde omstarten men tyvärr kastar pumpen loggarna innan den sparar vid övergång till nöddrift så jag har ingen mer information från när det hände.
Har regelbundet gjort rent filter, spillkopp med rör samt avluftat och hållit trycket i cirkulationssystemet.
Funderar på att engagerat mig i att förstå utifrån loggarna om allt är som det ska med pumpen men vet inte riktigt var jag ska börja.
Hörde också av mig till en lokal firma, men är inte så intresserade om det inte är ett aktivt fel de kan debitera hembesök för. Kan såklart vänta tills det sker igen, men det lär ju vara kö på tekniker i det läget.
Frågor:
1. Vad innebär egentligen "hot gas alarm" när det kommer utan något annat larm om ex tryck?
2. Om jag skulle kolla i loggarna nu eller senare när det är lite kallare, vad letar man efter om man vill se att pumpen funkar som den ska? Finns det något verktyg / tumregler / internetsida som rekommenderas?
3. Ser ni någon rimlig åtgärd som man bör göra nu för att förebygga problem i vinter?
Vad har ni för värmesystem i huset? Finns det några termostater? Har man en värmepump med växelventil som kör flytande kondensering så ska alla termostater stå på max. Värmen i huset ska regleras med inställningarna i värmepumpen.
Edit: Hetgaslarm kan t.ex. också bero på problem med cirkulationspumpen eller att värmesystemet och värmepumpen behöver luftas ordentligt.
Edit: Hetgaslarm kan t.ex. också bero på problem med cirkulationspumpen eller att värmesystemet och värmepumpen behöver luftas ordentligt.
Redigerat:
Det är vattenburen värme till element, ett enrörsystem på övervåningen och två enrörsystem på nedervåningen (typ myresjöhus som kom i två moduler för nedervånigen.
Alla elementen har en mekanisk termostat. Värmepumpen försöker inte reglera värmen i huset som jag försått det utan sätter temperaturen på vattnet till elementen utifrån utetemperatur och en kurva. Tror den viktar in innetemperaturen också i viss mån men det är inte den som reglerar utan den är mest ansvarig att vattnet är tillräckligt varmt för att rummen ska kunna värmas.
Vet inte om vi har "växelventil som kör flytande kondensering". Men pumpen är en frånluftspump som växlar mellan att göra varmvatten och elementvatten om det svarar på frågan?
Jag har luftat ordentligt överallt varje höst men enda stället där det brukar finnas luft är sista elementet på kedjan i övervåningen.
Däremot insåg jag för några veckor sedan att expansionskärlet i värmepumpen inte haft så mycket luft, det gick väldigt snabbt att få tryck i systemet när man fyllde vatten. Har pumpat luft i expansionskärlet nu men när det begav sig var det allstå inte så mycket luft just där.
Känns som en dum fråga men jag kostar på mig det, när man "luftar värmepumpen" visst menar du att man luftar alla punkter som finns för _elementvatten_ i värmepumpen? Eller finns det någon motsvarande som en kyltekniker gör för systemet med köldmedium? Oavsett har jag luftat 4 punkter för elementsystemet som finns på värmepumpen.
Var någon stans är det som den heta gasen finns när larmet kommer? Visst måste det vara i systemet med köldmedium? Kan det vara att pannan gör värme som inte lyckas ledas bort via elementvattnet?
En grej jag tycker är spännande är att alla felen skedde nästan exakt samma klockslag, har ingen förklaring på det.
Alla elementen har en mekanisk termostat. Värmepumpen försöker inte reglera värmen i huset som jag försått det utan sätter temperaturen på vattnet till elementen utifrån utetemperatur och en kurva. Tror den viktar in innetemperaturen också i viss mån men det är inte den som reglerar utan den är mest ansvarig att vattnet är tillräckligt varmt för att rummen ska kunna värmas.
Vet inte om vi har "växelventil som kör flytande kondensering". Men pumpen är en frånluftspump som växlar mellan att göra varmvatten och elementvatten om det svarar på frågan?
Jag har luftat ordentligt överallt varje höst men enda stället där det brukar finnas luft är sista elementet på kedjan i övervåningen.
Däremot insåg jag för några veckor sedan att expansionskärlet i värmepumpen inte haft så mycket luft, det gick väldigt snabbt att få tryck i systemet när man fyllde vatten. Har pumpat luft i expansionskärlet nu men när det begav sig var det allstå inte så mycket luft just där.
Känns som en dum fråga men jag kostar på mig det, när man "luftar värmepumpen" visst menar du att man luftar alla punkter som finns för _elementvatten_ i värmepumpen? Eller finns det någon motsvarande som en kyltekniker gör för systemet med köldmedium? Oavsett har jag luftat 4 punkter för elementsystemet som finns på värmepumpen.
Var någon stans är det som den heta gasen finns när larmet kommer? Visst måste det vara i systemet med köldmedium? Kan det vara att pannan gör värme som inte lyckas ledas bort via elementvattnet?
En grej jag tycker är spännande är att alla felen skedde nästan exakt samma klockslag, har ingen förklaring på det.
Redigerat:
Hetgaslarm beror till största delen att VP-kompressorn inte blir av med värmen, det måste finnas ett visst flöde genom växlaren. Är alla element öppna, som sig bör, så ska det finnas flöde för VP att reglera tempen ut. Går cirkpumpen som den ska, hur varm är den. Är den riktigt varm så bråkar den. Vilken fart har den, troligtvis finns 1 - 2 - 3 , vad är det för fart just nu. Med 1-rörs och kanske klena rör, samt om termostaterna stänger blir dåligt flöde. Foto på pumpen är bra.
Bästa svaret
F750 är en modern värmepump som har växelventil och flytande kondenseringstemperatur. Alltså alla termostater ska stå på max förutom möjligen någon enstaka. Sedan så låg värmekurva som möjligt inställd i F750 men precis tillräcklig för den innetemperatur ni vill ha. Bra att du luftat och kontrollerat expansionskärlet! Med tanke på klockslaget för larmen så kanske värmekurvan är för högt inställd om det blir väldigt kallt just de nätterna och framledningstemperaturen åker upp "genom taket"??
Jag har en likadan pump.
Förra året hade jag ett regelbundet återkommande fellarm (ej ditt). Jag försökte få hit en tekniker men gick bet. Sen tänkte jag, var hade en tekniker börjat? Efter någon minuts grubblande så testade jag att ladda ner uppdateringar osv från Nibes hemsida ner till ett usb-stick. Efter att ha installerat nya drivrutiner (eller vad man kan kalla dom) så har pumpen fungerat prickfritt.
Förra året hade jag ett regelbundet återkommande fellarm (ej ditt). Jag försökte få hit en tekniker men gick bet. Sen tänkte jag, var hade en tekniker börjat? Efter någon minuts grubblande så testade jag att ladda ner uppdateringar osv från Nibes hemsida ner till ett usb-stick. Efter att ha installerat nya drivrutiner (eller vad man kan kalla dom) så har pumpen fungerat prickfritt.
Jag tror Josth och jonaserik har alldeles rätt i att det måste vara att jag i för stor utsträckning försökt "reglera ner" värme med termostaterna på elementen. Har faktiskt någon gång reagerat på att det är så liten skillnad på temperatur till elementen och i returen från elementen men polletten att det kan leda till överhettning på VP-sidan trillade inte ner förrens nu.
Jag kommer öppna elementen och justera med kurvan istället och är övertygad att det är lösningen, men kvittot på att det funkat kommer väl först när det varit rejält kallt ett tag.
TACK för så snabba svar och engagerat forum, han inte riktigt med att svara när det var dags att hämta på förskolan!
Jag kommer öppna elementen och justera med kurvan istället och är övertygad att det är lösningen, men kvittot på att det funkat kommer väl först när det varit rejält kallt ett tag.
TACK för så snabba svar och engagerat forum, han inte riktigt med att svara när det var dags att hämta på förskolan!
Nej hetgaslarm beror inte på att kompressorn inte blir av med värmen, det är högtryckslarm, och det är inte samma sak!J jonaserik skrev:Hetgaslarm beror till största delen att VP-kompressorn inte blir av med värmen, det måste finnas ett visst flöde genom växlaren. Är alla element öppna, som sig bör, så ska det finnas flöde för VP att reglera tempen ut. Går cirkpumpen som den ska, hur varm är den. Är den riktigt varm så bråkar den. Vilken fart har den, troligtvis finns 1 - 2 - 3 , vad är det för fart just nu. Med 1-rörs och kanske klena rör, samt om termostaterna stänger blir dåligt flöde. Foto på pumpen är bra.
Temperaturlarm på hetgasen kan beror på att suggasen har lägre tryck än tänkt av någon orsak och det blir högre tryckstegring än vad den är designad för och därmed hetare gas än tänkt, det kan också beror på att kompressorn börja läcka internt, har ventilfel mm. som gör att den har lägre isentropisk verkningsgrad - mer arbete på mindre mängd pumpad gas vilket ger högre utloppstemperatur på högtrycksidan.
olika delar är kopplade till varandra så man kan inte säga att hög hetgastemperatur betyder enbart 'detta' utan att samtidigt ta in andra värden samtidigt.
För att försöka bedöma vad som felar så behöver man veta sugtryck, sugtemperatur på gasen in i kompressorn, evaporatorns temperatur, på inlopp efter expansionsventilen och utloppet efter evaporatorn, högtrycksidans tryck, temperatur, kondensationstemperatur på kondensorn, effektförbrukning, typ av köldmedie, helst också graden av överhettning på suggasen mellan evaporatorn och insug (om det finns värmeväxlare mellan kondensat och suggas) och underkylning på kondensatet innan den når expansionsventilen.
har man många av dessa värden så kan man trycka in dessa i coolpack - köra lite simulation och se hur mycket värdena avviker från en 'ideal' maskin och av detta se om något avviker mycket
Många fel beror ofta på att man har cirkulationsstörningar på brine och/eller varmvattnet i värmeväxlarna, men inte alla och tex. hög hetgas (och mer elförbrukning) när det i övrigt är ungefär samma temperaturer som brukligt kan tyda på att kompressorn är mindre effektiv eller expansionsventilen inte reglerar som det skall (mer överhettning mellan suggasen gentemot temperaturen kort efter expansionsventilen om man kommer åt att mäta där - och kompressorn har lägre suggastryck och därmed komprimerar mer än önskat vid en given brinetemperatur - vilket ger en högre hetgastemperatur)
Gissar att låg och högtrycksövervakningen är modell pressostat med on/off och då kan man inte få ut driftvärderna av trycken medans maskinen jobbar utan att koppla in manometerstället - och då är det kylnisse-jobb... - trycken behöver man veta för att få den faktiska kondensationstemperaturen i kondensorn och förgasningstemperaturen i evaporatorn och avviker dessa för mycket mot tänkta brine-temperatur respektive hetvattnet ut så kanske man har problem med igensatta och igenslaggade värmeväxlare.
olika delar är kopplade till varandra så man kan inte säga att hög hetgastemperatur betyder enbart 'detta' utan att samtidigt ta in andra värden samtidigt.
För att försöka bedöma vad som felar så behöver man veta sugtryck, sugtemperatur på gasen in i kompressorn, evaporatorns temperatur, på inlopp efter expansionsventilen och utloppet efter evaporatorn, högtrycksidans tryck, temperatur, kondensationstemperatur på kondensorn, effektförbrukning, typ av köldmedie, helst också graden av överhettning på suggasen mellan evaporatorn och insug (om det finns värmeväxlare mellan kondensat och suggas) och underkylning på kondensatet innan den når expansionsventilen.
har man många av dessa värden så kan man trycka in dessa i coolpack - köra lite simulation och se hur mycket värdena avviker från en 'ideal' maskin och av detta se om något avviker mycket
Många fel beror ofta på att man har cirkulationsstörningar på brine och/eller varmvattnet i värmeväxlarna, men inte alla och tex. hög hetgas (och mer elförbrukning) när det i övrigt är ungefär samma temperaturer som brukligt kan tyda på att kompressorn är mindre effektiv eller expansionsventilen inte reglerar som det skall (mer överhettning mellan suggasen gentemot temperaturen kort efter expansionsventilen om man kommer åt att mäta där - och kompressorn har lägre suggastryck och därmed komprimerar mer än önskat vid en given brinetemperatur - vilket ger en högre hetgastemperatur)
Gissar att låg och högtrycksövervakningen är modell pressostat med on/off och då kan man inte få ut driftvärderna av trycken medans maskinen jobbar utan att koppla in manometerstället - och då är det kylnisse-jobb... - trycken behöver man veta för att få den faktiska kondensationstemperaturen i kondensorn och förgasningstemperaturen i evaporatorn och avviker dessa för mycket mot tänkta brine-temperatur respektive hetvattnet ut så kanske man har problem med igensatta och igenslaggade värmeväxlare.
Redigerat: