Hej, har byggt en stuga på tomten och håller nu på att lägga ned vattnet på frostfritt. Bor i Stockholm så har inte jättedjupt att behöva gräva och har bestämt att göra det på ca 150cm djupt.

Det är inga konstigheter att göra själva jobbet men kommer passera kollektorslingor från ena husets värmepump som går precis tvärsöver där vattnet till stugan ska gå.

Har då bekymmer på hur jag gräver mig fram under slingorna. Har ni några tips?
 
  • Skiss av grävmaskin vid schakt, med tekniska termer som isolering och kabelskyddsrör. Handritad, grävningsdetaljer framgår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Gräv så nära du vågar med maskin och sen får du letaslingorna med spade. Frilägg dem helt.

Sen ska du väl ha cellplastisoleringen mellan slingorna och vattenledningen. Om du isolerar ovanför kan väl kollektorslingorna skapa permafrost och frysa ledningen? I grund och botten så hämtar ju kollektorslingorna värme som kommer ovanifrån, från solen.
 
Du skriver kollektorslingor, men är det jordvärme eller vanlig kollektorslang till bergvärme?
Oberoende hade jag grävt, maskinförsiktigt och även handgrävt, och tunnlat under kollektorslangen så har du löst frysningsrisken för vatten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gräv så nära du vågar med maskin och sen får du letaslingorna med spade. Frilägg dem helt.

Sen ska du väl ha cellplastisoleringen mellan slingorna och vattenledningen. Om du isolerar ovanför kan väl kollektorslingorna skapa permafrost och frysa ledningen? I grund och botten så hämtar ju kollektorslingorna värme som kommer ovanifrån, från solen.
Lägger till att min fråga är relaterad på hur jag kan enklast gräva mig under slingorna för det är där vattnet ska ligga. Har nu grävt mig så nära det bara går med maskin för att inte skada isolering eller slingorna. I den nivån är det packad lera så inte lätt att gräva sig fram med spade i e så lång sträcka samt så smalt utrymme.
 
Har 2 tankar:
Skära av isoleringen så jag kan gräva per hand uppifrån och ner. Och när jag är klar så lägger jag tillbaka skivan.
Eller alternativ 2, gräva djupare och bredare på de 2 ändorna och köra lodrätt med Jordborr för att skapa en tunnel.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
J jailolous skrev:
Har 2 tankar:
Skära av isoleringen så jag kan gräva per hand uppifrån och ner. Och när jag är klar så lägger jag tillbaka skivan.
Eller alternativ 2, gräva djupare och bredare på de 2 ändorna och köra lodrätt med Jordborr för att skapa en tunnel.
Jag tror på alternativ 1. Att gräva även styv lera för hand är rätt OK om man kan gräva uppifrån och bryta leran ut mot schaktet. Att tunnla låter krångligt.
 
  • Gilla
jailolous
  • Laddar…
Du har skrivit ca 1 meter brett område, om du har gräver 1,5 meter djupt på vardera sidan är det inget problem att ta några skoptag under kollektorslangen. Och du gräver från båda sidorna, inte med maskinen ovanpå som bilden när du frilägger vid kollektorslangen.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Håller med AndersS. Att tunnla ledningar gör vi ”hela tiden” som kör grävmaskin. Gräv fullt djup fram till ledningarna. När du har ledningarna frilagda är det bara att gräva under dem. När du inte kommer längre in under gräver du på andra sidan ledningarna och sen rensar du upp det som blir kvar under. Se bara till att du har ett grophjon med sig som skyfflar och hjälper dig att se så du inte skadar ledningarna.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag skar av isoleringen ovanifrån och grävde ner mig med hacka, spade o kofot. Mycket tid men absolut bäst. Tack för era tips. Nu ska jag täcka med jord och lägga ny isoleringsskiva.
 
  • Smal grävd ränna i jord avslöjar vattenledningsrör, rötter genomskär bildens mitt, jord och löv syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.