Fick i somras mögel, konstaterat mögel, inga andra konstiga utfällningar på min källarvägg. Har tidigare fått hjälp med hur jag ska ta bort det men nu är frågan hur jag ska förhindra att fukten och därmed möglet kommer tillbaka.
Talade med Isodrän som sa att jag måste ha varmare i källaren, den är dränerad. De rekommenderade att jag skulle regla upp med 95 mm reglar på insidan, ned till markytan (fast alltså på insidan) och fylla med isolering emellan. På så sätt ska källaren bli varmare enligt Isodrän alltså.
Vad tror ni om den rekommendationen?

Så skulle jag nog aldrig göra. Kan du sätta isolering på utsidan av källarväggen (dvs ovan mark)?
Den lösningen är nog standardförfarandet. Isoleringen på utsidan kan sedan putsas.

Att sätta isolering på en del av väggen på insidan kommer ju se helt knäppt ut.

Hur står det till med ventilationen i källaren? Har du radiatorer i källaren?

Isodräns bygger på att jag sa att det inte funkar med isolering på utsidan. Det var då de föreslog den här iden. och det behöver väl inte se så konstigt ut. man sätter väl gipsskivor på reglarna nästan ned till golvet. men isoleringen innanför skivorna finns bara högst upp. där nere är det tomt bakom skivan.
källaren har ventiler och i tvättstugedelen en utsugsventil.
små radiatorer finns men jag ska montera in flera större.
iden om isolering var för att det ska behöva slita mindre.

Ok då förstår jag. Trodde du bara skulle regla ut där väggen låg ovan mark.
Om det nu inte går att isolera på utsidan så är ju Isodräns lösning helt okej som andrahandsalternativ.
Trist bara att rummen blir mindre. Använd plåtreglar så du inte sätter träreglar mot ytterväggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.