F fribygg skrev:
Bättre att lösa problemet på riktigt nu, gör inga halvmesyrer utan öka dörrhålet så karm och dörrbyte blir möjligt i framtiden
Kanske lite överdrivet med att säga problem i framtiden. Vad är snittåldern i Sverige på en innerdörr funderar jag på.

Däremot om man skall ge råd kan väl de 2cm TS tror sig kunna ta bort på regeln över plus 5-10mm på karmen i ovankant vara ett förslag för att slippa göra om massa annat.

F fredand44 skrev:
Här kommer en bild till.
Dörrbladet borde bottna ca 4 mm nedanför pricken som jag tror syns. Så Dörrbladet är ca 2-3cm för stort för att glida över slutliga golvytan.
Kanske är det mer rätt att kapa karm lite både uppe och nere? Och sen likadant med dörrbladet?
Mvh
Fredrik
Kapade 9st dörrar efter en golvomläggning 😬

• Gilla
Mathias Smeds och 2 till
  • Laddar…
C
F fredand44 skrev:
Ovanför denna regel går det en del el-slang som är fäst i denna regel.
Hur stort hinder tror du elinstallationerna är för att lossa regeln?
Hur ambitiöst är slangarna infästa i regeln?
Antar att slangarna passerar genom de stående reglarna - har du någon marginal där?

Skruven sågar du lätt av med ett multiverktyg.

F fribygg skrev:
Att ta upp hålet till rätt storlek är det rätta, allt annat kommer i framtiden skapa onödiga besvär.
Vilka besvär kan komma i framtiden, man byter ytterst sällan dörrblad?

Hade samma problem som du beskriver. Hade renoverat klart ett rum och sparade karmbytet till sist med golvsocklar och dörrfoder. Visade sig vara 1 cm för lite på höjden så det var bara kapa bort regeln ovan med tigersåg och göra om den sektionen 😅 Väldigt irriterande och man blir uppgiven men men, tog med det som lärdom till nästa rum. Hade å andra sidan ingen el ovanför dörren.

D
F fredand44 skrev:
Hej,
Har klantat mig lite typiskt nog.
Håller på med en innervägg där det ska sitta en dörr. Gjorde hålet 200 cm högt från golvspånskivorna utan att tänka på slutliga golvytan.
Kom på det och tänkte att jag borde kunna fimpa någon cm i underkant på dörrbladet. Så första frågan är vad tror ni om det? Gör jag bort mig? Tänker att så måste man väl göra ibland på befintliga dörrar om golvet höjs vid renovering.

Fråga två, dessutom har jag lagt golvgips i dörrhållet så det har krympt lite på höjden, ca 198 cm nu. Så nu tar överkant på dörrkarmen i ca 3-4 mm. Suck. Är det smart att fimpa en cm av dörrkarmen i underkant eller gör jag bort mig ännu mer då?

Alla kommentarer är välkomna.
Mvh
Fredrik

PS bifogar några bilder men är osäker på om de tillför något egentligen.
Öppna upp hålet eller krymp hålet, så du matchar närmaste större eller mindre modulmått. Du ska givetvis inte hålla på hitta på egna standarder genom att kapa dörrbladet.

Om det är en standardkarm är den 45mm tjock och har 12mm fals vilket ger 33mm ”marginal” uppåt.
Hyvla/såga ner karmöverstycket 15mm och kapa de stående delarna lika mycket högst upp. Då borde den gå att få in i en öppning som är 1980mm hög. Dörren behöver inte ändras alls.
Tycker du att det är läskigt att dra ihop en 18mm karm (33-15=18) sätt ihop karmen med spikbleck uppifrån.
Mvh Findus

• Gilla
123abc
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Om det är en standardkarm är den 45mm tjock och har 12mm fals vilket ger 33mm ”marginal” uppåt.
Hyvla/såga ner karmöverstycket 15mm och kapa de stående delarna lika mycket högst upp. Då borde den gå att få in i en öppning som är 1980mm hög. Dörren behöver inte ändras alls.
Tycker du att det är läskigt att dra ihop en 18mm karm (33-15=18) sätt ihop karmen med spikbleck uppifrån.
Mvh Findus
Åkte på samma sak en gång. Då feinade jag av gips och liggande regel i överkant va 2cm. Det tog en stund och mkt att plasta in. Men det var det värt. Sen fick jag klyva karmöverstycket ca 1 cm. Skruvade ihop karmen först innan klöv överstycket och tog isär den innan klyvde. Då hade man rätt inpassning i skruvhålen sen. Blev perfekt.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Mvh Findus
Så hade även jag gjort men man ska inte kapa sidostyckerna lika mycket utan först efter man kommit ner under "täckbiten" som är som ett lock ovan sidostyckena sak man börja kapa sidostyckern.
Vit taklist med detaljerad närbild på ändan. Skarvningselement eller hörnstycke synligt. Byggnadsmaterial för inredning och finisharbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju en solid dörr så varför krångla till det. Kapa dörr och karm i nederkant så mycket som behövs bara och gå sedan vidare i renoveringen.

Det går även att kapa icke solida dörrar i nederkant. Behövs det så kan du limma i en regel i botten.

Att flytta upp dörren kan innebära att den inte kommer linjera med andra dörrar in eller ut från samma rum. Vilket i sin tur kan se lite galet ut.

F fredand44 skrev:
Tackar för svaren.
Uppåt kan jag nog trolla fram en centimeter.
Men en cm är ändå för lite.
Just denna dörr är denna från bauhaus.
Den är i massivt trä.
[länk]
du kapar dörr och karm dem cm du behöver i nederkant. allt annat är onödigt jobb för så lite.

Hej
Enormt tack för alla svar.
Jag löste det genom att fimpa regeln över dörren så mycket som möjligt. Ca 13 mm kunde jag ta.
Det slutliga golvet kommer kräva att jag fimpar dörrbladet ca 10 mm.
Mvh
Fredrik

• Inkomplett golvinstallation med synlig dörr, vägg och golvmaterial. Renovering pågår möjligtvis.
    Skapa konto
  • Vit dörr i ofärdigt rum, synliga elledningar, spacklad vägg, byggmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Kul att se, enkelt!
Själv har jag klantat mig.
Inte hittat korrekt dörr.
Tagit vad jag haft.
Då har jag bla:
Hyvlat av karm upptill.
Hyvlat av karm nertill.
Hyvlat karmens sidor.
Kortat karm och dörr.
Bara kapat dörr till lämpligt hål.

Allt går som sagt :)
/W

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.