126 926 läst · 1 709 svar
127k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 369 inlägg
Jag skrev verkligen inte att du eller nån annan skulle hävda sin rätt. Jag skrev vad som kan hända om man gör det. Nu är vi klara med detta sidospår !P pmd skrev:
Din bedömning av vad som kan hända är förmodligen riktig. Jag har dock inte hävdat att man ska "hävda sin rätt" i den situation du målade upp, så det är lite oklart vad du argumenterade mot.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 369 inlägg
Jag har inte heller argumenterat för att hävda nån rätt. Vi får kanske fråga Molgan vem som gjorde det.P pmd skrev:
En dum en tror att det är för att förstärka blockeringsregeln då en bil ska stanna vid korsningen. Men vi kanske ska fråga någon som är lite mer ödmjuk…D djac skrev:
Sa retorikern… Fast bortsett från allt det där så har cyklister väjningsplikt när de ska korsa annan väg, så att cyklisten och bilisten i ditt exempel båda väljer att gissa varandras handlingar har ju inget med lagar och regler att göra. Men absolut är de dumma som väljer att göra det svårare än nödvändigt att korsa varandras färdväg.VidarH skrev:Ohhh. Jag tror inte att du kommer att gilla svaren på detta. 😅
Först: Den ganska klara sakfrågan.
A kommer cyklande på en cykelbana och närmar sig en cykelpassage där A ska lämna företräde.
B åker i sin bil och närmar sig en oreglerad korsning mot huvudled som även har ett övergångsställe (med tillhörande cykelpassage) och ser sig omkring efter andra trafikanter.
A ser en bilist närma sig passagen och försöker utröna om denne 1, tänker utöva sin möjlighet att köra först enligt cyklistens väjningsplikt eller om denne väljer 2, att utöva sin skyldighet att låta cyklisten som är på eller just ifärd med att köra på passagen, möjlighet att passera denna.
B saktar ner för att få en bättre överblick och lättare kunna stanna om det kommer trafik på huvudleden, och eventuellt kunna svänga lättare.
A tolkar det som att B väljer alternativ 2 och fortsätter sin färd över passagen.
B ser ingen trafik på huvudleden och fortsätter sin färd genom korsningen. Plötsligt kör B in i bakhjulet på A!
... "svaret på frågan är ganska klart ändå" ... Jag har inte riktigt samma definition som du av "ganska klart" misstänker jag?
Om så frågan om huruvida alla de du räknade upp är dumma och gör bort sig.
Absolut! Alla är dumma och gör bort sig någon gång. Konsten är att lära sig av det som skiter sig. Och regler kring cykling är sjukligt dåligt korrekturläst jämfört med motortrafikens regler. Och sedan är dessa luddiga med flit för det är säkrare när ingen vet vad som gäller så alla lämnar alla företräde till alla? Alla alla alla...... Eller inte.
Som avslutning så är polisen inte tillsynsmyndighet utan bara ansvariga för att folk sköter sig. Det är domstol som dömer ifall det polisen noterat som dumheter faktiskt är dumheter enligt lagstiftningen och situationen. Polisen är tillåten att inte ha rätt, aka vara dumma.
Ja, bägge svaren har ju kommit från kvalificerade källor och jag har lätt att se att bägge skulle kunna vara sanna, dock inte samtidigt, så hela denna trådens uppgift borde ju vara att gå till botten med denna lilla men ack så avgörande detalj.X xyphax skrev:
En liten anekdot på temat att vara "dum", för de som är lagda åt sådant.VidarH skrev:Ohhh. Jag tror inte att du kommer att gilla svaren på detta. 😅
Först: Den ganska klara sakfrågan.
A kommer cyklande på en cykelbana och närmar sig en cykelpassage där A ska lämna företräde.
B åker i sin bil och närmar sig en oreglerad korsning mot huvudled som även har ett övergångsställe (med tillhörande cykelpassage) och ser sig omkring efter andra trafikanter.
A ser en bilist närma sig passagen och försöker utröna om denne 1, tänker utöva sin möjlighet att köra först enligt cyklistens väjningsplikt eller om denne väljer 2, att utöva sin skyldighet att låta cyklisten som är på eller just ifärd med att köra på passagen, möjlighet att passera denna.
B saktar ner för att få en bättre överblick och lättare kunna stanna om det kommer trafik på huvudleden, och eventuellt kunna svänga lättare.
A tolkar det som att B väljer alternativ 2 och fortsätter sin färd över passagen.
B ser ingen trafik på huvudleden och fortsätter sin färd genom korsningen. Plötsligt kör B in i bakhjulet på A!
... "svaret på frågan är ganska klart ändå" ... Jag har inte riktigt samma definition som du av "ganska klart" misstänker jag?
Om så frågan om huruvida alla de du räknade upp är dumma och gör bort sig.
Absolut! Alla är dumma och gör bort sig någon gång. Konsten är att lära sig av det som skiter sig. Och regler kring cykling är sjukligt dåligt korrekturläst jämfört med motortrafikens regler. Och sedan är dessa luddiga med flit för det är säkrare när ingen vet vad som gäller så alla lämnar alla företräde till alla? Alla alla alla...... Eller inte.
Som avslutning så är polisen inte tillsynsmyndighet utan bara ansvariga för att folk sköter sig. Det är domstol som dömer ifall det polisen noterat som dumheter faktiskt är dumheter enligt lagstiftningen och situationen. Polisen är tillåten att inte ha rätt, aka vara dumma.
Om ni har gått igenom Fotbollsförbundets utbildningar så har ni kanske utsatts för en kort video på basketspelande ungdomar, man blir ombedd att räkna antalet passningar, det är flera bollar i spel, känns det igen?
Efteråt frågar instruktören om antalet passningar och andra iaktagelser, svaren varierar och iaktagelserna likaså, dock brukar ingen nämna elefanten i rummet... den ser man när de spelar upp videon en andra gång men då ber oss leta efter avvikande saker. Under spelandet kommer det nämligen in en människa utklädd till gorilla och hoppar runt mitt bland spelarna, ingen såg denna första gången men ingen missar den andra gången, alla var alltså dumma.
Bara ett litet exempel på hur lätt människans iakttagelseförmåga och uppmärksamhet styrs av vad man förväntas behöva se.
Så för min del är detta ett bra exempel på att ingenting slår ögonkontakt, endast då kan du med någon sannolikhet gissa vad den andra parten egentligen ser i en situation.
Jo jag gillar att skriva målande i dessa fall.X xyphax skrev:Sa retorikern… Fast bortsett från allt det där så har cyklister väjningsplikt när de ska korsa annan väg, så att cyklisten och bilisten i ditt exempel båda väljer att gissa varandras handlingar har ju inget med lagar och regler att göra. Men absolut är de dumma som väljer att göra det svårare än nödvändigt att korsa varandras färdväg.
Men det du säger först här ovan, att cyklister har väjningsplikt, är ju nämnt som utfall 1 i mitt exempel. Så det är en viktig regel. Men utfall 2 är också med i lagen.
OCh dessutom så tycker nog B att A "kom från ingenstans", vilket är till nackdel för B's trafikavläsningsansvar...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 369 inlägg
Hittade dessa två cykelpassager idag som jag presenterar googlebilder på. Den första är en "vanlig" cykelpassage men med både en varningsskylt för cyklister och skylten för lämna företräde. För övrigt ser cykelpassagen ut som vanligt. Naturligtvis lämnar nog alla bilister företräde här i verkligheten, och cyklister tar nog emot utan att tacka...
I nästa gathörn för samma cykelbana ser man denna variant, sett från tvärgatan. Det syns dåligt men cykelpassagen är lätt upphöjd, dock utan varningsmarkeringar för fartgupp. Ingen skyltad väjningsplikt för bilister. Återigen tillämpas troligen regeln fel (enligt reglerna) i typ 98% av fallen.
Inte konstigt att det utvecklas en de facto standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I nästa gathörn för samma cykelbana ser man denna variant, sett från tvärgatan. Det syns dåligt men cykelpassagen är lätt upphöjd, dock utan varningsmarkeringar för fartgupp. Ingen skyltad väjningsplikt för bilister. Återigen tillämpas troligen regeln fel (enligt reglerna) i typ 98% av fallen.
Inte konstigt att det utvecklas en de facto standard.
Fler skyltar är nog bättre. Är det alltid uppenbart för den som kommer från "benet" ett den kommer från "benet"?K Kane skrev:
Det kanske finns många skäl till att inte införa en benväjningsregel.
Varning för cyklist är ju uppsatt för att informera bilister om att de behöver vara extra uppmärksamma då det är ett skymt hörn där cyklister (och gående) är närmast. Jättebra att sätta upp. Antingen planerad skylt eller som en reaktion på en felanmälan. Men hade jag varit cyklist i den långsamma men stökigare miljön en innerstadsgata har hade jag nog övervägt att hålla mig undan GC-banan för att slippa hundar, barnvagnar och folk som går in och ut från affärer. Dessutom är reglerna mycket enklare då.
Jag skrev ”tror” för att inte stövla in och tala om för folk hur det är, folk blir ledsna då, sägs det.D djac skrev: