713 218 läst · 11 028 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
23st eller 0,037% av antalet elbilar i Sverige. Samma siffra för bilar med förbränningsmotorer är ca. 3400 bilar eller 0,68% av bilarna.R Rkarlsson skrev:
Å andra sidan säger ju inte detta i sig så mycket eftersom det lär vara en mycket större andel bilar med förbränningsmotorer som är av äldre model som torde ha en större risk för brand av just den anledningen. Sedan vet vi inte hur stor andel av bilbränderna som är anlagda eller vilka bilar som kört mest mil på vägarna.
Jag skulle säga att det just inte är någon större skillnad i risk för brand.
Precis, jag gör tvärt om. Får kosta lite mera med bekvämlighet som jag uppskattar. 😉S Styrman_jansson skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
En del gillar sina bilar.
Bekanta har en Caprice HGV -89 som frun kör till vardags. De har haft bilen i snart 24 år, bilen har gått 45" mil, motorn låter som en diesel, men det är en bensinare.
Mitt rekord är 6 år, men då hade jag flera andra bilar samtidigt.
Kortaste tid var ett dygn, fick för mig att jag ville ha en MB. Körde hem, fick ont i ryggen och träsmak i baken, sålde bilen kvällen efter.
Bekanta har en Caprice HGV -89 som frun kör till vardags. De har haft bilen i snart 24 år, bilen har gått 45" mil, motorn låter som en diesel, men det är en bensinare.
Mitt rekord är 6 år, men då hade jag flera andra bilar samtidigt.
Kortaste tid var ett dygn, fick för mig att jag ville ha en MB. Körde hem, fick ont i ryggen och träsmak i baken, sålde bilen kvällen efter.
Detta var jag lite orolig för när jag började dra med Audin istället för en Jeep (lågväxel osv). Men, jag får nog säga att jag oroat mig i onödan. Audin dubbelkopplingslåda har våta lameller, inte torra som vissa vw och desssutom är 1an väldigt låg. Det gör att det inte är några problem alls att dra upp större båtar eller manövrera tungt lastat dubbelaxlat släp på ojämnt underlag. Jag trodde det skulle slira en hel del i dessa situationer men det funkar inte så helt enkelt.S Styrman_jansson skrev:
Därmed inte sagt att det är lika på alla bilar, förstås.
De tidiga vw bilarna med torra lameller skulle jag nog vara försiktig med, några årgångar tålde de ju inte kökörning ens….
Jag har en knixig uppfart, ganska kraftig backe, smal väg och smal grind. En utmaning för både förare och växellåda när man ska backa in med släp. Med automat så går det lätt. Fast med mina VWs med 7 växlad låda så kunde man inte alltför sällan känna en viss lukt efter denna manöver.MathiasS skrev:
Som jag förstår var den stora katastrofen när man utrustade gasbilar med denna låda, framförallt passaten. Den gick som taxi med många stopp. Gas har sämre grundvrid. Konsekvensen vad jag förstår är att lådorna åts upp snabbt. Samtidigt vet jag att de som hade Aisin Warner lådor (tex Saab, Volvo och många japanska och amerikanska bilar) inte hade bytesintervall på oljan. Utom i kommersiella fordon, där den skulle bytas rätt ofta. Sannolikt för att vid hård stadstrafik så håller lådorna väldigt kort tid i en taxi om man inte byter oljan. I en "vanlig" privatägd bil så är ett växellådsras efter säg 10 år och 20.000 mil helt acceptabelt.
Som jag förstår är dock inte VW med DSG helt hopplösa att äga privat i äldre bilar. Men visst verkar det varit endel problem. Och jag skulle inte velat ha "mina egna" VW bilar som begagnade, speciellt inte den jag hade ett år när jag backade in med släp på gården 2-3 gånger i veckan. Jag skulle misstänka att den fått ny låda sen dess.
Ganska skrämmande att det inte finns ett filter att byta på lådan utifrån , Volvon här med aut -02 har gått 26k nu och växlar fint än med ett oljebyte gjort ( ta i trä 😉) Var sämsta oljan i en automat man sett så man kan rekommendera Volvoägare att titta på detta. Hjälper inte att bilen är fullservad , det var våran också.J JohanLun skrev:Samtidigt vet jag att de som hade Aisin Warner lådor (tex Saab, Volvo och många japanska och amerikanska bilar) inte hade bytesintervall på oljan. Utom i kommersiella fordon, där den skulle bytas rätt ofta. Sannolikt för att vid hård stadstrafik så håller lådorna väldigt kort tid i en taxi om man inte byter oljan. I en "vanlig" privatägd bil så är ett växellådsras efter säg 10 år och 20.000 mil helt acceptabelt.
Som jag förstår var Aisins 4 växlade lådor jättebra. De 5växlade var, enligt folk jag känner som jobbade på Saab när denna låda introducerades, jättebra i det att den tål moment osv bra. Men Aisin är väl Toyotaägt och i sann Toyotaanda så är byggkvaliten jämn, men jag tror inte man tänker att fordon ska hålla mer än 8-10 år så sen är det sopor. Jag tror de länge varit experter på att dimensionera grejorna precis rätt och bygga dem väldigt rationellt och billigt. Så både Saab och Volvo som har dessa lådor har vad jag förstår haft stora problem med att lådorna rasar i förtid. Att man inte har filter och oljebytesintervall är märkligt.galento skrev:Ganska skrämmande att det inte finns ett filter att byta på lådan utifrån , Volvon här med aut -02 har gått 26k nu och växlar fint än med ett oljebyte gjort ( ta i trä 😉) Var sämsta oljan i en automat man sett så man kan rekommendera Volvoägare att titta på detta. Hjälper inte att bilen är fullservad , det var våran också.
Men, jag glömmer aldrig en kollega med Toyota som lämnade på service och de ville ha bilen en extra dag. När han hämtade ut bilen var det noterat på fakturan att man bytt motorblock på goodwill/garanti. Inget de talat om alls när han lämnade in bilen eller talade om vid utlämning.
I mina ögon verkar Toyota vara jättebra på att bygga och leverera "tillräckligt bra" bilar och ännu bättre att hantera eftermarknaden - om nåt rasar så drabbas inte första kunden. Men om Toyotas kvalitet ska vara så fantastisk som många säger, jag är skeptisk. Jag tror det handlar om hur man hanterar service och garantiärenden. Jag tror de bygger skitbilar de också. Den upplevda kvaliten är ju dessutom rätt trist på Toyota. Känns inte premuum (ska väl iofs inte vara det heller).
DSG i VW verkar funka bra när det är våt koppling, och här i Västerbotten verkar dom flesta köra Diesel <140hk, 4wd och då är det våt koppling. Om jag inte minns helt fel har jag bara upplevt 1 med växellådsproblem, och den var det mekaniskt, ej "kopplat" till kopplingen. Men man måste göra oljebyte i dom regelbundet. Sen om det är på intervall, som minimum, eller oftare det beror på hur bilen körs/används.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
I en gammaldags slushomat med momentomvandlare kan det bli problem om man byter oljan om oljan inte bytts enligt intervall tidigare. Lådan kan börja slira, förvisso är ju lådan då redan rejält sliten men kan gå länge på den gamla oljan, byter man går lådan inte längre.Kuslake skrev:
Bättre att byta löpande innan man hamnar där.