3 473 läst · 26 svar
3k läst
26 svar
Nybörjartips till EV ägare
prata med några hotel ägare och resturang ägare som har tröttnat på tesla laddare på sina parkeringar så när avtalet går ut ska dom bort vart ju lovade mer kunder men så blev det inte bara massa strulil_duce skrev:
För att spinna vidare på nybörjartips:
Om det inte följer med en laddkabel typ 2 till bilen så skaffa en spiralkabel. De hänger snyggt i luften mellan laddstolpe och laddport utan att röra marken så man slipper smuts. Kan inte bilen ladda med mer än 11 kW så ta en kabel för max 11 kW då de inte väger lika mycket.
Förbered så många appar som möjligt hemma innan resa. Registrera ett krefitkort i dem. Jag använder ett Mastercard och inte mitt vanliga bankkort för säkerhets skull. Appar för både snabbladdning och destinationsladdning. Vissa operatörer erbjuder laddkort eller tagg, de är smidigast att använda, skaffa dem. Laddare där man kan blippa sitt kreditkort är sällsynta.
Apparna buggar ofta ur, antingen kraschar de, hänger sig eller får inte kontakt. Det är då det är bra att ha 30% kvar.
Om du inte vill ladda till 80% så ställ in bilens laddgräns på önskad nivå. Detta för att det inte alltid går att stoppa laddningen manuellt så man får stå och vänta tills laddgränsen nåtts innan man kan koppla ur och köra vidare.
Viktigaste appen är Chargefinder som används för att hitta laddpunkter. Kan även köras på webben hemma för att bekvänt planera resan i förväg. En annan är A Better Route Planner, ABRP som kan hitta lagom placerade laddpunkter, app såväl som web. Det är inte alltid bilens egen navigator hittar alla laddpunkter.
De appar jag har klara för användning är:
OKQ8, funkar även på Virta och vissa E.on
Tesla
Circle K, funkar även på Mer (finns laddkort/tagg)
Fortum för Recharge (finns laddkort/tagg)
InCharge (finns laddkort/tagg)
Bilkraft för Eviny
E.On Drive, funkar även på vissa OKQ8
EVCore för destinationsladdare
Pair Recharge för destinationsladdare
Easy Park för parkering med laddning, funkar även på Recharge men dyrare
Mer men kommer plocka bort då den är redundant
Så här ser min sida ut med ladd- och parkeringsappar.
De 2 översta raderna är de jag använder men för Fortum och InCharge har jag nu laddkort eller tagg. Appen från Circle K kan läsa av NFC så där har jag registrerat ett gammalt passerkort, får se om det funkar. Kommer nog att sätta upp Virta till aktiva. Bonnet var en bra app tills de höjde priserna. Samma med Elli.
Om det inte följer med en laddkabel typ 2 till bilen så skaffa en spiralkabel. De hänger snyggt i luften mellan laddstolpe och laddport utan att röra marken så man slipper smuts. Kan inte bilen ladda med mer än 11 kW så ta en kabel för max 11 kW då de inte väger lika mycket.
Förbered så många appar som möjligt hemma innan resa. Registrera ett krefitkort i dem. Jag använder ett Mastercard och inte mitt vanliga bankkort för säkerhets skull. Appar för både snabbladdning och destinationsladdning. Vissa operatörer erbjuder laddkort eller tagg, de är smidigast att använda, skaffa dem. Laddare där man kan blippa sitt kreditkort är sällsynta.
Apparna buggar ofta ur, antingen kraschar de, hänger sig eller får inte kontakt. Det är då det är bra att ha 30% kvar.
Om du inte vill ladda till 80% så ställ in bilens laddgräns på önskad nivå. Detta för att det inte alltid går att stoppa laddningen manuellt så man får stå och vänta tills laddgränsen nåtts innan man kan koppla ur och köra vidare.
Viktigaste appen är Chargefinder som används för att hitta laddpunkter. Kan även köras på webben hemma för att bekvänt planera resan i förväg. En annan är A Better Route Planner, ABRP som kan hitta lagom placerade laddpunkter, app såväl som web. Det är inte alltid bilens egen navigator hittar alla laddpunkter.
De appar jag har klara för användning är:
OKQ8, funkar även på Virta och vissa E.on
Tesla
Circle K, funkar även på Mer (finns laddkort/tagg)
Fortum för Recharge (finns laddkort/tagg)
InCharge (finns laddkort/tagg)
Bilkraft för Eviny
E.On Drive, funkar även på vissa OKQ8
EVCore för destinationsladdare
Pair Recharge för destinationsladdare
Easy Park för parkering med laddning, funkar även på Recharge men dyrare
Mer men kommer plocka bort då den är redundant
Så här ser min sida ut med ladd- och parkeringsappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De 2 översta raderna är de jag använder men för Fortum och InCharge har jag nu laddkort eller tagg. Appen från Circle K kan läsa av NFC så där har jag registrerat ett gammalt passerkort, får se om det funkar. Kommer nog att sätta upp Virta till aktiva. Bonnet var en bra app tills de höjde priserna. Samma med Elli.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 570 inlägg
Vissa appar ja, andra nej. Har för mig att jsg kör Apple pay i Teslaappen exempelvis.M maria01 skrev:
Appar vill bolagen ha för att hålla nere transaktionsavgifter och slippa underhålla dyra betalterminaler. Gissar dock att betalterminalerna strular mindre sen de blev kontaktlösa, så det löser sig kanske det med.
Sen är det lite lustigt att det är så mycket enfunktionsappar. OKQ8 har exempelvis en app man kan tanka avgasbilar, köpa biltvätt, hyra bil osv. i. Och sen en annan som man (i alla fall i teorin, jag har aldrig fått den att funka) kan ladda elbil med.
...och de nya laddarna måste också visa priser innan laddning:Logad skrev:
https://alltomelbil.se/eu-parlamentet-ja-till-supersnabba-snabbladdare-var-6e-mil/
Tänk på att räckvidden vid minusgrader är ca 50% jämfört med sommaren.
Kupévärme och samtidig hastighet över 80 km/h är inte att tänka på. Sätes- och rattvärme är det som gäller.
Gör som oss elbilister kör med dubbla långkalsonger perioden november - mars.
Kupévärme och samtidig hastighet över 80 km/h är inte att tänka på. Sätes- och rattvärme är det som gäller.
Gör som oss elbilister kör med dubbla långkalsonger perioden november - mars.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 570 inlägg
Trams.
Fast det där stämmer ju inte. 50% är extremt och då är det vid extrema temperaturer. 120km/h,-20 grader och 30 grader i kupen. Som att klaga på att en vanlig fossil bil drar 2L/mil ... ja, de kan de göra. Under extremfall. Hetsig körning med husvagn i stan med korta resor. "ja, det gäller för oss fossilförare att ha fett bankkonto .. bensinen kostar 60kr/mil" ... joråsåååatt , så är detB Boende45 skrev:
Min ligger på 75-80% med kupévärmen på. Vad har du för bil?B Boende45 skrev:
Liknande trådar
-
Innehåll IBC som ska användas till bevattning
Miljö & Hälsa -
Kan man bygga egen eldriven vev till poolen?
Pool -
Hej söker höj och sänk-vev till en kity plan och rikthyvel 635
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilken pump till bevattning - dränk/tryck-pump eller jetpump?
Trädgård allmänt -
Vilken värmeväxlare till kontorshus?
Fjärrvärme & Gas