11 374 läst · 27 svar
11k läst
27 svar
Orimlig offert från Ikeas samarbetspartner
Du kan ju inte avgöra om det är dyrt eller inte, om du bara har en offert. Ta in minst en till för att jämföra. Prata sedan med båda och hör om du kan göra något själv för att hålla ner priset. I mina ögon ser det inte orimligt ut. Kan nämna att när jag anlitade en firma för att renovera badrummet, så ville de riva själva (de tyckte det fanns risk för skador på stommen om jag gjorde det själv. Det var ändå ok om jag rev själv, men det skulle inte ge något prisavdrag). Däremot så tog jag hand om alla sopor. Ställde en släpkärra utanför och så kunde de slänga i den. Och jag körde och tömde innan det blev fullt. 9 000 billigare blev det.
Händig men sengångare kanske😉JONSTE skrev:Har precis blivit färdig med montering av ett IKEA kök där jag monterat stommarna själv, skruvat ihop Maximeralådor, monterat skenorna till lådorna och även monterat väggskenor och hängt upp stommarna och igår monterat bänkskivan som kom i tre delar.
Är rätt händig men det tar tid!
Räkna med 30-40 min att packa upp, få koll på delarna och montera en stomme, 15 - 30 min att montera en Maximeralåda, 10-15 min att skruva dit skenorna för en låda och sätta lådan på plats och 10-15 min att montera ett handtag. Sedan blir det MASSOR av emballage att ta hand om. Sedan är det bara att multiplicera ovan med antal stommar och lådor och lägga till ev. tid för att få dit vitvaror om det finns oxå. Multiplicera sedan med deras timpris.
Gissar att du hamnar i närheten av vad offerten är på. Det är betydligt mer jobb än man tror.
Glömde att det tar 15-30 min att packa upp och montera benen till stommen oxå, sedan skall stommen på plats och skruvas ihop med intillstående stomme ….
Alltså okej om det tar lite extra tid för första av allt men att ligga på dessa tiderna när man skruvar ihop den artonde blir ju löjligt.
T.ex. 10-15 minuter per låda för att skruva dit skenorna, vi pratar 6 små skruvar per skenpar till en låda i ”förborrade” hål?
Och man får förutsätta att Ikeas samarbetspartner på köksmontering har skruvat ihop ett par..
Håller med om skenorna men det är mer än bara tid att skriva in 6 skruv, då skall plocka med skenorna, hitta rätt hål, veta om det är övre eller undre raden på skenan om det är vilka hål på skenan för den placeringen skruva dit dem. Det tar mer än någon minut men inte 15M MsTake skrev:Händig men sengångare kanske😉
Alltså okej om det tar lite extra tid för första av allt men att ligga på dessa tiderna när man skruvar ihop den artonde blir ju löjligt.
T.ex. 10-15 minuter per låda för att skruva dit skenorna, vi pratar 6 små skruvar per skenpar till en låda i ”förborrade” hål?
Och man får förutsätta att Ikeas samarbetspartner på köksmontering har skruvat ihop ett par..
[media]
Min stora poäng är att det är mer jobb och många moment än man tror och varje del tar tid. T.ex tar det tid att hitta rätt stomme/låda/front mm i 18 stommar är det många kollin och ofta svårt att få plats med allt lätt synligt. Vårt kök var 250 kollin och ca över 1 ton med grejer och det var blandar 80 och 60 stommar
Vi som faktiskt har byggt och skruvat ihop ett kök håller med dig! Jag har själv ett kök liggande som ska monteras här nästa vecka och jag vet, likt du, att det tar tid.JONSTE skrev:Håller med om skenorna men det är mer än bara tid att skriva in 6 skruv, då skall plocka med skenorna, hitta rätt hål, veta om det är övre eller undre raden på skenan om det är vilka hål på skenan för den placeringen skruva dit dem. Det tar mer än någon minut men inte 15
Min stora poäng är att det är mer jobb och många moment än man tror och varje del tar tid. T.ex tar det tid att hitta rätt stomme/låda/front mm i 18 stommar är det många kollin och ofta svårt att få plats med allt lätt synligt. Vårt kök var 250 kollin och ca över 1 ton med grejer och det var blandar 80 och 60 stommar
Allvetare
· Västra götaland
· 9 098 inlägg
Vet inte hur de gör nu (och när man anlitar deras service, de kanske hämtar själva på Ikea?) men när vi gjorde om köket för ett par år sen och beställde leverans kom allt löst i en lastbil. De bar ut pryl för pryl, och jag var tvungen att kontrollera och skriva under på att jag fått allt... bara det tog en timme..JONSTE skrev:Håller med om skenorna men det är mer än bara tid att skriva in 6 skruv, då skall plocka med skenorna, hitta rätt hål, veta om det är övre eller undre raden på skenan om det är vilka hål på skenan för den placeringen skruva dit dem. Det tar mer än någon minut men inte 15
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Gör det själv. Kolla först köksritningen så att den är rätt, se så att ev. Täckskivor t.ex. är med på ritningen. När du har skruvat ihop ett par skåp så går det som på räls att montera de andra skåpen. När du hänger upp skåpen se till att överskåpen linjerar med underskåpen. Det enda som jag tycker är svårt är att få skåpluckorna rätt, vilket håll som man ska skruva osv. men det är ju mitt eget aber. För just det momentet tar jag gärna in en snickare som kan sin sak.Kajsa76 skrev:Har använt Ikeas samarbetspartner för en förbesiktning. Innebär att de kontrollmäter och lämnar offert på installation av kök. Jag valde att själv riva och montera ner det gamla köket för att hålla ner kostnaden. Offerten skulle vara på montering av skåpstommar 18 st, lång bänkskiva, måla väggar och tak. Flytta en eldosa. Koppla in vatten till disk och ho, men på befintlig plats, ej flytt av vatten. Några täckskivor. Offerten på 47512 kr (utan ROT 65193kr) exklusive målningsarbeten. Dessa kom på separat offert och hamnade på 30000kr. Totalt med ROT alltså 77512kr. Köket från Ikea kostar 112000kr och rummet är ca 12m2, men med mindre väggyta, då det är stora öppningar. Det känns tråkigt att bli lurad av Ikea att använda sig av deras mätningstjänst när det är uppenbart att företaget lämnar så dyra offerter att de räknar med att vi inte kommer att anlita dem..
Målning hade jag också gjort själv. Bra färg, bra penslar och roller sen är det bara att måla. Man behöver heller inte köpa penslar för 200,00/st. Å andra sidan rengör man penslarna bra så har man penslarna i många år. Ett långpass är bra också så att du ser att väggskenor och skåpen sitter rakt. Är man ovan så rita ett streck på väggen efter passet kant. Gör gärna en extra kontroll med passet efter varje skåp är uppsatt.
Vi hade aldrig gjort det förut. Vi monterade skåpen på en dag, 2 man. När vi hänge upp våra skåp, det tog en halv dag, 1 man.
Redigerat:
Tack för många svar. Jag kommer att göra det själv. Är en glad amatör, men Ikeagrejer har jag monterat många gånger, även bytt bänkskiva, kopplat in vatten, bytt vitvaror och kopplat in. Det kommer bara ta lååång tid, men så får det vara. Sätter på lite bra 90-talstekno och försöker hålla tålamodet upp bara.
Ta det försiktigt bara så kommer det gå bra.Kajsa76 skrev:Tack för många svar. Jag kommer att göra det själv. Är en glad amatör, men Ikeagrejer har jag monterat många gånger, även bytt bänkskiva, kopplat in vatten, bytt vitvaror och kopplat in. Det kommer bara ta lååång tid, men så får det vara. Sätter på lite bra 90-talstekno och försöker hålla tålamodet upp bara.
Ett tips bland många är att köpa en bra vinkelhake så skåpen blir raka från början. Det är jäkligt tråkigt när man spikat på masoniten där bak för att sen inse att det skevar någon grad.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
När man är som tröttas så hjälper en kopp kaffe och ett wienerbröd😉😀Kajsa76 skrev:Tack för många svar. Jag kommer att göra det själv. Är en glad amatör, men Ikeagrejer har jag monterat många gånger, även bytt bänkskiva, kopplat in vatten, bytt vitvaror och kopplat in. Det kommer bara ta lååång tid, men så får det vara. Sätter på lite bra 90-talstekno och försöker hålla tålamodet upp bara.
Målningen låter dyr, Det är ju bara 1 rum och tar en dagKajsa76 skrev:Har använt Ikeas samarbetspartner för en förbesiktning. Innebär att de kontrollmäter och lämnar offert på installation av kök. Jag valde att själv riva och montera ner det gamla köket för att hålla ner kostnaden. Offerten skulle vara på montering av skåpstommar 18 st, lång bänkskiva, måla väggar och tak. Flytta en eldosa. Koppla in vatten till disk och ho, men på befintlig plats, ej flytt av vatten. Några täckskivor. Offerten på 47512 kr (utan ROT 65193kr) exklusive målningsarbeten. Dessa kom på separat offert och hamnade på 30000kr. Totalt med ROT alltså 77512kr. Köket från Ikea kostar 112000kr och rummet är ca 12m2, men med mindre väggyta, då det är stora öppningar. Det känns tråkigt att bli lurad av Ikea att använda sig av deras mätningstjänst när det är uppenbart att företaget lämnar så dyra offerter att de räknar med att vi inte kommer att anlita dem..
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 828 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 828 inlägg
Beror ju på vad som ska göras. Ska man bara tvätta av och sen måla 2 ggr ja, då klarar man det på en dag om man börjar tidigt på morgonen, färgen ska ju torka emellan. Behövs det spacklas och slipas då tar det 1 dag till eller 2, spacklet ska ju hinna att torka emellan varje spackling, så det beror på hur mycket underarbete som behöver göras hur lång tid det tar.P p950nlu skrev:
Vi tar hjälp av en snickare att hänga stommar och kapa och montera täcksidor på löpande räkning. fd Ikea inredningssnickare så han har rätt många kök i ryggen.
De flesta stommarna och lådorna skruvades min händiga fru ihop på en dag - högskåpen hjälptes vi åt med, tog någon timme.
Förstår inte grejen med offert på en köksmontering…
De flesta stommarna och lådorna skruvades min händiga fru ihop på en dag - högskåpen hjälptes vi åt med, tog någon timme.
Förstår inte grejen med offert på en köksmontering…
Liknande trådar
-
Så ställer du rätta frågorna till solcellsleverantören – en guide från offert till efterkontroll
Artikelkommentarer -
Någon som vågar gissa offerten från Brabyggare?
Altan & Uteplats -
Orimlig faktura från hantverkare
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Backa från offert utan startdatum?
Juridik -
Orimlig offert från rörmokare vid badrumsrenovering?
Badrum