1 876 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Hur mycket kan jag kräva att fakturan specas
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 885 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 885 inlägg
Det är en BRF som är beställare och då gäller inte konsumenttjänstlagen och det finns inga ROT-avdrag. Inte heller behöver firman se till kundens bästa. Finns inget konsumentskydd i den relationen. BRFer är de bästa kunderna!H hempularen skrev:Om du beställer arbete på löpande räkning så skall hantverkaren specificera dels vilka timmar som arbetats varje dag, dels ungefär vad man gjort under dagen. Givetvis inte ned till varje spik. Men typ: rivning, mätning, bocka plåt i verkstaden, montera, städa. Fakturan skall vara så utformad att jag som beställare har möjlighet att bedöma skäligheten i den fakturerade summan. Detta gäller formellt vid arbete mot privatperson, är osäker på om en juridisk person som beställare kan ställa samma krav, om det inte avtalats. Men jag tror det.
Har du däremot ett fast pris, så skall fakturan bara vara den avtalade klumpsumman, med spec av hur mycket som är arbete för ROT avdrag. Då är det irrelevant med detaljer eftersom det avtalade priset gäller, oavsett om hantverkaren lyckas färdigställa på halva den förväntade tiden, eller dubbla.
Liknande trådar
-
Fel utförd köksmontering, har jag rätt att kräva avdrag?
Juridik -
Har takfirman rätt att kräva pengar för "konsultation"?
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Grön teknik skattereduktion vid installation av laddbox, stämmer fakturan?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Entreprenör satte in defekt utrustning, hålla inne del av fakturan?
Juridik -
Har förening rätt att kräva auktoriserad våtrumsleverantör?
Badrum