engs engs skrev:
Hur funkar det om man har överskott på typ kartong inför en viss tömning, alltså inte får plats med allt. Finns det vanliga återevinningsstationer kvar? Men kanske lite glesare?
Kommunerna ska ha insamling av stora förpackningar med. Exempelvis om du köper en stor TV så får du antagligen inte plats med den kartongen i ditt kärl utan den behöver du kunna lämna någonstans. Antagligen kommer de flesta kommun samla in sånt på sina återvinningscentraler och det är också ganska troligt att man behöver några återvinningsstationer men de kommer nog vara glesare än idag.

Fotografen Fotografen skrev:
Jag vet inte om jag tycker sopåkare är ett bekvämt jobb? Ett slitjobb vill jag påstå, där arbetsdagen är upprutad i detalj. Nyckelkonflikten har jag inga kunskaper om annat än att jag minns den men om jag skulle få sparken rakt av så inte f-n skulle jag kratta manegen åt en träig arbetsgivare.
De var ju fortfarande anställda när de ombads klargöra vilken nyckel som går vart. De fick lön. Det är arbetsvägran.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är jobbigt att jobba. Så är det för alla.
Du hade också kunnat säga att det är självklart att kunderna är på plats och hakar på soptunnan på tömningsbilen.
Varför ska sopåkaren göra det? Hundratals om dagen. Ska du slita ut sopåkaren helt eller?

Gränsen måste dras någonstans och jag tycker gränsen är dragen för långt mot sopåkarnas bekvämlighet.

Sopåkare är lättkränkta. De kan få för sig grejer och vägra tömma eller hitta på massa skit. Det är min erfarenhet. Som i Stockholm när de vägrade berätta vilken nyckel som går vart när de blev uppsagda. De är som hamnarbetare i Göteborg ungefär. Samma mentalitet.
När det gäller Stockholm så är det (som i så många övriga fall) speciellt. Därför blev det en rejäl konflikt gällande nycklarna. Som jag har förstått så har man fått ordning på det nu.

När det gäller arbetsmiljö (det du kallar bekvämlighet) så tömmer de någonstans mellan 250 och 800 kärl på en dag, beroende på vart det är. Det finns få sopgubbar i pensionsåldern som inte är riktigt slitna i kroppen och där det glappar både här och där i leder. Framförallt är det knän och axlar som tar stryk. Så om du tycker det är jobbigt att dra fram en tunna några meter en gång varannan vecka så kan du ana hur påfrestande det är att göra det 500 gånger om dagen.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
När det gäller Stockholm så är det (som i så många övriga fall) speciellt. Därför blev det en rejäl konflikt gällande nycklarna. Som jag har förstått så har man fått ordning på det nu.

När det gäller arbetsmiljö (det du kallar bekvämlighet) så tömmer de någonstans mellan 250 och 800 kärl på en dag, beroende på vart det är. Det finns få sopgubbar i pensionsåldern som inte är riktigt slitna i kroppen och där det glappar både här och där i leder. Framförallt är det knän och axlar som tar stryk. Så om du tycker det är jobbigt att dra fram en tunna några meter en gång varannan vecka så kan du ana hur påfrestande det är att göra det 500 gånger om dagen.
Det är inget konstigt. Det finns hundratals arbeten med monotona arbetsuppgifter som är fysiskt krävande.

Den största delen av jordens befolkning arbetar med sådana och har alltid gjort.

Sopåkare är inga martyrer och deras arbete är inte speciellt svårt eller ansträngande i jämförelse med många andra arbeten.

De har däremot världens svåraste arbete enligt dem själva.

• Gilla
  • Haha
Flamman och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag likställer det här med allt annat trams som miljöfolket släpat in, sen utan att kolla finns det säkert ett EU-direktiv någonstans. Det blir tvärnit numera när man på allvar synar kostnaderna.
Hursomhelst intressant att följa vilka sopbolag som köper nya dyra sopbilar och hela "infrastrukturen" för hantering som behövs.
Jag utgår från gällande beslut och tidplan. Allt annat är bara gissningar där det idag inte har lyfts något förslag att ändra tillbaka.
Blir bra när vi också får två fyrfackstunnor på andra bostadsfastigheten.👍

engs
M Maledictus skrev:
Kommunerna ska ha insamling av stora förpackningar med. Exempelvis om du köper en stor TV så får du antagligen inte plats med den kartongen i ditt kärl utan den behöver du kunna lämna någonstans. Antagligen kommer de flesta kommun samla in sånt på sina återvinningscentraler och det är också ganska troligt att man behöver några återvinningsstationer men de kommer nog vara glesare än idag.
Ja, det blir nog enklare om kommunerna sköter allt också. Nu vill de inte att man lägger förpackningar typ en TV-kartong i wellpapp-containern utan den ska in i förpackningsinsamlingens.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag likställer det här med allt annat trams som miljöfolket släpat in, sen utan att kolla finns det säkert ett EU-direktiv någonstans. Det blir tvärnit numera när man på allvar synar kostnaderna.
Hursomhelst intressant att följa vilka sopbolag som köper nya dyra sopbilar och hela "infrastrukturen" för hantering som behövs.
Du får gärna fortsätta svamla vidare. Du får också gärna hänvisa till de kommuner där det blivit "tvärnit" Det hade varit intressant att se vilka av mina kollegor i branschen jag kunde prata med på Avfall Sveriges årsmöte i höst och se vad för juridiska möjligheter de nyttjade för att "tvärnita".

13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande pris, vi har i Trelleborg dubbla fyrfackstunnor med hämtning varannan resp var fjärde vecka.
Pris 2931kr

"Grannkommunen" Ystad har enfackstunnor.
Ett 190l-kärl med tömning varannan vecka kostar 2673kr.
Räcker inte det så man får gå upp i storlek till en 240l så går det på 3313kr.

[länk]
[länk]
Jo det var dyrt! Det pågår en "sopstrid" där jag bor och det är nog bara början.... här har man då inte "vågat" att diskutera fyrfackstömning för villor och alla utgifter det medför.

• Svenska förslag på höjda avfallstaxor för olika boenden och verksamheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Jo det var dyrt! Det pågår en "sopstrid" där jag bor och det är nog bara början.... här har man då inte "vågat" att diskutera fyrfackstömning för villor och alla utgifter det medför.
Det där har ju inte med den nya förordningen att göra. Det är en vanlig justering av avfallstaxan. Och menar du att detta är ett exempel på en "kraftigt höjd soptaxa"?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inget konstigt. Det finns hundratals arbeten med monotona arbetsuppgifter som är fysiskt krävande.

Den största delen av jordens befolkning arbetar med sådana och har alltid gjort.

Sopåkare är inga martyrer och deras arbete är inte speciellt svårt eller ansträngande i jämförelse med många andra arbeten.

De har däremot världens svåraste arbete enligt dem själva.
Med den attityd du visar upp är mina sympatier hos sopgubbarna.

• Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Det där har ju inte med den nya förordningen att göra. Det är en vanlig justering av avfallstaxan. Och menar du att detta är ett exempel på en "kraftigt höjd soptaxa"?
Om man byter system så måste man givetvist köpa nya dyra sopbilar samt då tunnor, sedan måste hanteringen göras rationell där tömning sker för de nya sopbilarna, givetvist så kostar det en massa pengar som tas ut via renhållningstaxan. Nu har då andra utgifter som diesel även stigit för renhållningsbolaget och ekonomin är pressad. Som jag tolkar det har man skjutit frågan om 4-fackstömning av villaägare på framtiden och det är jag säker på att det blir så ihop med allt annat miljöfolket ställt till.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag jämförde två likvärdiga kommuner som hade olika varianter av sophämtning och kan inte se någon större prisskillnad med att ha fyrfack.

Nu jämför du bara grundavgiften, det är ju utan att få en enda tunna tömd.
Här är grundavgiften 1100kr för ett småhus, och sedan tillkommer 1831kr för tömning av tunnorna.
(man kan eventuellt få lov att köra 190 enfacks i kombination med 140l matavfall, men det kostar lika mycket som fyrfacks).

Ystad skriver inte ut eventuell uppdelning.

Linköping har haft grönpåse för kompostavfall i flera år, det finns väl fler färger? Jag vet inte hur bra/dåligt detta har fungerat i någon verklighet, något negativ hör man aldrig.

Fotografen Fotografen skrev:
Med den attityd du visar upp är mina sympatier hos sopgubbarna.
Jag är förtvivlad.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag jämförde två likvärdiga kommuner som hade olika varianter av sophämtning och kan inte se någon större prisskillnad med att ha fyrfack.

Nu jämför du bara grundavgiften, det är ju utan att få en enda tunna tömd.
Här är grundavgiften 1100kr för ett småhus, och sedan tillkommer 1831kr för tömning av tunnorna.
(man kan eventuellt få lov att köra 190 enfacks i kombination med 140l matavfall, men det kostar lika mycket som fyrfacks).

Ystad skriver inte ut eventuell uppdelning.
Ok, det viktiga är att det nog är mycket svårförklarat för den stora majoriteten av villaägare som redan fått nog av höjda kostnader, den här ändringen är ju också klart svårförklarad, "cost-benefit".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.