L Lechuza skrev:
Har som sagt innan plisseer på ovanvåningen i väderstreck öst och väst. Suttit där mer än 1 år, inga problem med sprickor (än). Där har vi dom alltid helt uppe eller helt nere.

Jag fick stångas för goodwillen, den kom absolut inte flygandes.

Vet inte om du läst allt men företaget går alltså ut med att man kan använda flex modellen hur man vill, men när man gjorde de och hade den halva vägen upp på fönstret så är detta ju denna direkt orsaken till sprickan. På vilket sätt skulle företaget INTE ta ansvar för detta? Jag hävdar ju att det är fel på produktens egenskap.
L Lechuza skrev:
Du skriver läropengar dessutom. Tycker du själv att de ska behöva vara läropengar när du köper en produkt, använder den enligt beskrivning och som sen visar sig skada din egendom?
Är inte säker på om jag köper ditt resonemang om att plisséerna förstört ditt fönster eller inte. Men det jag är säker på är att det här har blivit och kommer vara läropengar för dig. :)
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Är inte säker på om jag köper ditt resonemang om att plisséerna förstört ditt fönster eller inte. Men det jag är säker på är att det här har blivit och kommer vara läropengar för dig. :)
Du behöver inte köpa de, men jag har presenterat fakta som visar på att mörkläggande plisseer som delvis täcker fönster kan orsaka värmesprickor. Du verkar inte vela förstå och de gör inget. Viktigast är att försäkringsbolaget förstod det och kunde ersätta.

jag behöver inte ha medhåll här i tråden, de e bra med motargument. Men liksom andra trådar på detta forum är de sorgligt när medlemmar bara skriver för att trycka ner trådskapare.
 
Ursäkta om det redan framkommit, men visste säljaren vilka fönster du hade?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ursäkta om det redan framkommit, men visste säljaren vilka fönster du hade?
Fönsterna är 3glas.

Nej det är beställt via en hemsida och installerat av mig själv.
 
L Lechuza skrev:
Där har vi dom alltid helt uppe eller helt nere.
Nu kan det nog sägas utan att någon känner sig skriven på näsan. Dom fönstren på övervåningen är säkert mindre i yta än dom som spräckts. Med större glasyta så blir spänningarna större och risken är att dom blir för stora med spräckning som följd. Så ingen skugga över dig om detta. tråkigt det som hänt, men så är det med en del materiel. Allt har sin bristningsgräns. Att inte få en info om ett problemet som kan uppstå är inte bra. Men jag är glad att det ordnade sig för er, även om det tog tid och argumentation i fallet.
 
J jonaserik skrev:
Nu kan det nog sägas utan att någon känner sig skriven på näsan. Dom fönstren på övervåningen är säkert mindre i yta än dom som spräckts. Med större glasyta så blir spänningarna större och risken är att dom blir för stora med spräckning som följd. Så ingen skugga över dig om detta. tråkigt det som hänt, men så är det med en del materiel. Allt har sin bristningsgräns. Att inte få en info om ett problemet som kan uppstå är inte bra. Men jag är glad att det ordnade sig för er, även om det tog tid och argumentation i fallet.
Tack för ett bra svar. De stämmer faktiskt, fönsterna på ovanvåningen är lite mindre. Ca 70x90 medans fönsterna som går sönder är 100x100.

Har testat nu att byta ut den ena plissen mot en av de nya som är semi transparent. Ska se om sprickan på fönstret blir större och känna hur varmt glaset blir.

Nerdragen plisségardin i fönster, diffust ljusinsläpp, handtag synligt nedtill, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Semi transparent ”black & grey”

Ett nedrullat mörkläggningsgardin för ett fönster, med synligt fönsterhandtag och radiator nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörkläggande ”deepest grey”

Kan nästan känna direkt att värmen strålar iallafall igenom mer på den semi transparenta.
 
Tveksamt om sprickan blir större, kanske. Spänningarna i glaset har nog nu gått sin väg med en spricka i det, men du får se hur det blir. Sätt ett tuschstreck där sprickan slutar, svårt annars att se om den gått längre.
 
J jonaserik skrev:
Tveksamt om sprickan blir större, kanske. Spänningarna i glaset har nog nu gått sin väg med en spricka i det, men du får se hur det blir. Sätt ett tuschstreck där sprickan slutar, svårt annars att se om den gått längre.
De andra sprickorna har blivit större när vi haft plisserna fullt uppe sen sprickan hände.

Vill tillägga också att på ovanvåningen är väderstrecken öst och väst, inte starkaste solen och vi har aldrig nyttjat flex funktionen, enbart fullt uppe eller fullt nere. Tror att de bidragit mycket till att de inte spruckit. Fönsterna som sitter där är också Mockfjärds 3 glas, samma serie och installerat samma tillfälle som övriga fönster i huset.

Skillnaden på mörkläggnings varianten och den semi transparenta är i mörkläggningen finns en tunn aluminium film.
 
D
L Lechuza skrev:
Vill berätta om min upplevelse hos plisseexperten.se



Har vid tidigare tillfälle köpt plisser till ovanvåningen härifrån. Väderstreck öst och väst på fönsterna. Köpte ”Deepest grey” mörkläggnings varianten då de är till sovrum och kollar man specifikationerna verkar den bäst mot värme och kyla, fick även detta bekräftat av Petter (VDn) via mailkonversation. Alla tyg har olika reflexion, absorb och transparens.



Plisseerna är en flex variant, dvs du kan ha den i mitten och dra ut den upp och ner och ha den som du vill.



Vi blev imponerade och köpte 6st till framsidan på huset som har 100% söderläge, tråkigt med mörkläggning men den va bäst mot värme och vi ville slippa ha nerrullade persienner hela sommaren. På flex varianten kunde vi ha nerifrån och upp på halv fönstret, resten tog takutsprånget. Så det skulle ändå inte bli så mörkt i rummen imed mörkläggning.



En solig och varm dag för 1 månad sen ledde detta till att 2 fönster sprack pga värmesprickor när vi hade dom upprullade till halva fönstret. Ingenstans på hemsidan står de om någon som helst risk med värmesprickor eller hur man bör/ska använda flex varianten. Vi har 3glas fönster med minsta falsdjup enligt hemsidan 10mm.



Försäkringsbolaget tog kostnaden.



Petter hade aldrig hört talas om värmesprickor innan och skyllde på att de kunde vara sprickor sen innan i glaset och att man kanske skulle tänka på hur man använde plisserna. Jag menade på att hans produkt flex varianten inte funka, för att det blev för stora temperaturskillnader på fönsterna därav sprickorna. Detta ledde till att Petter beskyllde mig för att inte ha kollat upp om fönsterna va lämpliga för hans produkt. Således mitt eget fel enligt honom. Han vägrade reklamation och tog inget ansvar för sin produkt.



Efter samtal, mail och påtryckningar från min sida landade jag i att vi kunde acceptera att ha dom fullt uppe eller fullt nere och inte halva uppe vid soliga dagar. Men med mörkläggning blev de för mörkt inomhus. Då kunde han kompensera med en goodwill (här tog han fortfarande 0 ansvar över värmesprickorna, har det tydligt på mail)



Goodwillen bestod av 3st plisser gratis, och 3st med 50% rabatt med valfritt tyg. Vi accepterade.



Jag ångrar att jag accepterade goodwillen. Bara 3 veckor senare sprack ännu ett fönster, obs vi har fortfarande här samma plisser då dom nya inte levererats än. Min flickvän hade inte fått upp den helt, de va en liten glipa på ca 20mm och bara de gjorde att fönstret sprack. Syns tydligt att sprickan börja uppifrån där de inte va täckt för att ta sig ner till halva fönstret. Lyckligtvis tog försäkringsbolaget detta också. Ungefär här kom vi fram till att detta är en ohållbar situation för oss. Gjorde ett desperat försök att mackulera goodwillen men de gick inte, de va redan skapade.



I efterhand skulle jag kontaktat ARN direkt då jag känner att produkten inte går att använda som den är tänkt och struntat i goodwillen, känns som jag kastat bort den möjligheten nu…



Jag vet inte hur de ser ut juridiskt vem som har rätt, men de känns som de skulle kunna vara upplysningsplikt från Petters hemsida när man beställde produkten. Jag har stöd från glasmästaren som menar de blir så när plisseerna ligger för nära fönstret och värmen är ojämnt fördelad. Jag bifogar också info från glasin.se där de står tydligt om värmessprickor.



Så några år gamla persienner slängdes, köptes nya plisser för 11-12tusen, 2 st självrisker på totalt 3600kr, goodwill på 2300kr, för att bara kontakta någon annan firma som ska installera nya persienner igen för några tusenlappar.



Har inte monterat upp dom nya pga rädsla för fler sprickor. Dom nya är typ samma kulör men ej mörkläggande. Kanske hjälper, kanske inte. Vågar inte testa.



Hoppas att detta får någon att tänka ett steg längre ifall man planerar att sätta in dubbelcell (flex) plisser där hemma på ett utsatt fönster.



Vill förtydliga att de verkar funka soliga dagar OM man har dom fullt uppe. Men de känns som jag eller min flickvän kommer glömma/missa någon gång och sen är de sprickor igen. För att inte tala om när barnen blir större och kommer dra i dom själva…

[bild][bild]


[bild][bild][bild][bild]

[bild][bild]


[bild][bild]
Mycket bra tråd i upplysningssyfte, jag har inte reflekterat (obs ordvits ej avsiktlig) över detta tidigare. Inte heller drabbats .
 
Redigerat:
  • Gilla
Lechuza
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Fönsterna är 3glas.

Nej det är beställt via en hemsida och installerat av mig själv.
Ok det är ju viss skillnad än om säljaren hade varit ute hos dig och rekommenderat dessa till dina specifika fönster.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
finns en tunn aluminium film.
Där är det, en reflektor som återkastar värmen tillbaka mot glaset och då om solen lyser på en del av glaset, olika tider på dygnet så blir bara en del av glaset varmt, med spänningar som följd. Inget bra.
 
J jonaserik skrev:
Där är det, en reflektor som återkastar värmen tillbaka mot glaset och då om solen lyser på en del av glaset, olika tider på dygnet så blir bara en del av glaset varmt, med spänningar som följd. Inget bra.
Ja det är ju detta även jag konstaterat och förmedlat till företaget att de borde ju upplysas vid beställning. Är de på en norrsida är de ju skitsamma men på södersidan…men dom vägrar ta till sig. Mörkläggningen tillsammans med flexfunktionen (flex=du kan dra den hur du vill på fönstret) inte funkar. Utan det är stor risk för värmesprickor.

Vid ett tillfälle i telefonen sa dom ”man kanske ska tänka på hur man använder plisserna”
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok det är ju viss skillnad än om säljaren hade varit ute hos dig och rekommenderat dessa till dina specifika fönster.
Jepp håller med. Men faktum kvarstår att sprickorna har uppstått pga deras produkt och hur man kan använda den.
 
L Lechuza skrev:
Du behöver inte köpa de, men jag har presenterat fakta som visar på att mörkläggande plisseer som delvis täcker fönster kan orsaka värmesprickor. Du verkar inte vela förstå och de gör inget. Viktigast är att försäkringsbolaget förstod det och kunde ersätta.

jag behöver inte ha medhåll här i tråden, de e bra med motargument. Men liksom andra trådar på detta forum är de sorgligt när medlemmar bara skriver för att trycka ner trådskapare.
Tycker inte att du blir så nertryckt här i tråden. Vi är ett par som konstaterat att det nog vore en bättre lösning med markiser istället, vilket också kan vara upplysande för andra som läser, vilket du ju verkar vurma för. Att du sedan blir kränkt av den informationen och blir bemött därefter är en annan sak.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
”man kanske ska tänka på hur man använder plisserna”
Man kan undra på vad den kommentaren grundar sig på, i mitt tycke så är det en form av bekännelse på att dom vet något, men inte informerat om att om dom sätts på en direkt solsida så kan det med större glasytor göra att dom spricker. Har du talat med VD:en om detta eller bara någon kundtjänst. Kommer du ingen vart, så slå en signal till konsumentrådgivningen i kommunen om det finns eller till konsumentverket och dryfta det som hänt er. Nu tror jag inte jag kan tillföra mer i tråden. Kom gärna tillbaka med vad resultatet blev som ett avslut på tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.