N Nitrifik skrev:
Tack för svar! Vad skulle det innebära för företagets del om installationen vid en besiktning bedöms som:
Ej fackmannamässigt utförd
Ej uppfyller F-Gas förordningen
Ej uppfyller svensk kylnorm?
Om den oberoende besiktningsmannen berömmer att anläggningen ej är korrekt utförd kan du kräva att entreprenören åtgärdar felen. Om så inte sker innom skälig tid kan du låta en annan entreprenör utföra åtgärderna på den första entreprenörens bekostnad.

/Patrik
 
  • Gilla
Robert Alfven och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att om du bestrider hela fakturan så blir det inte förenklat tvistemål, och då kan du åka på att betala hur mycket som helst i advokatkostnader till motparten (inte riktigt, men tänk 200000 kr extra) även om du ”vinner” i att någon del av installationen är fel och behöver göras om.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A adron skrev:
Tänk på att om du bestrider hela fakturan så blir det inte förenklat tvistemål, och då kan du åka på att betala hur mycket som helst i advokatkostnader till motparten (inte riktigt, men tänk 200000 kr extra) även om du ”vinner” i att någon del av installationen är fel och behöver göras om.
Besiktningsmannen kan avgöra hur mycke som är skäligt summa att inte betala.så man betalar största delen av fakturan och håller inne med den summan besiktningsmannen tycker är skäligt
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Edit:

Såg nu att det var en monoblock och inte en split. Man har använt solvärmerör för vattenanslutningen vilket är lite, kreativt. Speciellt då dom leder kyla ruggigt bra, och anslutningarna är oisolerade...

Jag hade definitivt velat ha bättre isolering ute, och rent tekniskt lär rören vara lite jobbiga att lufta.

//
Beror på lite. Jag har installerat många såna splittar och rent tekniskt är det bättre med långa böjar än att göra skarpa snäva i kanaler. I USA är det ovanligt att man lägger rören i kanal, här är det mer vanligt men inte riktigt självklart. Ett par fästen på rören och rakt draget på väggen hade kanske inte gjort ont, men det påverkar absolut inte funktionen. Har felsökt maskiner där man råkat vecka gasrör i samband med snäv dragning, märks inte så väl förrän man tittar på elförbrukningen över lång tid.

Är man som kund perfektionist så är det självklart att det ska göras perfekt, även estetiskt, men då kostar det mer och man får vara mer noggrann med vilken firma man väljer. Jag har lagt alla installationer i kanal men det går åt tid och material vissa inte är beredda att betala för, många jobb har gått förlorade till billigare konkurrenter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nitrifik och 1 till
  • Laddar…
Nej installationen är undermålig, inget snack. Gäller inte vanliga VVS-standarder så fort det handlar om en värmepump? Erforderligt klamrat med rätt avstånd och isolerat? Hade jag gjort installationen åt mig själv så hade det varit klamrade rör täckta med armaflex och skyddade med plåt. Sistnämnda med plåt som skyddar isoleringen är egentligen överkurs, det ser man sällan i verkligheten. Men att klamra och installera rör snyggt och prydligt bör väl vara lägsta standard.
 
  • Gilla
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
A AkuAnkka skrev:
Fins elsäkerhetslag för det. Det ska finnas säkerhetsbrytare i anslutning till apparaten. Alternativt en låsbar brytare inomhus.
Är inte alla saker bakom säkringar? Luftvärmepump borde väl gå på egen säkring dessutom?

Intressant.
Då borde det väl gälla även andra saker som tvättmaskin, torktumlare, bastu mm?

Bara för att det krävs en extern brytare så går den väl ha som sagt inomhus, du menar att den måste vara då låsbar?

Jag säger inte att det är dåligt med extra brytare men lustigt att ha det utomhus.
 
A AkuAnkka skrev:
Fins elsäkerhetslag för det. Det ska finnas säkerhetsbrytare i anslutning till apparaten. Alternativt en låsbar brytare inomhus.
Det sitter en säkerhetsbrytare där.
 
N Nitrifik skrev:
Hej!

Jag undrar om det är ok att lämna dragning av rör på det här sättet och eventuellt bilder på hur det ska/brukar se ut?
Jag tycker inte det blev snyggt med rören dragna på det här sättet och när jag ifrågasatte varför de inte satte rören i en kanal, blev svaret att det inte går, och inte heller behövs, med denna typ av rör och material.
Är det sant, är det ok eller inte? Tips och råd uppskattas!
Skall man vara petig får inte elkabeln dras så heller vilket för mig tyder på att det inte är en elektriker som gjort installationen. Kabeln skall ha en stege eller liknande ut från väggen. Möjligtvis skulle det kunna vara en gummikabel istället men jag säger stege.
 
P PHPersson skrev:
Skall man vara petig får inte elkabeln dras så heller vilket för mig tyder på att det inte är en elektriker som gjort installationen. Kabeln skall ha en stege eller liknande ut från väggen. Möjligtvis skulle det kunna vara en gummikabel istället men jag säger stege.
Det var en elektriker som drog elkabeln.
 
U
kisumisu kisumisu skrev:
Är inte alla saker bakom säkringar? Luftvärmepump borde väl gå på egen säkring dessutom?

Intressant.
Då borde det väl gälla även andra saker som tvättmaskin, torktumlare, bastu mm?

Bara för att det krävs en extern brytare så går den väl ha som sagt inomhus, du menar att den måste vara då låsbar?

Jag säger inte att det är dåligt med extra brytare men lustigt att ha det utomhus.
Det gäller säkerhetsföreskrifter för roterande utrustning (pumpar, fläktar mm.) som är fast ansluten.
För underhåll ska de kunna bryta strömmen i direkt anslutning, eller att den går att låsa ifall att inte reparatör kan ha uppsikt över brytaren under tiden för arbete.
 
Redigerat:
N Nitrifik skrev:
Det var en elektriker som drog elkabeln.
Då är det en slarvig sådan, visst är det kanske överkurs men som sagt det är inte rätt utfört.
 
  • Gilla
Nitrifik
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Skall man vara petig får inte elkabeln dras så heller vilket för mig tyder på att det inte är en elektriker som gjort installationen. Kabeln skall ha en stege eller liknande ut från väggen. Möjligtvis skulle det kunna vara en gummikabel istället men jag säger stege.
På pumpar fäster man kabeln på rören med tryckmellanlägg.
 
S
B bondesamuel skrev:
Det är tyvärr vanligt att sådana här bolag anställer okunniga människor som installatörer och inte bemödar sig med riktig utbildning/instruktion innan de skickar ut dem. Sedan lägger de på installatörerna alldeles för hög arbetsbelastning så att de måste skynda sig. Resultat därefter.

Det skulle inte förvåna mig om de inte är certifierade att installera el heller, du bör nog dubbelkolla installationen.

Alltid bäst att betala lite mer för erfarna installatörer samt närvara vid installationen för att kunna kväva sådana här problem i vaggan.
Att få till ett kompetent installationsnät i Sverige är stört omöjligt. Visst finns det säkert tillräckligt med duktigt folk men hur vet man vilka som är det? Nu köptes väl inte pumpens installation av Outl1 som jag tror säljer märket så där faller väl mitt resonemang eftersom han fått köpa installation separat. Det vore bättre dock om installation varit via pumpens säljare . Det hade varit lättare att bestrida arbetet då. Btw, även stativet och montaget på stativet ser både rackigt och snett ut.
 
R Real-House skrev:
Nej installationen är undermålig, inget snack. Gäller inte vanliga VVS-standarder så fort det handlar om en värmepump? Erforderligt klamrat med rätt avstånd och isolerat? Hade jag gjort installationen åt mig själv så hade det varit klamrade rör täckta med armaflex och skyddade med plåt. Sistnämnda med plåt som skyddar isoleringen är egentligen överkurs, det ser man sällan i verkligheten. Men att klamra och installera rör snyggt och prydligt bör väl vara lägsta standard.
Jag skulle glatt säga att jag aldrig hade lämnat nåt sånt efter mig, men jag drar mig för att kalla den rent undermålig, speciellt med tanke på hur många jagar absolut lägsta pris. Solvärmeslangen, eller gasrören som det egentligen är, kommer från japan och är gjorda för att klara jordbävningar och kräver inte upphängningar för att hålla.

Vad gäller isolering så hade jag gjort rören så korta som möjligt utomhus, och under inga omständigheter kört nåt annat än glykol mot en växlare inne då man är ett strömavbrott ifrån sönderfrusen kondensor och rör annars. Men en sån installation blir mycket dyrare än normalt så få kunder är beredda att betala den extra kostnaden, därför föredrar jag split aggregat bättre.

Att installera snyggt och prydligt är viktigt för vissa, men många vill bara att det ska fungera. För att det ska fungera i praktiken behövs regler som bestämmer lägsta standard på installationerna. I verkligheten vinner för det mesta det lägsta budet, och om den företagaren inte jobbar gratis innebär det för det mesta att man saknar nåt de andra har.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S samordnarnoutlook.com skrev:
Att få till ett kompetent installationsnät i Sverige är stört omöjligt. Visst finns det säkert tillräckligt med duktigt folk men hur vet man vilka som är det? Nu köptes väl inte pumpens installation av Outl1 som jag tror säljer märket så där faller väl mitt resonemang eftersom han fått köpa installation separat. Det vore bättre dock om installation varit via pumpens säljare . Det hade varit lättare att bestrida arbetet då. Btw, även stativet och montaget på stativet ser både rackigt och snett ut.
Valliant är ett riktigt märke som inte säljs av outl1.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.