Vill berätta om min upplevelse hos plisseexperten.se



Har vid tidigare tillfälle köpt plisser till ovanvåningen härifrån. Väderstreck öst och väst på fönsterna. Köpte ”Deepest grey” mörkläggnings varianten då de är till sovrum och kollar man specifikationerna verkar den bäst mot värme och kyla, fick även detta bekräftat av Petter (VDn) via mailkonversation. Alla tyg har olika reflexion, absorb och transparens.



Plisseerna är en flex variant, dvs du kan ha den i mitten och dra ut den upp och ner och ha den som du vill.



Vi blev imponerade och köpte 6st till framsidan på huset som har 100% söderläge, tråkigt med mörkläggning men den va bäst mot värme och vi ville slippa ha nerrullade persienner hela sommaren. På flex varianten kunde vi ha nerifrån och upp på halv fönstret, resten tog takutsprånget. Så det skulle ändå inte bli så mörkt i rummen imed mörkläggning.



En solig och varm dag för 1 månad sen ledde detta till att 2 fönster sprack pga värmesprickor när vi hade dom upprullade till halva fönstret. Ingenstans på hemsidan står de om någon som helst risk med värmesprickor eller hur man bör/ska använda flex varianten. Vi har 3glas fönster med minsta falsdjup enligt hemsidan 10mm.



Försäkringsbolaget tog kostnaden.



Petter hade aldrig hört talas om värmesprickor innan och skyllde på att de kunde vara sprickor sen innan i glaset och att man kanske skulle tänka på hur man använde plisserna. Jag menade på att hans produkt flex varianten inte funka, för att det blev för stora temperaturskillnader på fönsterna därav sprickorna. Detta ledde till att Petter beskyllde mig för att inte ha kollat upp om fönsterna va lämpliga för hans produkt. Således mitt eget fel enligt honom. Han vägrade reklamation och tog inget ansvar för sin produkt.



Efter samtal, mail och påtryckningar från min sida landade jag i att vi kunde acceptera att ha dom fullt uppe eller fullt nere och inte halva uppe vid soliga dagar. Men med mörkläggning blev de för mörkt inomhus. Då kunde han kompensera med en goodwill (här tog han fortfarande 0 ansvar över värmesprickorna, har det tydligt på mail)



Goodwillen bestod av 3st plisser gratis, och 3st med 50% rabatt med valfritt tyg. Vi accepterade.



Jag ångrar att jag accepterade goodwillen. Bara 3 veckor senare sprack ännu ett fönster, obs vi har fortfarande här samma plisser då dom nya inte levererats än. Min flickvän hade inte fått upp den helt, de va en liten glipa på ca 20mm och bara de gjorde att fönstret sprack. Syns tydligt att sprickan börja uppifrån där de inte va täckt för att ta sig ner till halva fönstret. Lyckligtvis tog försäkringsbolaget detta också. Ungefär här kom vi fram till att detta är en ohållbar situation för oss. Gjorde ett desperat försök att mackulera goodwillen men de gick inte, de va redan skapade.



I efterhand skulle jag kontaktat ARN direkt då jag känner att produkten inte går att använda som den är tänkt och struntat i goodwillen, känns som jag kastat bort den möjligheten nu…



Jag vet inte hur de ser ut juridiskt vem som har rätt, men de känns som de skulle kunna vara upplysningsplikt från Petters hemsida när man beställde produkten. Jag har stöd från glasmästaren som menar de blir så när plisseerna ligger för nära fönstret och värmen är ojämnt fördelad. Jag bifogar också info från glasin.se där de står tydligt om värmessprickor.



Så några år gamla persienner slängdes, köptes nya plisser för 11-12tusen, 2 st självrisker på totalt 3600kr, goodwill på 2300kr, för att bara kontakta någon annan firma som ska installera nya persienner igen för några tusenlappar.



Har inte monterat upp dom nya pga rädsla för fler sprickor. Dom nya är typ samma kulör men ej mörkläggande. Kanske hjälper, kanske inte. Vågar inte testa.



Hoppas att detta får någon att tänka ett steg längre ifall man planerar att sätta in dubbelcell (flex) plisser där hemma på ett utsatt fönster.



Vill förtydliga att de verkar funka soliga dagar OM man har dom fullt uppe. Men de känns som jag eller min flickvän kommer glömma/missa någon gång och sen är de sprickor igen. För att inte tala om när barnen blir större och kommer dra i dom själva…

Svensk text om varmesprickor i glas och orsaker som temperaturskillnader, skugga, och värmekällor. Webbgränssnitt med adressfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en svensk webbsida som innehåller text om användning av härdat glas och mörkläggningsgardiner för att undvika sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kök, fönster med rullgardin, solljus, köksapparater, mörk inramning, dagsljus på bänkskiva, flaska, krus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt rum, ljus från fönster, persienner nere, köksredskap som vattenkokare och kaffebryggare på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom ett öppet fönster, trädgård med gunga, rutschkana, äppelträd, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från fönster: trädgård, leksaker, staket, kaninbur, hus, blå himmel. Inomhus: fönsterbräda, karaff, köksartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solsken, sprucken fönsterruta, trädgård med studsmatta, grönt gräs, Cyklar, hus i bakgrunden, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett soligt trädgårdsutsikt genom fönster, med fotbollsmål, cyklar och tydlig blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mobilskärmdump av en webbplats som visar mörkgrå plisségardiner, med beskrivning och reflektion/absorption/transparensstatistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En webbsida som visar lila plisségardin, måttinstruktioner, och ikoner för olika fönstertyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Utsikt genom ett öppet fönster mot en solig trädgård med studsmatta och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
din granne och 3 till
  • Laddar…
På vilket sätt skulle det vara företagets fel att du köper något som inte fungerar till just dina fönster? Hade du letat lite, hade du ju hittat infon tidigare, om att det inte är lämpligt. Finns flera som varnar för just detta..
Tycker dom varit väldigt snälla ändå, med tanke på den goodwill dom gav.

Vad tror du ARN skulle kunna ha gjort? Är ju inget fel på produkten.
 
  • Gilla
Rooten48 och 13 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
På vilket sätt skulle det vara företagets fel att du köper något som inte fungerar till just dina fönster? Hade du letat lite, hade du ju hittat infon tidigare, om att det inte är lämpligt. Finns flera som varnar för just detta..
Tycker dom varit väldigt snälla ändå, med tanke på den goodwill dom gav.

Vad tror du ARN skulle kunna ha gjort? Är ju inget fel på produkten.
Jag som kund vet inget om värmesprickor så hur du menar jag skulle kollat upp detta tidigare förstår jag inte. Jag har köpt något i god tro.

Om de nu är vanligt som du antyder med värmesprickor ska man inte som företag informera om detta någonstans? Väldigt många produkter man köper har ”varningstexter” eller andra upplysningar. Men inte detta.

Då hade vi såklart inte köpt dessa till södersidan om de om vi vetat de finns risker. Och det är ju detta som gnager mig.
 
  • Gilla
KÅMH
  • Laddar…
För att skydda mot värme ska man ha ljusa gardiner. Mörka gardiner absorberar ljuset och blir som ett stort värmeelement på insidan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att skydda mot värme ska man ha ljusa gardiner. Mörka gardiner absorberar ljuset och blir som ett stort värmeelement på insidan.
Detta hade man velat veta innan beställning. Samt att för mycket/ojämn värme kan leda till värmesprickor.

Kollar man specsen för deepest grey på hemsidan så verkar ju den bäst mot värme iallafall så som jag uppfattat de.

Att företaget inte hört om detta innan när man kallar sig plisseEXPERTEN vet jag inte om jag tror på. Hänvisar till att jag skulle kollat upp så mina 3glas fönster skulle klara detta.

Jag starta inte tråden för medhåll om någon tror de, jag starta den i upplysnings syfte.
 
Jag hade ingen aning om detta och jag har plissé på insidan.
Dock av en annan leverantör och mina är ljusa.
Jag har inte heller fått infon från någon av mina två leverantörer vid de två olika tillfällen jag beställt.
En gång av lokal leverantör, som funnits flera årtionden och en gång från Europas största leverantör.
Tack för upplysningen!
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Jag hade ingen aning om detta och jag har plissé på insidan.
Dock av en annan leverantör och mina är ljusa.
Jag har inte heller fått infon från någon av mina två leverantörer vid de två olika tillfällen jag beställt.
En gång av lokal leverantör, som funnits flera årtionden och en gång från Europas största leverantör.
Tack för upplysningen!
Skönt, äntligen tjäna tråden sitt första syfte!
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att skydda mot värme ska man ha ljusa gardiner. Mörka gardiner absorberar ljuset och blir som ett stort värmeelement på insidan.
Kom iförsig på precis att utsidan på plisserna är vit och de verkar alltid vara samma på utsida. Tyget/kulör är på insidan. Dubbelcellen är aluminiet mellan.
 
  • Gilla
Perfektigen
  • Laddar…
Du råkar inte vara amerikan? Du låter nästan som en som tycker att gräsklipparföretaget bör upplysa kunden om att man inte får klippa häcken med gräsklipparen.

(Här har du några "t" att para ihop med alla "de" som saknar: ttttttttttt.)

PS.
Du skriver Ivan att tråden tjänat sitt första syfte. Vilket är det andra syftet?
DS.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Du råkar inte vara amerikan? Du låter nästan som en som tycker att gräsklipparföretaget bör upplysa kunden om att man inte får klippa häcken med gräsklipparen.

(Här har du några "t" att para ihop med alla "de" som saknar: ttttttttttt.)

PS.
Du skriver Ivan att tråden tjänat sitt första syfte. Vilket är det andra syftet?
DS.
Bra där med en liknelse som inte alls är logisk, märks att du inte läst vad jag skrivit.

Grattis till ordmärkandet, verkligen relevant och ett lyft för tråden.

Skulle inte stått ordet ”första” från början, jag skrev helt enkelt fel.
 
Då vi flyttade in i en nyproducerad lägenhet med fönster från??? så påtalade både JM och garantivillkoren från fönstertillverkaren att garantin försvann direkt om man eftermonterade persienner både i fönstret eller utanpå fönstret.

Vi gjorde det ändå och satte då in den modell fönstertillverkaren hade som tillval till sina fönster om vi skulle beställt dem själva.

De var vita och fick absolut inte vara i annan färg pga värmebildningen en mörk färg skulle göra att fönsterna skulle spricka.

Grannar satte in mörkgrå persienner och glasrutorna sprack och fick bekosta nya glas.


Nu bor vi i ett hus och har bytt fönster. Då informerade byggfirman att om vi skulle ha persienner måste vi beställa dem i samband med fönsterna så de monteras av tillverkaren för att upprätthålla garantin. Även där informerades det att man måste välja vita eller ljusgrå persienner för annars finns risk att glasen spricker.

Ser man dina bilder ser det ut att vara relativt nya fönster. Du bör således ha fått garantivillkor på dem där det framgår att du inte får eftermontera persienner.
Du har klippt in någon text från glasin, antagligen företaget du köpt fönster ifrån. Där står det ju tydligt hur du bör göra med persienner.

Jag vill säga att det inte är persienntillverkarens fel att du utför en felaktig installation enligt fönstertillverkarens anvisning (troligtvis).

Släng ut de mörka persiennerna.
 
  • Gilla
DGCG och 8 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Då vi flyttade in i en nyproducerad lägenhet med fönster från??? så påtalade både JM och garantivillkoren från fönstertillverkaren att garantin försvann direkt om man eftermonterade persienner både i fönstret eller utanpå fönstret.

Vi gjorde det ändå och satte då in den modell fönstertillverkaren hade som tillval till sina fönster om vi skulle beställt dem själva.

De var vita och fick absolut inte vara i annan färg pga värmebildningen en mörk färg skulle göra att fönsterna skulle spricka.

Grannar satte in mörkgrå persienner och glasrutorna sprack och fick bekosta nya glas.


Nu bor vi i ett hus och har bytt fönster. Då informerade byggfirman att om vi skulle ha persienner måste vi beställa dem i samband med fönsterna så de monteras av tillverkaren för att upprätthålla garantin. Även där informerades det att man måste välja vita eller ljusgrå persienner för annars finns risk att glasen spricker.

Ser man dina bilder ser det ut att vara relativt nya fönster. Du bör således ha fått garantivillkor på dem där det framgår att du inte får eftermontera persienner.
Du har klippt in någon text från glasin, antagligen företaget du köpt fönster ifrån. Där står det ju tydligt hur du bör göra med persienner.

Jag vill säga att det inte är persienntillverkarens fel att du utför en felaktig installation enligt fönstertillverkarens anvisning (troligtvis).

Släng ut de mörka persiennerna.
Tjena!

Bra text, värdefull information till framtida köpare av plisser/persienner!

Fönstren är mockfjärds köpta och monterade av förra ägaren. Hemsidan glasin.se är bara länkad pga bra information. Jag har inte kollat vad Mockfjärds säger, hade inte en tanke på de innan köp, förmodligen står de att man inte får montera mörka plisseer/persienner.

Jag fattar ju såklart att ingen köper mörka plisseer/persienner om man går ut med denna infon att de kan spricka. Men hur ska man som kund veta detta framtills de händer? De känns så jäkla fult… samtidigt som företaget också gör reklam att man KAN ha dom halva vägen upp på fönstret. Vilket verkar vara ett big no.

Jag vill ju tillägga att utsidan på plisserna är ju vita. Hur såg de ut me dina grannar som fick sprickor, va dom genomfärgade mörka?

Vi ska testa montera upp en av dom nya på ett av de spruckna fönsterna tyvärr också en mörk kulör på insida (vit utsida) dock semitransparent och se ifall de blir någon skillnad.

Lutar dock mot att köpa persienner, igen…
 
L Lechuza skrev:
Tjena!

Bra text, värdefull information till framtida köpare av plisser/persienner!

Fönstren är mockfjärds köpta och monterade av förra ägaren. Hemsidan glasin.se är bara länkad pga bra information. Jag har inte kollat vad Mockfjärds säger, hade inte en tanke på de innan köp, förmodligen står de att man inte får montera mörka plisseer/persienner.

Jag fattar ju såklart att ingen köper mörka plisseer/persienner om man går ut med denna infon att de kan spricka. Men hur ska man som kund veta detta framtills de händer? De känns så jäkla fult… samtidigt som företaget också gör reklam att man KAN ha dom halva vägen upp på fönstret. Vilket verkar vara ett big no.

Jag vill ju tillägga att utsidan på plisserna är ju vita. Hur såg de ut me dina grannar som fick sprickor, va dom genomfärgade mörka?

Vi ska testa montera upp en av dom nya på ett av de spruckna fönsterna tyvärr också en mörk kulör på insida (vit utsida) dock semitransparent och se ifall de blir någon skillnad.

Lutar dock mot att köpa persienner, igen…
De som våra grannar satte upp var genomgående mörka, vill minnas de var mörkblåa.

Håller med om att det är synd att de inte informerade. Hade de varit mer serviceminded så skulle de rekommenderat er ljusa modeller eller frågat mer kring era fönster.

I dagens läge är kanske all försäljning värd att sälja..

Ni har ju ända turen att ni fått ut något på hemförsäkringen om jag förstod rätt.
 
Varför installerade ni inte markiser utanför fönstren istället?

Vi har markiser som automatiskt ut vid sol och in vid vind och är supernöjda.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Tjena!

Bra text, värdefull information till framtida köpare av plisser/persienner!

Fönstren är mockfjärds, hemsidan glasin.se är bara länkad pga bra information. Jag har inte kollat vad Mockfjärds säger, hade inte en tanke på de innan köp, förmodligen står de att man inte får montera mörka plisseer/persienner.

Jag fattar ju såklart att ingen köper mörka plisseer/persienner om man går ut med denna infon att de kan spricka. Men hur ska man som kund veta detta framtills de händer? De känns så jäkla fult… samtidigt som företaget också gör reklam att man KAN ha dom halva vägen upp på fönstret. Vilket verkar vara ett big no.

Jag vill ju tillägga att utsidan på plisserna är ju vita. Hur såg de ut me dina grannar som fick sprickor, va dom genomfärgade mörka?

Vi ska testa montera upp en av dom nya på ett av de spruckna fönsterna tyvärr också en mörk kulör på insida (vit utsida) dock semitransparent och se ifall de blir någon skillnad.

Lutar dock mot att köpa persienner, igen…
Njingan Njingan skrev:
De som våra grannar satte upp var genomgående mörka, vill minnas de var mörkblåa.

Håller med om att det är synd att de inte informerade. Hade de varit mer serviceminded så skulle de rekommenderat er ljusa modeller eller frågat mer kring era fönster.

I dagens läge är kanske all försäljning värd att sälja..

Ni har ju ända turen att ni fått ut något på hemförsäkringen om jag förstod rätt.
Okej!! Men vi ska absolut göra ett test me de nya vi fick på goodwill och se, återkommer med info här.

Ja jag hade ju velat att företaget tagit till sig kritiken, undersökt saken, ställt frågor och jämnfört och tagit emot reklamationen. Sen hade dom fått käfta me sin grossist angående ersättning. Och lägga till på sin hemsida information om värmesprickor.

Ja som tur är har vi stora hemförsäkringen så dom tog de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.