6 643 läst · 5 svar
7k läst
5 svar
Ny lagfart; hur lång behandlingstid??
Vi måste skriva om vår lagfart fort som tusan....Nån som vet hur lång tid handläggningen kan tänkas ta på berörd myndighet??
(Jag står som ägare till tomten, vi båda står på hus- och markanläggn.kontrakten. Vi får inte börja lyfta byggkreditivet förrän vi båda står på lagfarten....)
(Jag står som ägare till tomten, vi båda står på hus- och markanläggn.kontrakten. Vi får inte börja lyfta byggkreditivet förrän vi båda står på lagfarten....)
Bör inte ta mer än några dagar. Ingen inskrivningsmyndighet ligger väl efter så mycket som en månad eller skulle få en sådan lång handläggningstid som en månad.
Däremot kan man ju tänka sig att någon besvärar sig över lagfartsbeslutet och att Swetrot räknat överklagandetiden.
Lycka till!
Däremot kan man ju tänka sig att någon besvärar sig över lagfartsbeslutet och att Swetrot räknat överklagandetiden.
Lycka till!
Det är bara att ringa och fråga på berörd inskrivningsmyndighet, det kan skilja ganska mycket beroende på myndighet och årstid. Av erfarenhet skulle jag säga att handläggningstiderna är ganska överkomliga nu under senhösten, så +/- 1 vecka tills ärendet är behandlat skulle jag gissa på. Sedan dröjer det ju ytterligare innan ni får lagfartsbevist fysiskt, men det viktigaste är ju att registren är uppdaterade. Se dock till att skicka in rätt handlingar från början!
OK! Jag pratade m banken idag igen och "kruxet" var det gåvobrev som behövs innan vi kan skriva om lagfarten. Men bankkvinnan sa att bara hon ser att vi skickat in ärendet så är det okej från hennes/deras sida.
Tack för svaren!!
Tack för svaren!!