6 237 läst · 27 svar
6k läst
27 svar
Takrengöring med effektivt giftig mossdödare ☠️
En annan har beställt hem algrent proffs som tydligen ska innehålla samma verksamma ämnen som i jape prickfri och liknande produkter men i ett drygare format, dvs mindre vatten.
Hoppas på mer bang for the buck än jape prickfri för trall och marksten.
Hoppas på mer bang for the buck än jape prickfri för trall och marksten.
Härligt! Av kommentarerna från deras hemsida att döma så verkar den inte helt fel! ️M mxjolle skrev:
Tack för tips!
Järnsulfat kan köpas billigt i säck på tex granngården. Blandas med ljummet vatten och spejas med handspruta. Mossan dör direkt. Har inte provat på tak, men mossan borde gå att sopa bort sedan när den har torkat. Observera att järnsulfat kan ge en roströd missfärgning på vissa underlag.
Jo, försökt googla lite på Järnsulfat på ”påse” men 8nte sett någon direkt so m testat på takteglet. Mossan i gräsmattan däremot tycks ju dö ☠️G gbgustaf skrev:
Ett billigt och enkelt knep som fungerar på alla alger och mossor och allt vattenlevande är att:
1) väteperoxid på apoteket
2) saltsyra på järnhandeln
3) koppartråd eller metallisk koppar
4) ca: 70/30 saltsyra/väteperoxid i en gammal pehd eller ptfe flaska, ex gammal acetonflaska
5) ner med kopparn
6) vill du att det ska bli klart snabbare så kan du pumpa ner luft
7) När kopparn har löst upp sig har du ett grön/blå vätska (kopparklorid). Denna kan du koncentrera genom att dunsta/värma (ej koka) bort all vätska så det blir ett brunt pulver kvar som håller hur länge som helst. en matsked tog bort alla alger från min 10.000liter pool som stått i 5år. Den var helt grön i botten men efter en timme kunde jag spola bort alla alger med trädgårdsslangen.
Släng inte i avlopp och använd skyddsglasögon/mask samt syrafasta handskar som går upp på armarna och oömma kläder. Och det är bäst att göra när inga grannar ser och kan fråga vad du gör
4) ca: 70/30 saltsyra/väteperoxid i en gammal pehd eller ptfe flaska, ex gammal acetonflaska
5) ner med kopparn
7) När kopparn har löst upp sig har du ett grön/blå vätska (kopparklorid). Denna kan du koncentrera genom att dunsta/värma (ej koka) bort all vätska så det blir ett brunt pulver kvar som håller hur länge som helst. en matsked tog bort alla alger från min 10.000liter pool som stått i 5år. Den var helt grön i botten men efter en timme kunde jag spola bort alla alger med trädgårdsslangen.
Släng inte i avlopp och använd skyddsglasögon/mask samt syrafasta handskar som går upp på armarna och oömma kläder. Och det är bäst att göra när inga grannar ser och kan fråga vad du gör
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Besserwisher
· The Great North
· 970 inlägg
Vad tror du om att strö ut järnsulfat på taket (betongpannor)? Om man vill bli av mossan.P Puttnix skrev:Ett billigt och enkelt knep som fungerar på alla alger och mossor och allt vattenlevande är att:
5) ner med kopparn
Ingen aning men jag tror den är sämre endast pga att den säljs i affärer, det gör inte kopplarklorid. Gissningsvis är järnsulfat mildare för kopparklorid är för vatten organismer som ljus för vampyrer typ, känns som det lätt kan gå fel om man bor vid en bäck….Manganbangan skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 970 inlägg
Tänker eftersom när man slängt den på gräsmattan blir mossan alldeles svart. Vill ha en rent tak utan ansträngning 😂P Puttnix skrev:
Fast rost går lätt bort med glacial ättiksyra som man köper hos biodlar butiker, funkar med 24% från vanlig butik också men passa på och köp på några liter då det fuungerar till allt, nästan. Vanlig rostätare från bilverkstaden är i huvudsak fosforsyra och det kan man ibland hitta på ställen som säljer konstig mat) men den har jag inte testatA AndersS skrev:
Och behandla ett helt tak, samt ev. spill/stänk runt omkring som kan komma på plattor, trätrall, etc, som finns runt omkring?😉P Puttnix skrev:Fast rost går lätt bort med glacial ättiksyra som man köper hos biodlar butiker, funkar med 24% från vanlig butik också men passa på och köp på några liter då det fuungerar till allt, nästan. Vanlig rostätare från bilverkstaden är i huvudsak fosforsyra och det kan man ibland hitta på ställen som säljer konstig mat) men den har jag inte testat
Nja, tror inte på den lösningen men prova gärna och återkom hur det blev😀
Produkter som diskuteras i tråden