BirgitS BirgitS skrev:
Det låter mest som att det är du som är lättlurad och hjärndöd.
kashieda kashieda skrev:
Du klarar fortfarande inte att ta in att det inte är 30k heltidsarbetande i kommunen?

Jag börjar förstå varför du inte klarade av din utbildning.
Har direktören inte lyckats ta examen? Kanske inte hjärndöd utan bara 'särbegåvad'...
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tro inte allt du hör.

2022 hade Uppsala kommun 18275 anställda.
Antalet invånare var 243043 vid halvårsskiftet 2023.
Men, du kan ju inte lita på officiell statistik, den är såklart friserad för att passa såzzarnas maktsyften.

Sign Direktör över 7000 IT-proffs
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Dom ska dessutom se till att skydda allas uppgifter och se till att dom hanteras på rätt sätt.
Det måste även privata bolag göra.
 
P pmd skrev:
Sen gjorde New Public Management sitt intåg.
NPM gör offentlig sektor effektivare.
Man kopierar den effektivitet som finns i privat sektor.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tro inte allt du hör.

2022 hade Uppsala kommun 18275 anställda.
Antalet invånare var 243043 vid halvårsskiftet 2023.
Fast anställda talar ju inte hela sanningen när vi pratar om den sjuka mängd personer som jobbar för kommunen. Men vi får se jag frågade min polare om han kunde gräva fram mer detaljer.

Vi kan ju alla vara överens att 20k också är för mycket speciellt då alla de där 240k inte är arbetsföra
 
D daVinci skrev:
NPM gör offentlig sektor effektivare.
Man kopierar den effektivitet som finns i privat sektor.
Och alla dess svagheter, just in time lagerhållning gör att det inte finns grejer när det krisar...typ skyddsutrustning vid pandemier.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Om bara IT-nissarna lyckades leverera hälften av vad de lovar när de säljer in sina system kunde man säkert minska antal anställda i offentlig sektor. Men oftast är ju leveransen en bråkdel av utlovat.
"Det kommer i nästa version"
Offentlig sektor??
Samma system upphandlas väl i privat sektor. Menar du att privat sektor kan lösa detta med färre personal fast det är samma sunkiga system?
Eller är privat sektor bättre på att upphandla?
Eller ?

-----------------------
På 80-talet råkade jag komma in (på TV) på en paneldebatt om offentlig sektor. Där påstod motståndarna att offentlig sektor inte kunde producera några innovationer. Det var en helt ny tanke för mig som var uppväxt med (S) media och vad man i Aktuellt behagade berätta för folket. Och sådana saker berättades inte.
Nåväl proponenterna hade väldigt svårt att redogöra för några innovationer. Vilket var lite intressant då, men som jag nu förstår mycket väl. Så här många år senare är data väldigt entydigt i att desto större offentlig sektor och mer regleringar desto lägre tillväxt.

Men det var lite intressant att man redan då visste hur illa det var. Ändå fortsatte regering/riksdag att öka på offentlig sektor till 1990 när skattekvoten stod på max. Därefter hade det kommit så mycket negativa skriverier och hur eländigt det var i sovjet och öststaterna att anhängarna till offentlig sektor inte fick så mycket gehör. Dock har det visat sig svårt att krympa den. Sovjetanhängarna kämpar på hårt för att ha kvar ineffektiviteten.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Offentlig sektor??
Samma system upphandlas väl i privat sektor. Menar du att privat sektor kan lösa detta med färre personal fast det är samma sunkiga system?
Eller är privat sektor bättre på att upphandla?
Eller ?

-----------------------
På 80-talet råkade jag komma in (på TV) på en paneldebatt om offentlig sektor. Där påstod motståndarna att offentlig sektor inte kunde producera några innovationer. Det var en helt ny tanke för mig som var uppväxt med (S) media och vad man i Aktuellt behagade berätta för folket. Och sådana saker berättades inte.
Nåväl proponenterna hade väldigt svårt att redogöra för några innovationer. Vilket var lite intressant då, men som jag nu förstår mycket väl. Så här många år senare är data väldigt entydigt i att desto större offentlig sektor och mer regleringar desto lägre tillväxt.

Men det var lite intressant att man redan då visste hur illa det var. Ändå fortsatte regering/riksdag att öka på offentlig sektor till 1990 när skattekvoten stod på max. Därefter hade det kommit så mycket negativa skriverier och hur eländigt det var i sovjet och öststaterna att anhängarna till offentlig sektor inte fick så mycket gehör. Dock har det visat sig svårt att krympa den. Sovjetanhängarna kämpar på hårt för att ha kvar ineffektiviteten.
Det är lönlöst de förnekar hårt hur det var på 70 och 80 talet.
 
D Dilato skrev:
Och alla dess svagheter, just in time lagerhållning gör att det inte finns grejer när det krisar...typ skyddsutrustning vid pandemier.
Nej, var har du fått det ifrån. Det finns ingen sanning i det.
Politikerna beställer och utförande organisation (= offentlig sektor) levererar.
Har nu politikerna beställt tillräckligt med skyddsutrustning, så har väl offentlig sektor ordnat det. Annars är felet hos offentlig sektor.
Och har politikerna inte beställt, så är det dom som i stället har prioriterat något annat.

NPM har det fina i att det görs en ansvarsfördelning. Och så är det tydligt vem som är ansvarig.
(Det låter inte som du vet vad NPM egentligen innebär).
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast anställda talar ju inte hela sanningen när vi pratar om den sjuka mängd personer som jobbar för kommunen. Men vi får se jag frågade min polare om han kunde gräva fram mer detaljer.

Vi kan ju alla vara överens att 20k också är för mycket speciellt då alla de där 240k inte är arbetsföra
Vad säger att det är fast anställda? Jag kan tänka mig att det uppgivna antalet är en omräknad siffra utifrån den totala personalkostnaden då det borde vara svårt att ange en exakt siffra. I en så stor verksamhet börjar och slutar personal dagligen så antalet varierar från dag till dag. Men det sagt ingår troligen (jag säger troligen då jag inte vet hur de räknar) fast anställda, visstidsanställda, vikarier, feriearbeten etc.

Sen tror jag inte du förstår varför det finns så stort antal anställda i en kommun. Du verkar tro att alla har administrativa arbeten. De allra flesta arbetar inom skola och omsorg. Exempelvis är hemtjänst och vårdboenden 24/7-verksamheter som drar stora mängder personal.

Hursomhelst gör du bort dig rejält genom att slänga ur dig uppgifter som du hört av en kompis som en sanning då rätt data finns att hitta på två sekunder genom en enkel googling. IT är väl en förkortning av informationsteknologi, kanske dags att börja använda den. Frågan är ju hos vem inkompetensen ligger? 😉
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
sysmali
BirgitS BirgitS skrev:
Då bör man väl i stället se på hur stor andel av BNP som går till sjukvården eller något liknande. Annars missar man att i vissa länder betalas sjukvården vid sidan av skatten, dvs. du/arbetsgivaren betalar in t.ex. 10 % av lönen utan att det räknas som en skatt.
Jag menar att det höga skattetrycket ska ge bra snabb vård i Sverige, då totalen är så pass hög att den borde ge relativt stort utrymme till sjukvården. Framför allt när alla partier (?) talar om välfärden i form av satsningar på "skola, vård och omsorg".

Om det visar sig att pengarna inte räcker till bra sjukvård, så behöver något annat nerprioriteras. T ex, saker som kulturlivet i Norrköping (https://nt.se/debatt/artikel/ett-val-planerat-frontalangrepp-pa-hela-kulturlivet/l6qezpwr) .

Poltik handlar om prioriteringar. Ingen kan väl på allvar tycka att vi ska höja skatterna ännu mer.
 
D daVinci skrev:
Offentlig sektor??
Samma system upphandlas väl i privat sektor. Menar du att privat sektor kan lösa detta med färre personal fast det är samma sunkiga system?
Eller är privat sektor bättre på att upphandla?
Eller ?

-----------------------
På 80-talet råkade jag komma in (på TV) på en paneldebatt om offentlig sektor. Där påstod motståndarna att offentlig sektor inte kunde producera några innovationer. Det var en helt ny tanke för mig som var uppväxt med (S) media och vad man i Aktuellt behagade berätta för folket. Och sådana saker berättades inte.
Nåväl proponenterna hade väldigt svårt att redogöra för några innovationer. Vilket var lite intressant då, men som jag nu förstår mycket väl. Så här många år senare är data väldigt entydigt i att desto större offentlig sektor och mer regleringar desto lägre tillväxt.

Men det var lite intressant att man redan då visste hur illa det var. Ändå fortsatte regering/riksdag att öka på offentlig sektor till 1990 när skattekvoten stod på max. Därefter hade det kommit så mycket negativa skriverier och hur eländigt det var i sovjet och öststaterna att anhängarna till offentlig sektor inte fick så mycket gehör. Dock har det visat sig svårt att krympa den. Sovjetanhängarna kämpar på hårt för att ha kvar ineffektiviteten.
Kanske ska förtydliga att mitt inlägg hade tydliga spår av ironi.😊
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Vad säger att det är fast anställda? Jag kan tänka mig att det uppgivna antalet är en omräknad siffra utifrån den totala personalkostnaden då det borde vara svårt att ange en exakt siffra. I en så stor verksamhet börjar och slutar personal dagligen så antalet varierar från dag till dag. Men det sagt ingår troligen (jag säger troligen då jag inte vet hur de räknar) fast anställda, visstidsanställda, vikarier, feriearbeten etc.

Sen tror jag inte du förstår varför det finns så stort antal anställda i en kommun. Du verkar tro att alla har administrativa arbeten. De allra flesta arbetar inom skola och omsorg. Exempelvis är hemtjänst och vårdboenden 24/7-verksamheter som drar stora mängder personal.

Hursomhelst gör du bort dig rejält genom att slänga ur dig uppgifter som du hört av en kompis som en sanning då rätt data finns att hitta på två sekunder genom en enkel googling. IT är väl en förkortning av informationsteknologi, kanske dags att börja använda den. Frågan är ju hos vem inkompetensen ligger? 😉
Men den datan du hittar kan man ju inte lita på eftersom den är förskönad då litar jag faktiskt mer på någon innefrån (som inte är vänsterskadad). All data från offentliga institutioner ska man ta med en nypa salt. De har förvridigt och vilselätt oss länge finns ingen anledning tro det ändrats.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, de är stolta över att ha förskolor, äldreboenden, hemtjänst, sim- och sporthallar, parker och vägar som i alla fall i viss mån underhålls och snöröjs, reningsverk, fjärrvärmeanläggningar, möjlighet att ge bygglov, göra detaljplaner osv.
De borde vara stolta över hur många bygglov de ger och hur få detaljplaner de gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.