Jag funderar på att bygga en kontrollenhet för att styra poolvärmen via Home Assistant med Nordpool.
När elpriset är högt, kopplar Shelly UNI in ett motstånd istället för den normala temperaturgivaren och på det sättet ska värmepannan tro att poolen redan är varm.
Jag har tänkt sätta in en omkopplare, så att man lätt kan koppla ifrån funktionaliteten om man inte längre vill styra poolvärmen via Home Assistant.
Min ideskiss ser ut som bilden.
Tror ni att det kommer att fungera, eller har jag tänkt fel?
Någon som byggt något liknande och har erfarenheter att dela med sig?
När elpriset är högt, kopplar Shelly UNI in ett motstånd istället för den normala temperaturgivaren och på det sättet ska värmepannan tro att poolen redan är varm.
Jag har tänkt sätta in en omkopplare, så att man lätt kan koppla ifrån funktionaliteten om man inte längre vill styra poolvärmen via Home Assistant.
Min ideskiss ser ut som bilden.
Tror ni att det kommer att fungera, eller har jag tänkt fel?
Någon som byggt något liknande och har erfarenheter att dela med sig?
Jag funderar på något liknande, men min tanke var att koppla in ett motstånd i serie för att simulera att det är tex 5 grader varmare när elen är dyr. Jag har inte kommit så långt i planerna än. Om jag förstått rätt har vårt spabad två tempgivare, en före och en efter värmaren, och då måste jag kanske påverka båda för att inte den ska tro att något är fel.
Varför inte bara slå av strömmen till värmaren? Jag har en 3fas kabel till badet men det använder bara 2 faser, en till elektroniken och en till värmaren.
Bryter man strömmen till värmaren så "tror" ju badet bara att det tar tid att värma upp.
Cirkulation vill man ju ha så det inte fryser
Bryter man strömmen till värmaren så "tror" ju badet bara att det tar tid att värma upp.
Cirkulation vill man ju ha så det inte fryser
Vet inte vart du bor men här kan det ju bli -30 några dagar då vill jag nog ha cirkulation igång annars fryser det nog i rören om vattnet står still.
Är det någon nackdel menar du att pumpen går?
Skulle ju kunna sätta en Shelly även där, mellan elcentral och pump, sen tid där den går va 30min i 5min eller nåt sånt?
Är det någon nackdel menar du att pumpen går?
Skulle ju kunna sätta en Shelly även där, mellan elcentral och pump, sen tid där den går va 30min i 5min eller nåt sånt?
Pumpen drar ju också ström, så den ska inte gå i onödan. Så om jag stänger av värmaren genom att simulera att det är tex 5 grader varmare kommer även pumpen bara gå nån gång i timmen för att kolla temperaturen. Sen när tempgivaren kopplas in igen kommer värmaren och pumpen gå till tempen är ok igen. Om jag bara sänker temperaturen 5 grader är det ingen risk att något fryser.
Jag har byggt den nu och den funkar bra. Det var enklare än jag trodde det skulle vara.
Och mycket roligare.
I slutänden så satte jag en seriell koppling "extra motstånd-shelly out1" parallellt med temperaturgivaren. När shelly out1 är påslagen, så visar VP att poolvärmen är ca 40 grader mer än vad temperaturgivaren visar. Har även kopplat in tre extra temperaturgivare för husvärme, poolvärme, och pooltemp, så att jag kan se när värmen är på.
Det skulle gå att bygga den snyggare om man hade en bättre låda (någon som har bra tips?).
Jag gillade att bygga den med en sockerbit - enkelt och lätt att ändra vid experimentering.
Kvarstår att skriva några regler till Home Assistant, så att den slår på Out1 när elpriset är för högt. (Just nu slå jag på manuellt i Home Assistant).
Och mycket roligare.
I slutänden så satte jag en seriell koppling "extra motstånd-shelly out1" parallellt med temperaturgivaren. När shelly out1 är påslagen, så visar VP att poolvärmen är ca 40 grader mer än vad temperaturgivaren visar. Har även kopplat in tre extra temperaturgivare för husvärme, poolvärme, och pooltemp, så att jag kan se när värmen är på.
Det skulle gå att bygga den snyggare om man hade en bättre låda (någon som har bra tips?).
Jag gillade att bygga den med en sockerbit - enkelt och lätt att ändra vid experimentering.
Kvarstår att skriva några regler till Home Assistant, så att den slår på Out1 när elpriset är för högt. (Just nu slå jag på manuellt i Home Assistant).
Redigerat:
Nu får vi se om detta funkar... första försöket med Home Assistant automation...
configuration.yaml:
input_number:
user_defined_threshold:
name: User-Defined Threshold
min: -1
max: 1
step: 0.01
mode: box
automations.yaml
- id: '1697353623702'
alias: Poolmanipulator ON
description: Sätter på poolmanipulatorn vilket gör att VP tror att poolen redan
är varm.
trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.nordpool
condition:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.nordpool
attribute: current_price
above: input_number.user_defined_threshold
action:
- type: turn_on
device_id: ee281b2ca69729bc41c8e04dda0dfaf4
entity_id: e8133eab63367c2563494adf8d4ebab3
domain: switch
mode: single
- id: '1697354452682'
alias: Poolmanipulator OFF
description: ''
trigger:
entity_id:
- sensor.nordpool
condition:
action:
- type: turn_off
configuration.yaml:
input_number:
user_defined_threshold:
name: User-Defined Threshold
min: -1
max: 1
step: 0.01
mode: box
automations.yaml
- id: '1697353623702'
alias: Poolmanipulator ON
description: Sätter på poolmanipulatorn vilket gör att VP tror att poolen redan
är varm.
trigger:
entity_id:
- sensor.nordpool
condition:
action:
- type: turn_on
- id: '1697354452682'
alias: Poolmanipulator OFF
description: ''
trigger:
entity_id:
- sensor.nordpool
condition:
action:
- type: turn_off
Liknande trådar
-
Para Aqara T1 med Home Assistant via SkyConnect ?
Villalarm & Hemautomation -
TIPS : Styra krypgrundsavfuktare via Homey
Styra LVI Epok radiator via Google Home
Styra med värme via Home Assistant och Tibber-integration
Teknik -
Schneider Gteway Wiser Resi9 via Homey
El