Hur gick det för erat tak @ulfben ? Blev det klart till slut?
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Tyvärr, inte färdigt ännu. Finns mycket att säga men kortfattat (och lovande nog!) så var Sunroofs grundare här förra månaden och har tagit på sig ansvaret för att det gått så snett på Gotland. Samtliga inblandade projektledare har ersatts och en ny byggfirma (AEDI, med samma grundare) har mobiliserats för att städa upp taken på Gotland.

De har lovat att åtgärda samtliga kvarvarande problem (för oss: bristfällig ventilation i nock, läckande hängrännor, vattenintrång mellan panelerna), inklusive de estetiska felen (typ fotplåten. "vi säljer ett premiumtak, det ska se ut som ett premiumtak"). Några av de andra husen var i väsentligt sämre skick än vårt så AEDI har börjat med att fixa där först. Oklart när de kommer till vårt tak.

Glädjande nog så fick de till sist hit en elektriker som styrde upp mätarskåp, brytare och skyltning så att nätägaren blev nöjd. Produktionen är därmed igång sedan Augusti.

Också glädjande är att åtgärderna på takpappen verkar ha fungerat - vi har inte haft några vattenintrång på vinden trots att det rinner bakom panelerna varje gång det regnar. Jag är på vinden med ficklampa och märkpenna efter varje regn och håller koll på råsponten.
 
  • Gilla
kurlakarl och 4 till
  • Laddar…
Igår monterade de ställning runt hela huset och idag har de börjat lyfta av allt för att felsöka hur vattnet tar sig bakom panelernat. De hittade tillräckligt mycket galenskaper från första bygglaget att de beslutat att helt sonika riva av allt, lägga ny takduk och bygga om taket från grunden.

Håll nu tummarna för att det blir rätt och riktigt denna vända!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Åtgärdsdag 1: framsidan avklädd och ny takduk lagd. Ni fattar inte vad det gör för min magkänsla att se en hel duk utan hundratals hål, kleggmassa, sågspån och tejp över sig. Fy fan vad skönt. Imorgon tar de andra takhalvan och besiktningsmannen ska komma förbi för att kontrollera det nya tätskiktet.
Taktäckning under konstruktion, underlagspapp, läkt, skorsten, mot blå himmel och bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kolla här; sopet går direkt in i containrar utan att mellanlanda i min gräsmatta! De till och med separerar fraktionerna som riktiga människor gör.
Två stora container, byggmaterial, parkerad bil, bostadshus, grön gräsmatta, fotbollsmål, vägskylt, tyst villakvarter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De ska försöka ha taket klart innan veckoslutet säger de. Hoppas hoppas! :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Ser ut som om du har fått hantverkare och inte klantverkare som tydligen var där tidigare.....😉
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Här kommer ett lyckligt slut till sist: Sunroof har levererat!

Ett enfamiljshus med tegelfasad och solpaneler på taket, inhägnad trädgård, beläget i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag nämnde sist så besökte Sunroof's grundare oss i Augusti, tog på sig röran och lovade att styra upp situationen. Inom några veckor så hade elektriker byggt om vårt mätarskåp och märkt upp anläggningen så nätägarens kunde ge klartecken att ta allt i drift. I mitten av September var (den nya underentreprenören) AEDI klar med de andra husen på ön och smällde upp en ställning runt vårt. De klädde av taket, såg vilket sjaskjobb den ursprungliga UEn gjort och valde att bygga om allt: takduk, läkt, plåt, hängrännor - till och med skorstenen fick nytt omslag. De var klara på ~7 arbetsdagar! Jag försökte vara smart och smita upp för att byta gavelpanel när de ändå hade ställning på plats, men de var så jävla snabba på taket att jag bara var halvvägs igenom slutstrykningen när de började montera ned ställningen igen. :D

Vi hade slutbesiktning i fredags (entrepenadbesiktning, Energibyrån AB), utan anmärkning.

Och det blev precis så snyggt som vi hoppades när vi beställde taket där i slutet av 2021:

Före och efter (framsida):
Ett tegelhus med svart tak, trädgården är övervuxen, soligt väder, husnummer 17.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett enfamiljshus med tegelfasad, solpaneler på taket, och en trädgård med staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före och Efter (baksidan):
Ett enfamiljshus med tegelfasad, svart tak, gröna buskar och en klädtork i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tegelhus med solpaneler på taket, grönska runtomkring, delvis soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera lösningen med svarta aluplåtar under takstegen. Snygg lösning som gör att även de döda områderna ser ut som paneler. Enhetligt!
Tak med solpaneler, skorsten, säkerhetsstege, tegelhus, vind, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hconmem och 11 till
  • Laddar…
Det är trevligt med positiv återkoppling!
 
Grattis till att du lyckades nå hela vägen fram efter alla installationsproblem.
Det var verkligen roligt att läsa och att få se dina fina bilder!
 
  • Gilla
Nurbo och 1 till
  • Laddar…
ulfben,
snyggt resultat må jag säga. På takfallet på baksidan verkar en rörpipa(förmodligen överfyllnad från gammal oljepanna) och en huv(kanske avloppsutluftning eller utblås köksfläkt el. badrumsutblås) ha tagits bort.

Vad har ni gjort med avloppsutluftningen och utblås från köksfläkt och badrum? Inga pipor eller utluftningshuvar synes på takfallen.

En liten viktig sak: producerar den som den ska också, alltså enligt beräknad produktion kWh/år och per månad?
 
Redigerat:
I samband med takbytet så passade jag på att dra ut de gamla självdragskanalerna och installera ett FTX-system. Huset andas nu via ett kombidon på gaveln. Spisfläkten drog jag om så den går i skorstenen, och avloppets avluftning ersatte jag med vacuumventil på kallvinden. Allt för att slippa takgenomföringar* och onödig skuggning.

Alla vattenintrång som skett på gamla taket (betongpannor, byggt 69) var kring genomföringarna, så min slutsats blev att man ska försöka minimera hur många hål man har i taket. Mindre krångel vid installation och borde ge längre livslängd.
 
Jamen, var har du luftinlopp och luftutloppen för ditt FTX-system?
FTX= frånluft och tillluft-system med värmeväxling mellan inluft och frånluft.
 
Är det någon som har installerat sunroof under 2023 som vill dela sina erfarenheter? Ser att de från 2022 är negativa men tänker att företaget kanske har "skärp sig"
 
ulfben ulfben skrev:
Vi (och minst fyra andra fastigheter på Gotland) har väntat på byggstart av Sunroof sedan årskiftet. Företaget skjuter upp om och om igen med vaga ursäkter, de blöder personal och de kan inte svara på grundläggande frågor (eg. vilken växelriktare kommer de montera?) trots flertalet påtryckningar.

Är det någon, någonstans i Sverige, som faktiskt fått sitt tak byggt i år?
Hej, hur har det gått med Sunroof kontakten, blev det några solceller? Vi har hus i Sanda och planerar att byta ett av våra tak mot solceller som täcker/ersätter befintligt tak.
 
Hallå allihop. Det är som så att jag blivit tillfrågad att ta på mig rollen som elektriker för Sunroof i södra sverige. Efter att ha läst igenom den här tråden undrar jag om läget har ändrat sig under 2023-24. Nån som har färskare upplevelser?
 
S Steady Eddie skrev:
Hallå allihop. Det är som så att jag blivit tillfrågad att ta på mig rollen som elektriker för Sunroof i södra sverige. Efter att ha läst igenom den här tråden undrar jag om läget har ändrat sig under 2023-24. Nån som har färskare upplevelser?
Skulle nog råda dig att ta en upplysning först åtminstone..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.