Jag behöver fylla luft i min hydropres Cebe C2 Lite, men får in någon luft. Jag har slagit av pumpen, stängt ingående vatten och öppnat en handfatskran, men pumpen vara pyser ut luft vid sidan av ventilen. Pumpen fungerar utmärkt när jag fyller luft i skottkärran så vad är felet?
Vad för pump/kompressor är det? Om det är högre tryck i hydropressen än pumpen ger går det ju inte in något.
Eller så har ventilkäglan fastnat. Om du försiktigt trycker ned den, vad händer då? De ska pysa ut lite luft.
Eller så har ventilkäglan fastnat. Om du försiktigt trycker ned den, vad händer då? De ska pysa ut lite luft.
Pumpen är en hyfsat kraftig manuell pump med manometer från Biltema. Ja, det pyser lite luft när jag trycker på ventilen. Jag tycker att det inte borde vara särskilt mycket mottryck eftersom det är öppen kran ca en meter nedanför hydropressen.torparavgrund skrev:
Hm. Märkligt. Och både pumpen och hydropressen har samma ventil/munstycke?
Prova att hålla i ventilen med en tång, när du fyller. Vrid och dra lite i ventilen. Det händer att ventilen hamnar snett, om lufttrycket försvinner helt. Ventilen sitter nästan bara fast med hjälp av lufttrycket inne i kärlet.
Ja, mycket märkligt. Manometern på pumpen visar noll och ventilen sitter stadigt fast.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Jag har varit med om att blåsan har varit absolut tom under lång tid så den hade klibbat ihop vid ventilen.
Med en tråd så grov som går ner genom ventilen kunde jag få klibbet att släppa lite sedan ordnade tryckluften resten.
Protte
Med en tråd så grov som går ner genom ventilen kunde jag få klibbet att släppa lite sedan ordnade tryckluften resten.
Protte
Men om det kommer ut luft borde det inte vara det. Jag begriper inte hur det kan komma ut luft utan att det går att fylla på luft.
Intressant spår, men som Daniel säger; det borde ju inte komma ut luft då. Mystiskt så det förslår.
Strontus kanske har något där. Jag kollar det i morrn när jag är tillbaka på landet 😊
Nu har jag inte följt resonemanget hela vägen - men en arbetskamrat missade att släppa ut vattnet på våtsidan när denne skulle fylla upp den helt stumt med vatten fyllda och helt kollapsade blåsan och undrade varför det inte gick in någon luft...
han grämer sig än idag när rörmokare senare berättade det för honom...
Det andra så är det inte säkert att manometern vattentrycket visar någon tryck om blåsan redan helt fyllt upp hela hydropressen och når till vatteutloppet på hydropressen, kan inte din vattenpump få in någon vatten i hydropressen så är trycket i hydropressens luftblåsa så hög att det överstiger pumpens tryck och pressostatens avslagstryck...
Används en däckpåfyllare med manometer så att du vet vilken lufttryck det är luftblåsan i hydropressen och att den är på rimlig nivå. Ibland står det vilket tryck som skall fyllas när hydropressen är tom på vatten, om inte annat någon eller ett par hekto lägre än påslagstrycket när pumpen startar, också när hydropressen är helt tom på vatten..
han grämer sig än idag när rörmokare senare berättade det för honom...
Det andra så är det inte säkert att manometern vattentrycket visar någon tryck om blåsan redan helt fyllt upp hela hydropressen och når till vatteutloppet på hydropressen, kan inte din vattenpump få in någon vatten i hydropressen så är trycket i hydropressens luftblåsa så hög att det överstiger pumpens tryck och pressostatens avslagstryck...
Används en däckpåfyllare med manometer så att du vet vilken lufttryck det är luftblåsan i hydropressen och att den är på rimlig nivå. Ibland står det vilket tryck som skall fyllas när hydropressen är tom på vatten, om inte annat någon eller ett par hekto lägre än påslagstrycket när pumpen startar, också när hydropressen är helt tom på vatten..
TS säger ju om luftpumpen:X xxargs skrev:
Sedan borde det väl bli högt lufttryck i luftpumpen omedelbart om man pumpar mot stum blåsa...U Uffe Puffe skrev: