24 293 läst · 151 svar
24k läst
151 svar
Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte ?
Ja, de som är nya på bostadsmarknaden och belånat högt kan behöva den tryggheten.S Styrman_jansson skrev:
Anders och hans sambo tjänar mer än 300 000:- i månaden, så de lever på en annan planet.
Redigerat:
Jodå. Det är alltid många som prickar det, men sällan samma personer som gör det kontinuerligt. Det fanns ju faktiskt inga direkta anledningar att inte binda när räntan var nån tiondel lägre på 3-årigt än den var när rörligt var 1,2%. Fallhöjden var så extremt låg.AndersMalmgren skrev:
Själv kör jag rörligt på 2 / 3 delar av lånet. Fungerar bra!Jocce81 skrev:
2x Rörligt 3 mån: 4,59%
1x 2år: 4,74%
Detta kommer upp rätt ofta i liknande forum. Det är helt omöjligt att veta vad räntan är om 2+år, och sannolikheten att gissa bättre än banken/räntemarknaden är låg (men man kan ju såklart ha tur).Jocce81 skrev:
Nej utgångspunkten för om man ska ha bunden ränta eller inte är din egen ekonomi och risktolerans. Så med det har vi inte i närheten av tillräckligt med information för att ge dig några råd.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Som det ser ut nu så ser iallafall jag ingen anledning att binda har haft delar bundet tidigare men då under 2% men sålänge det är över det så är risken för stor att man förlorar på det
Risken är att räntan går upp oväntat mycket, att räntan står still eller enbart stiger lite är också svårt att se i spåkulan. De flesta ogillar risk och köper en försäkring (binder hela eller delar av lånen).Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Självklart handlar det om riskeliminering frågan är ju vad det får kosta i mitt fall är gränsen nådd för vad jag är beredd att betala för säkerheten har svårt att se en ökning på mer än nån procent till kalkylen beräknas ju på typ 7 procent om jag inte minns galet
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg
Om det är en risk har du köpt för dyrtAndreas_kalmar skrev:
Vad kostar 3-mån. resp 2 års ränta idag? Om de är lika eller nära varandra är det inte fel att välja 2 år.Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
5,69 3 mån 4,94 2år
Renoverare
· Stockholm
· 18 346 inlägg