24 288 läst · 151 svar
24k läst
151 svar
Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte ?
Renoverare
· Stockholm
· 18 343 inlägg
Har man inte råd att ta risken med rörlig ränta så lånar man för mycket.
Sen får man väl ha lite förståelse för att nykomlingar på bostadsmarknaden ofta har rätt tajta marginaler, eftersom de inte haft tid att bygga upp sparkapital. Då kan det kanske vara vettigt med bunden ränta.
Men när man har etablerat sig på arbetsmarknaden och jobbat i typ 5 år så ska man ha tillräckliga marginaler för att köra med rörlig ränta. Annars lever man över sina tillgångar.
Sen får man väl ha lite förståelse för att nykomlingar på bostadsmarknaden ofta har rätt tajta marginaler, eftersom de inte haft tid att bygga upp sparkapital. Då kan det kanske vara vettigt med bunden ränta.
Men när man har etablerat sig på arbetsmarknaden och jobbat i typ 5 år så ska man ha tillräckliga marginaler för att köra med rörlig ränta. Annars lever man över sina tillgångar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 343 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 343 inlägg
Jag såg vartåt det lutade och band om mina lån i december 2021 på fem respektive 7 år till en bit under 2%. In i det sista tjatade banktjänstemannen på om rörligt.
För att rörligt skulle ha lönat sig för mig så måste räntan sjunka snabbt och djupt, ser inte det hända.
Nya lån idag skulle jag nog inte binda däremot.
För att rörligt skulle ha lönat sig för mig så måste räntan sjunka snabbt och djupt, ser inte det hända.
Nya lån idag skulle jag nog inte binda däremot.
Nä det gör statistiken inte. Det gäller bara om man rent slumpmässigt väljer att binda räntan oavsett om den är 1 eller 7% och hur prognoserna ser ut - men det är det naturligtvis ingen som gör.AndersMalmgren skrev:
När vi hade rörlig ränta på 1% för drygt tre år sedan valde vi att binda 8 år till 1,29% istället. Helt enkelt för att vi inte såg någon som helst chans att den rörliga räntan skulle ge oss en lägre kostnad de kommande 8 åren än den fasta räntan. Det var ju inte direkt någon avancerad kalkyl att göra.
/Krille
Nej, banken låser upp sig till ett fast pris i sin tur och ger kunden ett något högre pris och kommer alltid att tjäna pengar på utlåningen oavsett hur räntan rör sig under tiden. Bankerna gamblar inte med räntorna om någon tror det...S Sesulo skrev:Man kan ju tänka så här att: Banken har gett dig ett erbjudande på räntor där de räknar med att göra en vinst på dig. Binder du på 4.77 så räknar de med att den rörliga kommer ligga under 4.77 i genomsnitt under 1 år.
Ibland gör banken ett misstag och då kan du tjäna på att binda, men i det långa loppet är det bättre att köra 3-månaders rörligt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 120 inlägg