F Fideliox skrev:
När jag bodde i hyrea så var hyran 6000kr och driftkostnaderna försumbara jämfört med hus. 🥴

Nu i hus ligger vår månadskostnad på ca 45 000kr/mån.😩
Ojdå, då låter det som ett dyrt lån eller att det är dags för energi renovering :surprised:
När jag menar landsbygden här i norrland så har de flesta låga lån och många har betalat huset redan, men självklart skiljer det sig!

S sjoelund skrev:
Kanske om man jobbar hemifrån. Ska 2 personer pendla in till jobbet får man snarare högre kostnader än man får om man bor i utkanten av en stad.
Självklart blir det dyrare då, men många lär sig att pendla tillsammans samt använda sig utav ersättning för pendling, en hel del pengar att spara då.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
JAAM91 JAAM91 skrev:
Ojdå, då låter det som ett dyrt lån eller att det är dags för energi renovering :surprised:
När jag menar landsbygden här i norrland så har de flesta låga lån och många har betalat huset redan, men självklart skiljer det sig!
14000kr i ränta och 6000kr i amortering. Bil 5000kr etc. Springer snabbt iväg.

Lägenhet var mycket billigare och mer eller mindre bekymmersfritt. 🤓
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
14000kr i ränta och 6000kr i amortering. Bil 5000kr etc. Springer snabbt iväg.

Lägenhet var mycket billigare och mer eller mindre bekymmersfritt. 🤓
Då förstår jag!
Jo, så är det, med hus får man andra kvalitéer istället :)
 
F
JAAM91 JAAM91 skrev:
Då förstår jag!
Jo, så är det, med hus får man andra kvalitéer istället :)
Absolut 🤩
 
F Fideliox skrev:
A
P paralun skrev:
Jo och det är ju högrisk att det kan bli alldeles galet... en politiker på kontinenten har som huvudargument hur man ersätter fossilgasen och det har inte Sverige och Finland.

Sen är det då flera "Net Zero" paket och Buildings är ett, betydydligt viktigare är Industry Act där framtidens energiproduktion ska slås fast.
Våra kära svenska politiker har ju haft en historia av att "vara bäst i klassen" också när krav har kommit från Eu.
Flest flyktingar per capita av alla länder.
Högst inblandning i dieseln.
Vi betalade även extremt mycket till fonden efter den världsomfattande snuvan.
Jag är fascinerad att dom stod upp för snusets vara eller icke vara.
Men hade väl lett till inbördeskrig annars.
Det enda vi äger idag är ett gammalt Per Albin torp i Norrlands inland.
Det är helt kallställt under vintrarna och har varit så sen slutet på 70 talet när fruns föräldrar ägde det. Årsförbrukning av el kanske 100 kWh. Måste sånt upp till hög energiklass också tro. Många frågor blir det iaf.
 
F Fideliox skrev:
När jag bodde i hyrea så var hyran 6000kr och driftkostnaderna försumbara jämfört med hus. 🥴

Nu i hus ligger vår månadskostnad på ca 45 000kr/mån.😩
Om vi ska köra anekdoter så kan jag dela med mig.

När vi bodde i hyreslägenhet var vår månadskostnad 15 000 kr och nu i hus så ligger det på 8 000 kr/mån
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
De klassiska nån yrkespolitker som bor i södra frankrike/spaninen som kommit på den iden och inte riktigt begriper sig hur skandinavien har det.... var en fransman som tyckte att elkamin i bastun endast skulle gå att vrida till 60grader för ingen sitter i bastun i högre temperaturer...
Förslaget säger 100kwh/m2 för norden, men våra byggregler idag är 90kwh/m2 (efter normalisering av år temperature samt geografiskfaktor). Jävla fransmän som vill höja vår gräns!! vi måste ju göra tvärtom och sänka den!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C
B buffyin skrev:
Jävla fransmän som vill höja vår gräns!! vi måste ju göra tvärtom och sänka den!
Fast den föreslagna gränsen är för gamla hus och byggreglerna gäller nya hus. Så det är en rätt avgörande skillnad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast den föreslagna gränsen är för gamla hus och byggreglerna gäller nya hus. Så det är en rätt avgörande skillnad.
Nu syftades på att ”Bryssel” inte vet hur vi har det här och våra byggkrav redan idag är hårdare.

Kan dock se att liknade förslag på energi krävande vind skydd (hus) skulle komma från Boverket ändå, varför annars börja men energideklarationer.
 
C cpalm skrev:
Fast den föreslagna gränsen är för gamla hus och byggreglerna gäller nya hus. Så det är en rätt avgörande skillnad.
Det gäller även renoveringar sen att lägga sig i fjv, el etc produceras.

Tyskland fick fart på debatten när deras finansminister Lindner hårt kritiserade Brysselfolkets alla planer.

Germany’s Lindner blasts EU over ‘enormously dangerous’ green plans​

https://www.politico.eu/article/ger...indner-eu-dangerous-green-plans-clean-energy/
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
A akby skrev:
Våra kära svenska politiker har ju haft en historia av att "vara bäst i klassen" också när krav har kommit från Eu.
Flest flyktingar per capita av alla länder.
Högst inblandning i dieseln.
Vi betalade även extremt mycket till fonden efter den världsomfattande snuvan.
Jag är fascinerad att dom stod upp för snusets vara eller icke vara.
Men hade väl lett till inbördeskrig annars.
Det enda vi äger idag är ett gammalt Per Albin torp i Norrlands inland.
Det är helt kallställt under vintrarna och har varit så sen slutet på 70 talet när fruns föräldrar ägde det. Årsförbrukning av el kanske 100 kWh. Måste sånt upp till hög energiklass också tro. Många frågor blir det iaf.
Jovisst har det varit ett antal avtal med EU som vi snabbt anammat fullt ut och ofta har det gällt miljö, föregående regering och MP var mycket snabba med att nyttja Bryssel samt att snabbt få igenom avtalen i den svenska riksdagen.... "Bäst i klassen"? Dummast eller mest blåögd i klassen kanske?
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
C
B buffyin skrev:
Nu syftades på att ”Bryssel” inte vet hur vi har det här och våra byggkrav redan idag är hårdare.
Ja jag förstod det, men det är väl inget konstigt med att nybyggnadskrav är hårdare än vad som föreslås gälla för gamla hus?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja jag förstod det, men det är väl inget konstigt med att nybyggnadskrav är hårdare än vad som föreslås gälla för gamla hus?
Jo men Lindners huvudargument ser man då i artikeln från Politico.

Citat
"Lindner argued that money needed for building renovations could be better spent on other climate-friendly projects, like investing in Europe's energy infrastructure, which would help to “strengthen the economic competitiveness of the EU.”"

Någon verkar tro att vi har en oändlig kassakista inom EU... sen är det intressant att i den svenska politiska ankdammen hörs inte ett ljud.
 
C
P paralun skrev:
Någon verkar tro att vi har en oändlig kassakista inom EU...
Har det presenterats någonting om hur det är tänkt att finansieras?
Man får ju lite magkänslan att notan är tänkt att hamna hos fastighetsägarna, dvs. inte politikernas budget...

Men sen är det väl som vanligt med politiska prioriteringar. Finns alltid argument för att pengarna borde användas till något annat.
 
C cpalm skrev:
Har det presenterats någonting om hur det är tänkt att finansieras?
Man får ju lite magkänslan att notan är tänkt att hamna hos fastighetsägarna, dvs. inte politikernas budget...

Men sen är det väl som vanligt med politiska prioriteringar. Finns alltid argument för att pengarna borde användas till något annat.
Jo men Net Zero avtalen handlar ju om gigantiska summor pengar och Net Zero Industry Act är betydligt viktigare för Europas överlevnad. Men "räknandet" överlåter man då ofta till varje enskild medlemsstat.

Men mycket intressant att Lindner kliver fram, han tampas ju med den gröne Habeck i den tyska regeringen.
Men i Sverige är det tyst....

https://single-market-economy.ec.europa.eu/industry/sustainability/net-zero-industry-act_en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.