Har precis köpt ett mindre hus och har nu planer på att investera i en luftpump för att få ner värme kostnaderna. Men som vanligt är det en djungel av olika modeller att välja på när det gäller värmepumpar. Jag har dock kommit så långt i mina val att det lutar åt en Mitsubishi pump, dock har jag en del funderingar.
Har surfat runt lite och sett att priser kan skilja 5000-10000 på olika pumpar och olika modeller. Har dock hittat en modell som ser intressant ut och som tidigare har sålts an ELON, Maximan hyper inverter Mitsubishi SRK/SRC25.
Någon som känner till denna modell och har erfarenheter, goda, dåliga?
Tackar för hjälpen
Mathias

Sitter själv och funderar på denna modell. Men...enligt Mitsubishi så skall det vara ett H i beteckningen för att den skall passa vårt klimat.
"En värmepump anpassad för vårt klimat har ett H i slutet på namnet, ex. MSZ-FA25VAH eller MSZ-GA25VAH. (Kontrolleras enklast genom en titt på utomhusdelens namn: MUZ-FA25VAH eller MUZ-GA25VAH) En värmepump anpassad till sydligare breddgrader saknar detta H, ex. MUZ-FA25VA eller MUZ-GA25VA. Vi uppmanar köparen att alltid kontrollera detta innan köp för att inte riskera problem med värmepumpen i framtiden."
http://www.mitsubishielectric.se/klimatprodukter/

Sjutton...aldrig får man vara riktigt nöjd :(

Ett förtydligande är att SKR......tillverkas av Mitsubishi Heavy Industries FA25.....Mitsubishi Electric dessa äralltså lika lika som Saab och Volvo, inte mycket Tack för mig (jobbar själv på Canvac som kränger Mitsu Electric)

PS. En sak till H står inte för anpassat för nordiskt klimat utan speciellt byggd för det, stor skillnad DS

Ok....Innebär det då att jag kan köpa en SRK eller inte ?

/Joakim

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.