Har en anläggning där jag upplever att växelriktaren drar väldigt mycket ström. En vanligt dag eller helgdag när ingen använder ström så ligger vi och drar ca 2kWh.
På dagen om ingen är där och solproduktionen kickar igång så ser man tydligt att även användningen av ström ökas i takt med solproduktionen.
Är det vanligt att växelriktaren drar 20-30% av strömmen som tillverkas via solcellerna?
Edit: Tittar man hur mkt som har producerats idag enligt bilden:
136kWh
Med en konsumtion på
72kWh
Varav ca 2kWh är vad byggnaden drar i "stängt läge" Det blir alltså 48kWh per dag.
Enligt bilden, efter timme 14 så har den konsumerat 72kWh. Tar man bort vad byggnaden drar 14h x 2kWh = 28kWh.
Växelriktare drar alltså 72kWh-28kWh=44kWh under dessa 14h.
44kWh samtidigt som solcellerna producerar 136kWh.
Växelriktaren drar alltså 32% av vad solcellerna producerar.
Är detta normalt?? Isåfall så är ju återbetalningstiden väldigt mkt längre än vad man planerat för..
På dagen om ingen är där och solproduktionen kickar igång så ser man tydligt att även användningen av ström ökas i takt med solproduktionen.
Är det vanligt att växelriktaren drar 20-30% av strömmen som tillverkas via solcellerna?
136kWh
Med en konsumtion på
72kWh
Varav ca 2kWh är vad byggnaden drar i "stängt läge" Det blir alltså 48kWh per dag.
Enligt bilden, efter timme 14 så har den konsumerat 72kWh. Tar man bort vad byggnaden drar 14h x 2kWh = 28kWh.
Är detta normalt?? Isåfall så är ju återbetalningstiden väldigt mkt längre än vad man planerat för..
Redigerat:
Varifrån komer siffrorna, "elverkets" mätare, eller nåt annat?
Mja...jag är rudis på solpanler men kika på elverkets mätare...
Medlem
· Södermanland
· 569 inlägg
Nej något är felkopplat/ felprogramerat. En växelriktare har en typisk effektivitet på 96-98 %. Resten blir värme i växelriktaren. Det är ju en ganska stor anläggning du har, men min lilla villa växelriktare på 10 kW drar ca 5 w när solen är under horisonten. När den ger max så blir förlusterna ( värme) ca 200 W.boyye skrev:Har en anläggning där jag upplever att växelriktaren drar väldigt mycket ström. En vanligt dag eller helgdag när ingen använder ström så ligger vi och drar ca 2kWh.
136kWh
Med en konsumtion på
72kWh
Mvh.
Okej, tack för info. Jag får ta det med dom som har installerat anläggningen då.E Elajomannen skrev:Nej något är felkopplat/ felprogramerat. En växelriktare har en typisk effektivitet på 96-98 %. Resten blir värme i växelriktaren. Det är ju en ganska stor anläggning du har, men min lilla villa växelriktare på 10 kW drar ca 5 w när solen är under horisonten. När den ger max så blir förlusterna ( värme) ca 200 W.
Mvh.
Har också läst att växelriktaren har 95+% effektivitet och därför ser det så himla konstigt ut när det i mitt fall är 30% bortfall.
Jag har 100kW växelriktare så då borde den dra 10x din, dvs max 2kW
Medlem
· Södermanland
· 569 inlägg
Hejboyye skrev:
Har samma
Hejboyye skrev:
Är nyfiken på hur det gick för dej? Vad sa elektriken? Gjorde han något?
Har fått mina paneler igångsatta sedan en vecka tillbaka och har samma fenomen som trådskaparen, dvs att enligt appen så går förbrukningen upp när paneler ger ström.
Elektrikern hade ställt in värdena på mätaren fel, den behövdes ställas in så att den blev mer noggrann i sin mätning.K källare skrev: