Hej! Kollar på ett hus ca 30 meter från dessa kraftledningar. Finns det något sätt att få ett hinnor vilken strömspänning det kan tänkas vara i dessa? Tänker främst på magnetfält..
C Catrin Steinberger skrev:
C Catrin Steinberger skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Bor sedan 18 år med en 130 kilovoltsledning i tomtgräns på ca 25-30 meters avstånd från huset. En av mina grannar är en numera pensionerad elkraftingenjör, som när vi var nyinflyttade sade att magnetfältet på det avståndet är svagare än magnetfältet från husets elledningar.
Vi har även 30 kilovoltsledning på ca 6 meters höjd i tomtgräns som är mer problematisk då träden som finns där ibland faller på ledningen. Jag har direktnummer till ansvarig trädfällare som har ryckt ut några gånger under åren…
Vi har även 30 kilovoltsledning på ca 6 meters höjd i tomtgräns som är mer problematisk då träden som finns där ibland faller på ledningen. Jag har direktnummer till ansvarig trädfällare som har ryckt ut några gånger under åren…
Magnetfältet beror på den ström som går igenom ledarna.
Elektriska fält beror på spänningen i ledarna.
Är man av någon anledning orolig över just magnetfält så är det bättre att ledningarna är riktigt högspända för då sjunker magnetfältet vid samma effektöverföring.
I ett trefassystem är summan av strömmar och spänningar 0 i varje ögonblick. Ligger ledarna relativt tätt i förhållande till betraktaren så blir det inga fält.
Det stämmer dock inte helt då det kan vara obalans och framför allt att luftledningar hänger med visst avstånd från varandra.
Elektriska fält beror på spänningen i ledarna.
Är man av någon anledning orolig över just magnetfält så är det bättre att ledningarna är riktigt högspända för då sjunker magnetfältet vid samma effektöverföring.
I ett trefassystem är summan av strömmar och spänningar 0 i varje ögonblick. Ligger ledarna relativt tätt i förhållande till betraktaren så blir det inga fält.
Det stämmer dock inte helt då det kan vara obalans och framför allt att luftledningar hänger med visst avstånd från varandra.
Du bör läsa igenom den här informationsskriften från Strålsäkerhetsmyndigheten.C Catrin Steinberger skrev:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...9b4a09b9cd4d7c/magnetfalt-och-halsorisker.pdf
Och det här:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...teknik/magnetfalt/halsorisker-med-magnetfalt/
Liknande trådar
-
Vilken glaskupa ska jag välja till egen lyktstolpe?
Trädgård allmänt -
Vilken lampa till en gammal dimmer?
Belysning -
Vilken bandad skruv till Dewalt skruvmagasin (DCF6202)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Uponor blir inte klok på vilken termostat som krånglar
Värme allmänt -
Få info om vilken husleverantör
Hustillverkare