Hej allihopa!

Igår vid lunch började min toalett låta väldigt konstigt, från ingenstans.
Och nu har den gjort de ända sedan dess.
De kommer väsande ljud från den ungefär var 15:e minut, precis som efter en spolning men de varar oftast mycket längre. Däremellan låter de som att toaletten läcker, som att de droppar från den. Men jag har kollat runt den och det läcker inget vatten utan de kommer från själva toaletten eller rören under.
Jag tror även att de väsande ljuden har börjat komma mycket mer frekvent de senaste timmarna. Igår kunde de gå en halvtimme, timme emellan. Nu när det nästan var tionde/femte minut.

Toaletten har några år på nacken men vet inte exakt ålder. Den är från IFÖ. Jag tänkte först om de kan vara något med flottörventilen eller vattencistern men är själv inte så kunnig så har inte velat öppna upp och mecka. Jag har dessutom en spolknapp som man drar upp, inte en knapp, så jag är osäker på hur man öppnar upp en sånt lock.
Är det någon som har någon aning om vad de skulle kunna vara? :)

Jag har ljudfiler, men de gick inte att bifoga dem..

Jo det går nog inte att undvika "meckande" i cisternen om du har en vattenmätare som tickar på.... bör/måste lösas.

Sen om du har en spolknapp så brukar det bara vara att skruva loss knappen så får man bort locket.

Knäpper du ett foto på cisternen/knappen så brukar det vara enkelt att se vilken IFÖ modell det är.

Om du har en liten ballofix eller annan ventil på röret till toaletten så kan du stänga av inflödet av vatten när tanken fyllts efter spolning så slipper du ödsla så mycket vatten medan du funderar på lösning. Du kan behöva öppna för att fylla upp om tanken tömts.

Den kan vara ganska liten, om den finns.

(Typ en sån: https://www.byggahus.se/forum/threads/toalett-laecka-fran-pafyllningsventil.348322/ )

J jahallåja skrev:
Den kan vara ganska liten, om den finns.
Jo nu underskattar man ofta mängden vatten som läcker och det kan bli stora volymer under en längre tid.
Bara att ta tag i "meckandet"....

P paralun skrev:
Jo nu underskattar man ofta mängden vatten som läcker och det kan bli stora volymer under en längre tid.
Bara att ta tag i "meckandet"....
Ventilen, alltså, kan vara ganska liten ..

B
Om du skickar en bild på stolen kan du nog få hjälp att öppna upp den.

Det är ganska enkla saker, och ifö innebär ju att du har goda chanser att hitta reservdelar enkelt om det skulle behövas.

Kan vara bra att kolla att du har en avstängningsventil före toaletten, ifall ditt meckande resulterar i att läckaget ökar. Kan bli så när man identifierar problemet, men inte har reservdelar omedelbart tillgängligt.

J jahallåja skrev:
Ventilen, alltså, kan vara ganska liten ..
Jo kort så låter det från en ventil så går det ju ett flöde genom den, det flodet går in i cisternen och där har du nog något som läcker, men knäpp ett foto på toan så kan vi nog snabbt se vilken IFÖ modell det är för att se vad som sitter i cisternen. Eller så skruvar du loss knappen och tar av locket så ser du nog mer....

Hej igen allihopa.

Problemet löste sig några dagar senare efter lite meckande med spolknappen. Den hade förmodligen hakat upp sig i nåt mellanläge.
Stort tack för hjälpen!! :D

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.