Hej!

Ursäkta lång text.

Gjorde ett köp på Byggmax webbsida som jag ångrar djupt, och som det ser ut är jag långt ifrån ensam med att drabbats av hur Byggmax trixar med sina kunder. I nuläget är det närmare tusen lägsta betyg på, Trustpilot, och mycket stor upprördhet över allt ifrån felaktiga lagersaldo, brutna leveranstider och närmast obefintligt kundservice där man hänvisar till en värdelös chatt (telefonsupport borttagen) och en mail som sällan eller aldrig återkommer med svar.

I mitt eget fall beställde jag en vara som skulle finnas i lager med 2-5 leveransdagar. Det tog istället två veckor innan jag öht fick svar att varan fick inte fanns i lager och erbjöds en liknande vara. Då varan jag beställt var avgörande för mitt planerade semesterbygge kände jag mig tvungen att acceptera. Frågade efter leveranstid i samma mail men svar uteblev. Tiden gick och semestern började gå mot sitt slut. Efter åtskilliga kontakter med en chatt som inte bemöter konkreta frågor, annat än hänvisa till en mail som aldrig svarar, fick jag tillslut veta att varan tidigast kunde skickas samma datum min semester tog slut, drygt två veckor frammåt. Informerade Byggmax att jag pga av denna försening inte längre kunde ta emot den och vill makulera. Makuleringen godtogs, ja iaf några dagar, tills man plötsligt meddelar att varan redan skickats och makulering därför inte är möjlig. Detta alltså 1-2 veckor innan man först sade att varan tidigast kunde levereras. Så helt plötsligt inväntar jag en vara jag inte kan ta emot och måste då göra en retur. Meddelas ovanligt snabbt hur jag skall returnera enligt konstens alla regler och att det är jag som kund som är skyldig att stå för returfrakten. Trots att jag flertalet gånger uppmärksammat Byggmax (långt innan varan skickades) på att jag ej kan ta emot ordern efter sista semesterdagen.

Kontaktas av transportören och meddelar honom att varan ej behöver köras ut eftersom jag ej är på plats och retur sker sedermera efter ett par dagar. Tror nu återigen att denna härva är slut för min del och önskar återbetalas mina pengar. Byggmax vägrar och meddelar att de inte gör återbetalning innan varan inkommit och sedan "synats". Hur detta nu är mitt ansvar? I nuläget fortfarande inga svar på mail från Byggmax och inga pengar återbetalda.

Är detta verkligen juridiskt hållbart och hur tycker ni som läser att jag bör gå tillväga? Hur skall jag få tillbaka mina pengar? Kan man kräva ersättning?

Som sagt det finns ingen att ringa då all kommunikation förs via nämnda chatt och mail. Var skall man vända sig?

https://se.trustpilot.com/review/www.byggmax.se?sort=recency&stars=1

/Vold
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
roger696 och 7 till
  • Laddar…
Fyfaen, måste man betala innan?
Gillar min lokala leverantör, inga priser på "hemsidan" men bra rabatter när man frågar efter offert.
Man får hem leveransen och betalar offerten direkt, allt funkar :)

/W
 
  • Gilla
stiggr och 7 till
  • Laddar…
Mats-S
V vold skrev:
Då varan jag beställt var avgörande för mitt planerade semesterbygge kände jag mig tvungen att acceptera.
Även jag har hållit på med ett större byggprojekt i år, rivit ett större utehus och byggt en ny typ "attefallare" på plats i lösvirke.

Ritade det nya huset under senvintern, tog ut en materialspec på vad som ungefär skulle gå åt. Sedan gjorde jag en kostnadsberäkning baserat på Byggmax priser.
Men istället för att börja handla materialet på Byggmax åkte jag till närmaste lokala bygghandlare och bad om en offert som skulle med marginal ligga under Byggmax. Inga problem sa dom :)

Mycket riktigt fick jag en offert som låg klart under Byggmax, så jag öppnade konto på lokala bygghandeln. 'Det var inte bara billigare där, virket är av superkvalitet, trevlig och kunnig personal, alltid lasthjälp när jag rullar in med släpet. Dessutom är körsträckan ca 2 mil kortare / resa.

Så har man ett sommarprojekt på gång, ett bra tips är att skippa Byggmax och testa den lokala bygghandlaren istället :)
 
  • Gilla
Kudazai och 32 till
  • Laddar…
C
V vold skrev:
Är detta verkligen juridiskt hållbart och hur tycker ni som läser att jag bör gå tillväga? Hur skall jag få tillbaka mina pengar? Kan man kräva ersättning?
Som man brukar säga i dessa sammanhang - det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Du kan kräva precis vad som helst, men utmaningen ligger i att få motparten att gå med på dina krav.

Det enda riktigt bra påtryckningsmedel du har som kund är betalningen. Nu när de redan fått dina pengar har de tyvärr trumf på hand och handlar det inte om några jättesummor är oftast bästa alternativet att vara pragmatisk och fundera på vad som är smidigaste vägen framåt, även om det inte är exakt vad man skulle vilja om man fick välja fritt. I detta fall förmodligen vänta på återbetalningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
OM du har betalat med kreditkort så kan du reklamera betalningen till banken.
 
  • Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
Gå till en fysisk Byggmax - butik och var högljudd och besvärlig
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
En av anledningarna varför jag faktiskt använder klarna faktura eller liknande vid dyrare beställningar. Då behöver du bara anmäla returen & eventuell anledning så slipper man ligga ute med pengar, de sköter de juridiska och kontakt med företaget som man köpt ifrån.
Byggmax är tyvärr inte de ända!
 
  • Gilla
Hellwiz och 14 till
  • Laddar…
så här har det vart sen byggmax kom till
 
Testa att anmäla till ARN, kostar inget om byggmax möter dina krav
 
  • Gilla
vold och 2 till
  • Laddar…
Jag har handlat på Buildor.se som ägs av Byggmax. Köpte ett dyrt skärmtak som sedan var fraktskadat. Kartongen var skadad men det var inga repor i lacken, så jag lät bli att skriva på hos transportören och lät det vara. När jag sedan skulle montera taket så var det helt skrevt. Det måste ha tappat det på högkant för att kunna vrida det så. När jag reklamerade så vägrade Buildor ersätta det eftersom jag inte reklamerat det inom 7 dagar eller var det nu var. Jag anmälde det till Arn och fick rätt, och då fick jag ett nytt tak som kundtjänst var väldigt tydliga med att påpeka att det var ”Goodwill”. Knappar goodwill när vägrar in i det sista.

Jag handlar bara på byggmax när jag behöver småsaker då jag nästan bor granne, annars föredrar jag en lokal bygghandel eller Hornbach…..
 
  • Stor kartong förpackad med blå tejp under trätrappa i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gul vattenpass placerad på takavvattningssystemet vid ett tegelhus, stege i förgrunden, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kudazai och 3 till
  • Laddar…
Kronofogden? Begär dem i konkurs o skicka en notis till tidningen om att Byggmax står i obestånd och har slutat betala sina fordringar.
 
  • Gilla
  • Haha
Kudazai och 10 till
  • Laddar…
V vold skrev:
Hej!

Ursäkta lång text.

Gjorde ett köp på Byggmax webbsida som jag ångrar djupt, och som det ser ut är jag långt ifrån ensam med att drabbats av hur Byggmax trixar med sina kunder. I nuläget är det närmare tusen lägsta betyg på, Trustpilot, och mycket stor upprördhet över allt ifrån felaktiga lagersaldo, brutna leveranstider och närmast obefintligt kundservice där man hänvisar till en värdelös chatt (telefonsupport borttagen) och en mail som sällan eller aldrig återkommer med svar.

I mitt eget fall beställde jag en vara som skulle finnas i lager med 2-5 leveransdagar. Det tog istället två veckor innan jag öht fick svar att varan fick inte fanns i lager och erbjöds en liknande vara. Då varan jag beställt var avgörande för mitt planerade semesterbygge kände jag mig tvungen att acceptera. Frågade efter leveranstid i samma mail men svar uteblev. Tiden gick och semestern började gå mot sitt slut. Efter åtskilliga kontakter med en chatt som inte bemöter konkreta frågor, annat än hänvisa till en mail som aldrig svarar, fick jag tillslut veta att varan tidigast kunde skickas samma datum min semester tog slut, drygt två veckor frammåt. Informerade Byggmax att jag pga av denna försening inte längre kunde ta emot den och vill makulera. Makuleringen godtogs, ja iaf några dagar, tills man plötsligt meddelar att varan redan skickats och makulering därför inte är möjlig. Detta alltså 1-2 veckor innan man först sade att varan tidigast kunde levereras. Så helt plötsligt inväntar jag en vara jag inte kan ta emot och måste då göra en retur. Meddelas ovanligt snabbt hur jag skall returnera enligt konstens alla regler och att det är jag som kund som är skyldig att stå för returfrakten. Trots att jag flertalet gånger uppmärksammat Byggmax (långt innan varan skickades) på att jag ej kan ta emot ordern efter sista semesterdagen.

Kontaktas av transportören och meddelar honom att varan ej behöver köras ut eftersom jag ej är på plats och retur sker sedermera efter ett par dagar. Tror nu återigen att denna härva är slut för min del och önskar återbetalas mina pengar. Byggmax vägrar och meddelar att de inte gör återbetalning innan varan inkommit och sedan "synats". Hur detta nu är mitt ansvar? I nuläget fortfarande inga svar på mail från Byggmax och inga pengar återbetalda.

Är detta verkligen juridiskt hållbart och hur tycker ni som läser att jag bör gå tillväga? Hur skall jag få tillbaka mina pengar? Kan man kräva ersättning?

Som sagt det finns ingen att ringa då all kommunikation förs via nämnda chatt och mail. Var skall man vända sig?

[länk]

/Vold
Har vart i exakt samma situation 3ggr. Byggmax tycker jag är en topp butik fysiskt. Men att beställa varor online är under all kritik och inte rimligt någonstans. Jag höll själv på med ett bastubygge en semester och hittade bastupanel som stod att det fanns i lager online. Leverans max 7 arbetsdagar. Efter 1 vecka fick jag mail om försening och efter 2 veckor ytterligare försening och efter 3 veckor meddelande om att varan inte fanns hos leverantören. Nu började det att bli bråttom att hinna klart innan semesterns slut. Gick in online och kollade. Allt står att det finns på lager. Jag tänker att vad illa att dom inte uppdaterar lagersaldo. Jaja, jag beställer en annan längd då. Blir exakt samma där. Finns ingen att få ihjälp från heller på byggmax sida. Efter att inte blivit klar första sommaren så ger jag dem en sista chans nästa sommar naiv som jag var. Vad hände? Precis samma sak!!. Jag tänker aldrig beställa online från byggmax igen. Och varje gång man gjorde beställningar så gjordes kreditsökning på en. Så flera kreditsökningar men inga varor. Kul!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Kudazai och 4 till
  • Laddar…
Jag har under sommaren handlat en hel del virke och annat via nätet rån Byggmax i Hällefors med leverans till vårt fritidshus. Det har fungerat perfekt varenda gång.
Leveranserna har skett inom ett par dagar och de har kunnat leverera var sig jag var på plats eller inte. Jag har bara gott att säga om Byggmax (Hällefors).
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
V vold skrev:
Hej!

Ursäkta lång text.

Gjorde ett köp på Byggmax webbsida som jag ångrar djupt, och som det ser ut är jag långt ifrån ensam med att drabbats av hur Byggmax trixar med sina kunder. I nuläget är det närmare tusen lägsta betyg på, Trustpilot, och mycket stor upprördhet över allt ifrån felaktiga lagersaldo, brutna leveranstider och närmast obefintligt kundservice där man hänvisar till en värdelös chatt (telefonsupport borttagen) och en mail som sällan eller aldrig återkommer med svar.

I mitt eget fall beställde jag en vara som skulle finnas i lager med 2-5 leveransdagar. Det tog istället två veckor innan jag öht fick svar att varan fick inte fanns i lager och erbjöds en liknande vara. Då varan jag beställt var avgörande för mitt planerade semesterbygge kände jag mig tvungen att acceptera. Frågade efter leveranstid i samma mail men svar uteblev. Tiden gick och semestern började gå mot sitt slut. Efter åtskilliga kontakter med en chatt som inte bemöter konkreta frågor, annat än hänvisa till en mail som aldrig svarar, fick jag tillslut veta att varan tidigast kunde skickas samma datum min semester tog slut, drygt två veckor frammåt. Informerade Byggmax att jag pga av denna försening inte längre kunde ta emot den och vill makulera. Makuleringen godtogs, ja iaf några dagar, tills man plötsligt meddelar att varan redan skickats och makulering därför inte är möjlig. Detta alltså 1-2 veckor innan man först sade att varan tidigast kunde levereras. Så helt plötsligt inväntar jag en vara jag inte kan ta emot och måste då göra en retur. Meddelas ovanligt snabbt hur jag skall returnera enligt konstens alla regler och att det är jag som kund som är skyldig att stå för returfrakten. Trots att jag flertalet gånger uppmärksammat Byggmax (långt innan varan skickades) på att jag ej kan ta emot ordern efter sista semesterdagen.

Kontaktas av transportören och meddelar honom att varan ej behöver köras ut eftersom jag ej är på plats och retur sker sedermera efter ett par dagar. Tror nu återigen att denna härva är slut för min del och önskar återbetalas mina pengar. Byggmax vägrar och meddelar att de inte gör återbetalning innan varan inkommit och sedan "synats". Hur detta nu är mitt ansvar? I nuläget fortfarande inga svar på mail från Byggmax och inga pengar återbetalda.

Är detta verkligen juridiskt hållbart och hur tycker ni som läser att jag bör gå tillväga? Hur skall jag få tillbaka mina pengar? Kan man kräva ersättning?

Som sagt det finns ingen att ringa då all kommunikation förs via nämnda chatt och mail. Var skall man vända sig?

[länk]

/Vold
Varför krångla med byggmax när du kan köpa hos en riktig bygghandlare?
 
  • Gilla
Kudazai och 1 till
  • Laddar…
S
P Putte 9497 skrev:
Varför krångla med byggmax när du kan köpa hos en riktig bygghandlare?
Jag är redo att byta ut Byggmax, har du några tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.