krillek krillek skrev:
Viss skillnad på att ge bort något till någon som har behov eller inte medel än till en säljare som förväntar sig tio mille för en fastighet men samtidigt är för snål för att besiktiga sitt hus för att få en känsla för dess skick.
Säljaren är väl i behov av informationen för att förstå varför ni gör som ni gör. Menar du att det bara är rimligt att ge bort något till ekonomiskt utsatta individer?

Jag begriper mig faktiskt inte på dig. Säljaren har ju uppenbarligen inte dess 10Mkr. Jag skulle då inte hoppa av ett avtal utan att motivera det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Säljaren är väl i behov av informationen för att förstå varför ni gör som ni gör. Menar du att det bara är rimligt att ge bort något till ekonomiskt utsatta individer?

Jag begriper mig faktiskt inte på dig. Säljaren har ju uppenbarligen inte dess 10Mkr. Jag skulle då inte hoppa av ett avtal utan att motivera det.
Fanns inget avtal.

Jag begriper mig inte på dig heller så då är vi två. För övrigt kan du sluta killgissa om säljaren. Du vet ingenting om vederbörande förutom det jag har delgett.
 
  • Gilla
Svedde
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men efter det så finns ju ingen anledning för säljaren att ge dig något mer som exempelvis information eller stöd i ett garantiärende av någon vitvara. Du har ju köpt en fastighet inte någon hjälp.
Nej, det har jag inte påstått heller.
 
  • Gilla
Svedde
  • Laddar…
Fairlane
krillek krillek skrev:
Nej, det har jag inte påstått heller.
Så vad menade du isåfall med inlägg #178?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så vad menade du isåfall med inlägg #178?
Att det informationsbehov jag har tar jag inför eller i anslutning till tillträdet, vilket alltså mycket väl kan vara efter kontraktsskrivningen, men du kanske menar att säljaren inte har någon skyldighet att dela med sig av relevant information efter det att kontraktet är skrivet?

Oavsett, att jämföra en relation där en transaktion på miljonbelopp fullbordats med en mellan säljare och spekulant är bara trams. Ingendera part har några som helst skyldigheter eller förpliktelser gentemot den andra.
 
  • Gilla
Svedde
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
men du kanske menar att säljaren inte har någon skyldighet att dela med sig av relevant information efter det att kontraktet är skrivet?
Menar du att säljaren har den skyldigheten?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
krillek krillek skrev:
Att det informationsbehov jag har tar jag inför eller i anslutning till tillträdet, vilket alltså mycket väl kan vara efter kontraktsskrivningen, men du kanske menar att säljaren inte har någon skyldighet att dela med sig av relevant information efter det att kontraktet är skrivet?
Nej, precis, har du köpt så har du köpt. Om du sen vill veta vilket företag som renoverat badrummet, eller hur värmepumpen fungerar, eller varför inte ytterbelysningen fungerar alltid etc så har jag som säljare ingen skyldighet att lämna ut den informationen. Jag har givetvis gjort när mina köpare hört av sig, liksom säljarna till de hus jag har köpt har svarat. Skulle jag sålt till dig och du agerat som du beskriver här så hade svaret varit "Du kan få köpa informationen av mig". Ditt alternativ hade kanske varit att anlita någon som kan gå igenom värmesystemet med dig, så varför skulle jag bjuda på det? Det finns ingen gratislunch...
krillek krillek skrev:
Oavsett, att jämföra en relation där en transaktion på miljonbelopp fullbordats med en mellan säljare och spekulant är bara trams. Ingendera part har några som helst skyldigheter eller förpliktelser gentemot den andra.
Exakt, ingendera parter har några skyldigheter eller förpliktelser mot varandra, så varför är det trams att jämföra?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte så var det vi som köpare som betalade hela besiktningen och hade ensamrätt till protokollen.
Dock så fick säljaren delta på den fysiska besiktningen.

Kändes inte som några konstigheter att säljaren deltog utan snarare värdefullt då säljaren var väldigt intresserad/nördig och som första ägare av huset även hade varit väldigt aktiv i att övervaka byggnationen. Bara att vi som köpare lyssnade in oss och sög åt oss av all information som uppkom i dialogen mellan besiktningsman och säljare kändes värdefull och lärorikt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, precis, har du köpt så har du köpt. Om du sen vill veta vilket företag som renoverat badrummet, eller hur värmepumpen fungerar, eller varför inte ytterbelysningen fungerar alltid etc så har jag som säljare ingen skyldighet att lämna ut den informationen. Jag har givetvis gjort när mina köpare hört av sig, liksom säljarna till de hus jag har köpt har svarat. Skulle jag sålt till dig och du agerat som du beskriver här så hade svaret varit "Du kan få köpa informationen av mig". Ditt alternativ hade kanske varit att anlita någon som kan gå igenom värmesystemet med dig, så varför skulle jag bjuda på det? Det finns ingen gratislunch...

Exakt, ingendera parter har några skyldigheter eller förpliktelser mot varandra, så varför är det trams att jämföra?
Jag har redan köpt den relevanta dokumentationen av dig. Normalt brukar det finnas en skrivning i avtalen typ att man vid tillträdet ska lämna över "...andra handlingar rörande fastigheten, vilka är av betydelse för köparen som ägare av denna.

Fairlane Fairlane skrev:
Skulle jag sålt till dig och du agerat som du beskriver här så hade svaret varit "Du kan få köpa informationen av mig".
Hade jag köpt av dig och du exempelvis vägrat lämna över plejd-lösenordet eller KNX-programmeringen "om du inte fick extra betalt", så hade jag på samma sätt som om du tagit med dig värmepumpen självklart valt att dra det vidare. Detta är dock något helt annat än frågan om äganderätten till en besiktning. Därför är det trams att jämföra.
 
Fairlane
krillek krillek skrev:
Jag har redan köpt den relevanta dokumentationen av dig. Normalt brukar det finnas en skrivning i avtalen typ att man vid tillträdet ska lämna över "...andra handlingar rörande fastigheten, vilka är av betydelse för köparen som ägare av denna.
Vilket företag som renoverat badrummet, hur värmepumpen fungerar eller varför inte ytterbelysningen inte alltid fungerar är knappast relevant dokumentation som du köpt. Manualen till värmepumpen kan du hämta hem själv från nätet, men du får såklart själv lista ut hur du ställer in den bäst. Att det sitter en ljussensor någonstans, var och hur den fungerar får du lista ut själv med hjälp av en elektriker om så behövs.
krillek krillek skrev:
Hade jag köpt av dig och du exempelvis vägrat lämna över plejd-lösenordet eller KNX-programmeringen "om du inte fick extra betalt", så hade jag på samma sätt som om du tagit med dig värmepumpen självklart valt att dra det vidare.
Jag har ingen erfarenhet av plejd eller KNX, men rimligtvis går det väl att resetta enheterna så du kan programmera de som du vill?
krillek krillek skrev:
Detta är dock något helt annat än frågan om äganderätten till en besiktning. Därför är det trams att jämföra.
Det är väl ingen som påstått något om äganderätten till besiktningen?
Det är trams att ta upp det som ett argument om ingen påstått det.

Du gör såklart precis som du vill och kommer överens om med säljare, men då får du också acceptera de nackdelar som kommer av ditt beslut.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har ingen erfarenhet av plejd eller KNX, men rimligtvis går det väl att resetta enheterna så du kan programmera de som du vill?
Nej, det är rätt uppenbart. Återställer du till "fabriksinställningarna" så fungerar ingenting och du har då ett "dumt" system, långt ifrån det "smarta hem" som marknadsfördes i prospektet och som kräver dagar eller veckor att återskapa.
 
Ett lösenord för att komma in i systemet behöver du naturligtvis. Men en konfigurationsfil är inget som du måste ha.
 
Fairlane
krillek krillek skrev:
Nej, det är rätt uppenbart. Återställer du till "fabriksinställningarna" så fungerar ingenting och du har då ett "dumt" system, långt ifrån det "smarta hem" som marknadsfördes i prospektet och som kräver dagar eller veckor att återskapa.
Du kan ju programmera om det som du vill, om det nu marknadsfördes så i prospektet.
Kan du även kräva att jag ska komma och ställa in värmepumpen åt dig, eller förklara hur man bäst hanterar pelletsanläggningen? Knappast. Din anläggning efter köpet, du får lära dig hur den fungerar bäst du vill, jag som säljare behöver inte hjälpa dig. Jag har hjälpt mina köpare när de undrat över något, men jag ser inte att jag måste göra det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett lösenord för att komma in i systemet behöver du naturligtvis. Men en konfigurationsfil är inget som du måste ha.
Jo, om du behöver göra minsta förändring av konfigurationen om en aktor går sönder t ex. Sen kanske säljaren är så oinsatt att vederbörande inte säkrade upp konfigurationsfilen innan elektrikerns dator kraschade eller firman konkade.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du kan ju programmera om det som du vill, om det nu marknadsfördes så i prospektet.
Varför fortsätter du att tjafsa om ett ämne där du enligt egen utsago inte har någon kunskap?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.