pacman42 pacman42 skrev:
Denna visar den olastade svarstiden, använd Speedtest som visar svarstiden vid last.
Internet hastighetstest: 103 Mbps nedladdning, 107 Mbps uppladdning, låg ping och jitter, ingen paketförlust, Bahnhof anslutningstyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yngsta sonen spelar nåt samtidigt låter det som.
 
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Yngsta sonen spelar nåt samtidigt låter det som.
Då kan jag tipsa om att det bara är max tre samtidiga användare av samma frekvensband i cellen just nu. Då får man nämligen automatiskt en feature som håller nere latensen. Denna kommer att bli dyr att betala extra för i framtiden (och när ni är fyra eller fler så blir ni av med den). Ni har tur som har en lågt lastad cell just nu.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då kan jag tipsa om att det bara är max tre samtidiga användare av samma frekvensband i cellen just nu. Då får man nämligen automatiskt en feature som håller nere latensen. Denna kommer att bli dyr att betala extra för i framtiden (och när ni är fyra eller fler så blir ni av med den). Ni har tur som har en lågt lastad cell just nu.
Betala extra trots fiber?
Jag postade skärmdump för att påvisa att jag låg på ⅓ av svarstiden jämfört med bilden ovan.
 
B
Cheesen Cheesen skrev:
Fibern fanns långt före adsl och liknande teknik. Den lär överleva 5g också.
Jo jag använde fiber i mina industri projekt för kommunikation mellan olika PLC under 90 talet så fibern är inget nytt för mig då jag även har haft det i firman under långtid.

Jag var bara osäker om detta var en framtidslösning för privata behov.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Fibern fanns långt före adsl och liknande teknik. Den lär överleva 5g också.
xDSL fungerar ungefär som radio, man delar på resurserna i kabeln då man med högre frekvenser får överhörning i dessa. DSL fungerade aldrig särskilt bra på landsbygden med flera hundra hushåll i samma kabel.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Betala extra trots fiber?
Oj, förlåt. Jag trodde du fick de siffrorna på 5G, vilket kan hända om man i praktiken är ensam. Jag mätte nämligen upp liknande siffror i början med 5G,men de försvann snabbt.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Oj, förlåt. Jag trodde du fick de siffrorna på 5G, vilket kan hända om man i praktiken är ensam. Jag mätte nämligen upp liknande siffror i början med 5G,men de försvann snabbt.
Så här ser det ut över 5G.
Skärmavbild av internethastighetstest. Visar nedladdning, uppladdning, ping, jitter. 5G-nätverk genom Telenor Sverige AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
B BoF skrev:
Jo jag använde fiber i mina industri projekt för kommunikation mellan olika PLC under 90 talet så fibern är inget nytt för mig då jag även har haft det i firman under långtid.

Jag var bara osäker om detta var en framtidslösning för privata behov.
Googla lite på maxhastigheten i en fiber. Den går inte att uppnå med radio. Inget i närheten ens. Ju högre kapacitetsbehov du har, desto fler färger på ljuset använder man. Det finns inget maxtak i fibern för praktisk användning mot hushållen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
O
B BoF skrev:
Har fått ett erbjudande på fiber indragning, har idag 4G som bredband, teoretisk kan man komma upp i 115 Mbit/s som max. Idag så har jag mellan 70-80 Mbit/s (finns en mast inom 1 km lite träd i mellan ;-) ).

Men till frågan är det någon värdeökning på huset att ha fiber indraget, koppan har ju inget värde då man inte underhåller denna mera, kan tänka mig att fiber går samma öde, trådlös överföring förfinas allt mer.

Vad tycker ni?
Ja! Det verkar som du fått ett väldigt bra erbjudande.

Det är många som inte ens tittar på hus utan fiber så det ger absolut en värdeökning. Fiber är också mer framtidssäkert än tex ADSL var pga möjligheten till väldigt höga hastigheter.

Varför ska man ha så snabbt bredband då? Ja tex så tar GTA 5 100 gb som ska laddas ner. Då krävs det mer än 20-30 mbit. Sen är svarstiderna mycket bättre än 4g.

Vi hade inte fiber i huset vi flyttade in i MEN jag hade hört med Telia innan och de kunde dra ni. Hade den möjligheten och inte funnits hade vi inte köpt huset.

Skärmdump av hastighetstestresultat, visar nedladdning 675 Mbps, uppladdning 693 Mbps, operatör Telia, låg fördröjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har 500/500!
 
FredrikR FredrikR skrev:
Så här ser det ut över 5G.
[bild]
Rätt bra siffror ändå. Upplänk är alltid sämre än nedlänken då varje telefon måste reservera tidluckor uppåt och effekten i upplänk är väldigt begränsad. Det är nog ingen större trängsel i den cellen just nu. Men notera kötiden på 1,4s med maximalt nyttjad uppläni trots låg last i cellen...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
Fuskigt med så bra mobilt internet...
Skärmdump av internet hastighetstest resultat; låg nedladdning och uppladdning, LTE, operatör Telia Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Fuskigt med så bra mobilt internet...
[bild]
Det där är ju rent dåligt. Men inte ovanligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BoF skrev:
34 000kr
Vi gav 11kkr för drygt 15 år sedan, då var det redan förberett för fiber med PEMslang dragen till fasad, förberedelsen gjordes samtidigt som fjärrvärmen drogs in några år tidigare.
 
Cheesen
pacman42 pacman42 skrev:
Det där är ju rent dåligt. Men inte ovanligt.
Blir inte bättre utan extern antenn... jag ser masten från sovrumsfönstret.
Skärmbild av internet hastighetstest; nedladdning 15,8 Mbps, uppladdning 15,5 Mbps, ping 68 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med extern antenn.
 
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Vill mest bara belysa att 5g över mobiltelefon är samma som 5g som fast uppkoppling MEN! Skillnad i att i ena fallet är det en liten jäkla mobil masten går mot, i det andra och senare fallet har man en fast monterad riktantenn.

Att mäta över mobil ger en fingervisning, men det blir inte samma som de fula tallrikarna som sitter 2+ meter fast monterade. Vi satte dock vår på kattvinden (pga ful som stryk), får ut 150 ner i snitt, tegelpannor framför.

Fiber kommer överleva specifikt 5g, förmodligen även 6g, men fiber i sig är en förlustaffär för operatörer idag. Det är knappt värt att bygga ut mer och åtminstone operatören jag jobba rför satsar mer på radiolänk än fiberutbyggnad. Som det ser ut just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.