J jonaserik skrev:
Och El-skatten går upp. staten ( MP ) förlorar skattepengar, för att inte tala om bristen på el som blir. Kan man då ladda sin bil som man vill, eller blir det restriktioner för laddning, frågan är fri, men svaret är inte givet.
Varför skulle det bli brist på el? Om vi skulle byta ut alla våra 5 miljoner bilar till el skulle Sveriges årsförbrukning stiga med runt 12-15 TWh. 2022 exporterade vi 33 TWh. D.v.s. det finns redan idag tillräckligt med el för att alla ska kunna kunna köra elbil.

Med det inte sagt att det inte skulle kunna bli lokal effektbrist här och där, och vi skulle nog behöva anpassa när och hur vi laddar. Och på det behöva lite fler snabbladdare ute i landet. Men vid en kris, som ett dieselpris om 50kr/l, nog skulle klassas som så brukar saker kunna gå lite snabbare.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
Blir ett uppsving för biogasen i så fall. Bra investering för de åkerier som köpt biogas-lastbilar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om diesellskatten höjs vad håller MP på och gnäller om? Det borde ju massor av ton CO² mindre utsläpp enligt rådande teorier.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
50 kr litern? För bensin också?

Jag skulle behöva lägga 84 kr per dag att ta mig till jobbet vid det priset. Eller 1680 kr i månaden.

Men problemet vore ju inte mitt pendlande utan att mat och liknande skulle bli mycket dyrare och att en massa företag skulle konka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
50 kr litern? För bensin också?

Jag skulle behöva lägga 84 kr per dag att ta mig till jobbet vid det priset. Eller 1680 kr i månaden.

Men problemet vore ju inte mitt pendlande utan att mat och liknande skulle bli mycket dyrare och att en massa företag skulle konka.
Är inte 1680 i månaden billigt för pendling?
Redan idag kostar det mig 5000 för redan på 2 mil till jobbet och 2 hem för diesel, parkering och trängselskatt.

(Jag cyklar istället)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Den höjs ju inte så mycket så
J Jaggatagga skrev:
50 kr litern? För bensin också?

Jag skulle behöva lägga 84 kr per dag att ta mig till jobbet vid det priset. Eller 1680 kr i månaden.

Men problemet vore ju inte mitt pendlande utan att mat och liknande skulle bli mycket dyrare och att en massa företag skulle konka.
Det är nog en summa många redan betalar.
 
Motfrågan är ju då vad oljepriset skulle vara om dieseln ska kosta 50kr litern.

Som jämförelse, diesel idag kostar runt 25kr litern och oljepriset är runt 6,50kr (90 usd per fat)
 
Unikt namn
Oljepriset har varierat mycket under 10år utan att drivmedelspriserna påverkats i närheten lika mycket. Så priset beror nog främst på andra faktorer.
Diagram visar Brentolje-pris på 90,16 USD/fat, trend över 10 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
När det gäller fordonsbränsle är det väl snarast raffinaderiernas kapacitet som ställer till det. Efter Katrina slog till så gick bränslepriserna upp direkt för att raffinaderier längs USAs gulfkust fick stänga samtidigt som priserna indirekt gick upp då terminspriserna gick upp.

Sen kan man ju se bakåt i tiden, OPEC har använt oljepriserna för att uppnå mål, ett sådant har varit att underminera potentiell konkurrens, ex. oljesand. Men att försöka pressa upp oljepriset för att utmana väst samtidigt som Kina saktar in och blir mer trängt känns ju spontant dumt, det leder väl snarast till att efterfrågan på dollar ökar och USAs roll stärks.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
50 kr litern? För bensin också?

Jag skulle behöva lägga 84 kr per dag att ta mig till jobbet vid det priset. Eller 1680 kr i månaden.

Men problemet vore ju inte mitt pendlande utan att mat och liknande skulle bli mycket dyrare och att en massa företag skulle konka.
För 1680 kr så hade jag gjort den summan till 0kr. Genom en cykel.

Ja problemet är inte pendlandet, problemet blir all mat, och exakt allt annat som går att köpa i butik. Säg hejdå till de flesta företagen som inte har en god likvid eller ens har minsta lån.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
M
J Jaggatagga skrev:
50 kr litern? För bensin också?

Jag skulle behöva lägga 84 kr per dag att ta mig till jobbet vid det priset. Eller 1680 kr i månaden.

Men problemet vore ju inte mitt pendlande utan att mat och liknande skulle bli mycket dyrare och att en massa företag skulle konka.
Ja den som orkar räkna kan ju fundera lite på hur ett dubblerat dieselpris från dagens nivå skulle se ut för mat, kläder, ja i princip ALLT vi köper som rullar på vägen med lastbil, till sjöss eller på räls med diesellok.

Det är liksom inte bara Svenssons som ska ta sig till jobbet, den biten löser nog dom allra flesta. Det är ju alla transporter som gör att priserna ökar på varor och tjänster som drabbas, och då drabbar det oss avsevärt hårdare än när vi står på macken och ska fylla på bilen.

Detta låter som något som är precis vad det är, "jag hörde i fikarummet på jobbet". Det finns ingen rimlighet i resonemanget.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jag lovar att äta upp min mössa om dieseln ens är i närheten av 50:- i feb.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
staten ( MP ) förlorar skattepengar
Menar du att MP är staten? Om det är vad du menar så har antingen du eller jag missuppfattat något och det är inte jag.
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Även problemet med dyra transporter skulle ju lösa sig till slut. T.ex. skulle nog många gamla industrispår trafikeras av tåg igen, kanske till och med byggas ut. Eldrivna lotslastbilar/lätta lastbilar skulle kunna ta hand om transporten sista biten. På det skulle nog mer lokalproducerade varor få ett rejält uppsving.

Kanske skulle det blir besvärligt något år och prisnivåerna inte riktigt återställas men jag skulle vara optimistiskt. Kan komma något bra ur även dyr diesel.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Även problemet med dyra transporter skulle ju lösa sig till slut. T.ex. skulle nog många gamla industrispår trafikeras av tåg igen, kanske till och med byggas ut. Eldrivna lotslastbilar/lätta lastbilar skulle kunna ta hand om transporten sista biten. På det skulle nog mer lokalproducerade varor få ett rejält uppsving.

Kanske skulle det blir besvärligt något år och prisnivåerna inte riktigt återställas men jag skulle vara optimistiskt. Kan komma något bra ur även dyr diesel.
För att få bort godset från vägarna till järnvägen kräver verkligen utbyggnad av rälsarna. Det finns inte plats till så mycket mer på spåren i skåne. Och de vägrar underhålla skiten =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.