5 220 läst · 64 svar
5k läst
64 svar
Bränslepriser - nästa kris?
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Varför skulle det bli brist på el? Om vi skulle byta ut alla våra 5 miljoner bilar till el skulle Sveriges årsförbrukning stiga med runt 12-15 TWh. 2022 exporterade vi 33 TWh. D.v.s. det finns redan idag tillräckligt med el för att alla ska kunna kunna köra elbil.J jonaserik skrev:
Med det inte sagt att det inte skulle kunna bli lokal effektbrist här och där, och vi skulle nog behöva anpassa när och hur vi laddar. Och på det behöva lite fler snabbladdare ute i landet. Men vid en kris, som ett dieselpris om 50kr/l, nog skulle klassas som så brukar saker kunna gå lite snabbare.
50 kr litern? För bensin också?
Jag skulle behöva lägga 84 kr per dag att ta mig till jobbet vid det priset. Eller 1680 kr i månaden.
Men problemet vore ju inte mitt pendlande utan att mat och liknande skulle bli mycket dyrare och att en massa företag skulle konka.
Jag skulle behöva lägga 84 kr per dag att ta mig till jobbet vid det priset. Eller 1680 kr i månaden.
Men problemet vore ju inte mitt pendlande utan att mat och liknande skulle bli mycket dyrare och att en massa företag skulle konka.
Redigerat:
Är inte 1680 i månaden billigt för pendling?J Jaggatagga skrev:
Redan idag kostar det mig 5000 för redan på 2 mil till jobbet och 2 hem för diesel, parkering och trängselskatt.
(Jag cyklar istället)
Den höjs ju inte så mycket så
Det är nog en summa många redan betalar.J Jaggatagga skrev:
När det gäller fordonsbränsle är det väl snarast raffinaderiernas kapacitet som ställer till det. Efter Katrina slog till så gick bränslepriserna upp direkt för att raffinaderier längs USAs gulfkust fick stänga samtidigt som priserna indirekt gick upp då terminspriserna gick upp.
Sen kan man ju se bakåt i tiden, OPEC har använt oljepriserna för att uppnå mål, ett sådant har varit att underminera potentiell konkurrens, ex. oljesand. Men att försöka pressa upp oljepriset för att utmana väst samtidigt som Kina saktar in och blir mer trängt känns ju spontant dumt, det leder väl snarast till att efterfrågan på dollar ökar och USAs roll stärks.
Sen kan man ju se bakåt i tiden, OPEC har använt oljepriserna för att uppnå mål, ett sådant har varit att underminera potentiell konkurrens, ex. oljesand. Men att försöka pressa upp oljepriset för att utmana väst samtidigt som Kina saktar in och blir mer trängt känns ju spontant dumt, det leder väl snarast till att efterfrågan på dollar ökar och USAs roll stärks.
För 1680 kr så hade jag gjort den summan till 0kr. Genom en cykel.J Jaggatagga skrev:
Ja problemet är inte pendlandet, problemet blir all mat, och exakt allt annat som går att köpa i butik. Säg hejdå till de flesta företagen som inte har en god likvid eller ens har minsta lån.
Ja den som orkar räkna kan ju fundera lite på hur ett dubblerat dieselpris från dagens nivå skulle se ut för mat, kläder, ja i princip ALLT vi köper som rullar på vägen med lastbil, till sjöss eller på räls med diesellok.J Jaggatagga skrev:
Det är liksom inte bara Svenssons som ska ta sig till jobbet, den biten löser nog dom allra flesta. Det är ju alla transporter som gör att priserna ökar på varor och tjänster som drabbas, och då drabbar det oss avsevärt hårdare än när vi står på macken och ska fylla på bilen.
Detta låter som något som är precis vad det är, "jag hörde i fikarummet på jobbet". Det finns ingen rimlighet i resonemanget.
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Även problemet med dyra transporter skulle ju lösa sig till slut. T.ex. skulle nog många gamla industrispår trafikeras av tåg igen, kanske till och med byggas ut. Eldrivna lotslastbilar/lätta lastbilar skulle kunna ta hand om transporten sista biten. På det skulle nog mer lokalproducerade varor få ett rejält uppsving.
Kanske skulle det blir besvärligt något år och prisnivåerna inte riktigt återställas men jag skulle vara optimistiskt. Kan komma något bra ur även dyr diesel.
Kanske skulle det blir besvärligt något år och prisnivåerna inte riktigt återställas men jag skulle vara optimistiskt. Kan komma något bra ur även dyr diesel.
För att få bort godset från vägarna till järnvägen kräver verkligen utbyggnad av rälsarna. Det finns inte plats till så mycket mer på spåren i skåne. Och de vägrar underhålla skiten =)S Styrman_jansson skrev:Även problemet med dyra transporter skulle ju lösa sig till slut. T.ex. skulle nog många gamla industrispår trafikeras av tåg igen, kanske till och med byggas ut. Eldrivna lotslastbilar/lätta lastbilar skulle kunna ta hand om transporten sista biten. På det skulle nog mer lokalproducerade varor få ett rejält uppsving.
Kanske skulle det blir besvärligt något år och prisnivåerna inte riktigt återställas men jag skulle vara optimistiskt. Kan komma något bra ur även dyr diesel.