D daVinci skrev:
Vad är definitionen i tråden på stenhus och trähus?

Ett hus med träbjälklag och trästomme och fasadtegel, är det ett trähus eller stenhus?

Fasadteglet gör ju att det inte är så tungt underhåll av det ytskiktet.
En äldre släkting hade ett stenhus (siporex) från 50-talet, med fasadtegel, ser jag såldes för en tid sedan. Blev inte speciellt dyrt. Köparna betalade nog mest för läget. Grannhuset som både är trästomme och träfasad ser jag är värderat till det dubbla av Booli. Det har dock lite mer boyta.

Vet inte riktigt om jag ser att marknaden värderar stenstomme högre än trästomme. Fasadtegel kan kanske värderas högre än träpanel. Men vet inte om det är nämnvärt mycket.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tuff budget om platta och markarbete ingår
beror på vart man bor och vem man använder
 
S Samir_88 skrev:
Jag har betalt plattan 700 tusen, väggarna Vimmerby betong 2,1 monterat, taket kostar 450.000 kr papptak låglutad. 500000 fönster på plats. Mellan bjälklag 450000. Jag har inte valt ngn totalentreprenad de hade kostat mig enligt min beräkning 1,2 miljoner till. Elen drar jag och kompisen kopplar in. Golv, kök, målning gör jag. Badrum bekantskap givetvis kostar det oxo men förhoppningsvis mindre iaf. Det jag vill poängtera också är att även ett hus av 180 m2 behöver kök/badrum osv många gånger är dessa extra m2 inte så dyra iom att det är i mitt fall sovrummen som är större en det vanliga 10-12 m2, vardagsrum osv.
Papptak = budget
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
H HenrikP skrev:
Papptak = budget
Papptak är förhållandevis billigt så jag säger inte mot dig men vad skulle "lyxalternativet" vara på ett låglutande tak som inte kompromissar på funktionen 1‰ mot papp?Sedum på skiten?

Exakt vad låglutande innebär vet vi inte men om man antar att ett tätskikt krävs så är jag nyfiken om det finns bättre alternativ.
 
M
MrJay MrJay skrev:
[länk]
Det där är ju typ 230m2. Eller räknar man med biyta som tvättstuga och öppet hela vägen i tak från bottenplan som boyta?
 
Düsseldorff
S Samir_88 skrev:
Vems är detta hus?
Det är ju ditt hus. Jag börjar bli skeptisk till om du ska bygga någon hus alls eller om du bara trollar.
 
  • Gilla
  • Haha
Samir_88 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Mmhmm... Sa ju det.
 
Skulle aldrig köpa trähus !! Detta jäkla tvätt o målning!
Så nej trähus
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Skulle aldrig köpa trähus !! Detta jäkla tvätt o målning!
Så nej trähus
Bara svennar som målar med fulfärg! Våga vara osvensk!
 
Unikt namn
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara svennar som målar med fulfärg! Våga vara osvensk!
Klart man målar med något som sticker ut. Man vill väl vara en rebell.

Mvh
Pastellhuset
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara svennar som målar med fulfärg! Våga vara osvensk!
Ett trähus behöver inte målas, kolla på äldre hus som har omålade fasader. Sen går det att bränna panelen så man slipper måla. Sen en bra färg behövs inte målas om så ofta. Men kör man med modern plastfärd så är det ett stort jobb med ommålning, men då får man skylla sig själv.

Ett riktigt stenhus är vackert, ett egekskt stenhus slår det mesta. Men det är svårt att laga när det börjar uppkomma sprickor. Betonghus räknar inte jag till stenhus.
 
  • Gilla
Elin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är ju ditt hus. Jag börjar bli skeptisk till om du ska bygga någon hus alls eller om du bara trollar.
Grymt att du hitta en gammal planlösning, nej detta var tänkt att bygga för ett tag sedan. Husen nu är 90m2 i boyta större.
 
Düsseldorff
S Samir_88 skrev:
Grymt att du hitta en gammal planlösning, nej detta var tänkt att bygga för ett tag sedan. Husen nu är 90m2 i boyta större.
"Huset".

Det kommer aldrig bli nåt jävla hus.
 
Redigerat:
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
"Huset".

Det kommer aldrig bli nåt jävla hus.
Jasså du hitta ngt att rätta där ser jag👍 Kanon den tackar vi för! Jodå ja jobbar stenhårt för att realisera detta projekt och plattan skall gjutas inom en månad. Här kommer lite bilder också, trevlig kväll.
 
  • Modernt tvåvåningshus, beigea stenskivor, vit puts, garage, fönster, dörr, gräsmatta, 3D-rendering, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt tvåvåningshus, stora fönster, platt tak, grön gräsmatta, arkitektonisk rendering, minimalistisk stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
S Samir_88 skrev:
Jasså du hitta ngt att rätta där ser jag👍 Kanon den tackar vi för! Jodå ja jobbar stenhårt för att realisera detta projekt och plattan skall gjutas inom en månad. Här kommer lite bilder också, trevlig kväll.
Ser fint ut! Ser fram emot bilder på plattan om en månad. Trevlig kväll!
 
  • Gilla
Samir_88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.