Du har du kartunderlaget. Då behöver du bara göra fasadritning och planritning för att handlingarna ska bli kompletta. Det fixar du själv, det är inte så svårt när det endast rör sig om en pergola. Då blir det ingen ytterligare kostnad där.

Jag tycker du ska kolla med bygglovsenheten vad det kostar att göra bygglovet klart. Därefter kan du bestämma om du vill dra tillbaka ärendet eller inte.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Du har du kartunderlaget. Då behöver du bara göra fasadritning och planritning för att handlingarna ska bli kompletta. Det fixar du själv, det är inte så svårt när det endast rör sig om en pergola. Då blir det ingen ytterligare kostnad där.

Jag tycker du ska kolla med bygglovsenheten vad det kostar att göra bygglovet klart. Därefter kan du bestämma om du vill dra tillbaka ärendet eller inte.
Jag ska vara ärlig med dig, det här har fått mig att helt tappa tron på kommunen. Jag skiter i Pergolan, kommer inte göra klart arbetet, om något så fixar jag en lätt avtagbar platta som jag enkelt kan fästa o ta bort, utan att ansöka om nå bygglov ö h t. Helt sanslösa priser för att få lite solskydd och regnskydd. Jag sliter hårt för dessa pengar, mår rentav dåligt ibland så mycket jag jobbar (belastad läkare), allt är redan pissdyrt i samhället och det här är ännu bara ett lurendrejeri i ledet. 😮‍💨
 
  • Älska
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag ska vara ärlig med dig, det här har fått mig att helt tappa tron på kommunen. Jag skiter i Pergolan, kommer inte göra klart arbetet, om något så fixar jag en lätt avtagbar platta som jag enkelt kan fästa o ta bort, utan att ansöka om nå bygglov ö h t. Helt sanslösa priser för att få lite solskydd och regnskydd. Jag sliter hårt för dessa pengar, mår rentav dåligt ibland så mycket jag jobbar (belastad läkare), allt är redan pissdyrt i samhället och det här är ännu bara ett lurendrejeri i ledet. 😮‍💨
Tråkigt att du känner så. :(
Mitt inlägg var menat som lite peppning att få projektet klart, du är nästan i hamn med handlingarna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du laddat ned kartan?
Om så är fallet har du fått produkten levererad. Och hur lämnar man tillbaka en digital produkt som i detta fallet enkelt kan kopieras?
Hur skulle kommunen kunna bevisa att någon ens har öppnat ett mejl Och dessutom laddat ned?
Förklara gärna!
 
TRJBerg
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Hur skulle kommunen kunna bevisa att någon ens har öppnat ett mejl Och dessutom laddat ned?
Förklara gärna!
Det spelar ingen roll. Det som gäller är om mejlet mottagits i mejlkontot. Huruvida det har öppnats eller om man läst bilagan eller ej spelar ingen roll.
(Att ett mejl gått fram ser avsändaren, har det inte gått att leverera får avsändaren ett felmeddelande om saken.)
 
C
A AndersS skrev:
Har du laddat ned kartan?
Om så är fallet har du fått produkten levererad. Och hur lämnar man tillbaka en digital produkt som i detta fallet enkelt kan kopieras?
Jag tror inte man kan tänka så i detta fall.

Kommunen är enligt PBL skyldiga att vid behov tillhandahålla en nybyggnadskarta. Upprättandet av denna är en myndighetsåtgärd som kommunen (enligt PBL) har rätt att ta ut en avgift för.

Så detta faller helt utanför konsumenträtt och går heller inte i övrigt att jämföra med att beställa en produkt från en näringsidkare. Notera t.ex. att det är upprättandet av kartan och inte tillhandahållandet som avgiften avser. Det finns förmodligen inte heller något utrymme för avsteg från regelverket (typ goodwill) från kommunens sida.

TS bör enligt min mening gå på spåret att han aldrig begärt någon nybyggnadskarta och att det är ett missförstånd delvis orsakat av kommunens usla beställningsrutin.
 
  • Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Som regel ska man aldrig under några som helst omständigheter söka bygglov för någonting.

Men om man ska bedröva sig att göra det så går det att beställa ritningar på huset från kommunen. Då bygglov är arkiverade.

Och situationsplan kan man med enkelhet ladda ned skalenlig från [länk] vilket är fullgott om tomten redan är bebyggd.
Många kommuner har satt som princip att kartan från lantmäteriet inte är "godkänd" för den är för åldrad och att dom "flertal " gånger sett att den inte stämmer 100% så dom i princip tvingar dig att beställa en " nybyggnadskarta" där kommunen skapat en tjänst som skattebetalarna får stå för. Markaryds kommun tex. Jag ska bygga ett uterum jag laddade hem situationsplanen från lantmäteriet och ritade in uterummet skal enligt. Dom avslog ansökan och sa jag behövde beställa en karta här kostade den 4600... jag försökte kringå det och ifrågasätta det.men omöjligt
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Pligg85 utgår från en jordbruksfastighet😉
Nja. Sunt förnuft skulle jag säga.

Vet inte vad det ska skydda med sådana låga trösklar till vad man behöver söka lov för.

Ena grannen vill lägga genomskinlig plast på uppförd stomme och ber om lov.

Sen kan resten av grannskapet sätta upp 20 kvm stora studsmattor i grönt, blått eller rosa färger som står i 10år på samma plats. 3,5 meter höga.
Skitsnyggt och smälter in i landskapet. Verkligen.

Men helt seriöst, har någon i Sverige fått montera ner ett plasttak på en pergola för det saknats lov?

Kan förstå problematiken om man successivt bygger om med riktiga väggar och tak så det till slut blir en byggnad av vad som början var 4 stolpar och reglar som tak.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Nja. Sunt förnuft skulle jag säga.

Vet inte vad det ska skydda med sådana låga trösklar till vad man behöver söka lov för.

Ena grannen vill lägga genomskinlig plast på uppförd stomme och ber om lov.

Sen kan resten av grannskapet sätta upp 20 kvm stora studsmattor i grönt, blått eller rosa färger som står i 10år på samma plats. 3,5 meter höga.
Skitsnyggt och smälter in i landskapet. Verkligen.

Men helt seriöst, har någon i Sverige fått montera ner ett plasttak på en pergola för det saknats lov?

Kan förstå problematiken om man successivt bygger om med riktiga väggar och tak så det till slut blir en byggnad av vad som början var 4 stolpar och reglar som tak.
Du har en väldigt fin poäng där.
 
P Peter787 skrev:
Det enda kommunen gjort är att ange koordinaterna på en större karta för att välja TSs tomt, något direkt arbete har inte skett iom. TSs beställning.
Är TSs kommun så gammaldags att de inte redan digitaliserat sina kartor är det snudd på tjänstefel.
Priset är helt horribelt, men någon gång måste kartor bli fritt tillgängliga.
Nej, det är skillnad på en ajourhållen nybyggnadskarta och ett utdrag ur kartdatabasen. Det ena tar någon dags arbete, det andra runt en halvtimme.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A air skrev:
Vilken billig nybyggnadskarta. Hos oss kostar de 9-11.000 kr.
Sen är det inte en ren digital produkt som man bara sparar ner från kommunens kartprogram. Den kostar för att man åker ut och mäter eller kompletteringsmäter på din tomt/fastighet. Man granskar och digitaliserar planinformation.
För den pergola blir det dyrt, bygger man hus så är det i sammanhanget småpengar.
Korrekt. En nybyggnadskarta är inte ett utdrag ur en större karta utan en produkt utförd specifikt för den fastigheten baserad på andra kartor som baskarta och detaljplan. Nybyggnadskartor är definitivt inte automatiserade på något sätt idag med undantag för kanske någon enstaka kommun.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Nja. Sunt förnuft skulle jag säga.

Vet inte vad det ska skydda med sådana låga trösklar till vad man behöver söka lov för.

Ena grannen vill lägga genomskinlig plast på uppförd stomme och ber om lov.

Sen kan resten av grannskapet sätta upp 20 kvm stora studsmattor i grönt, blått eller rosa färger som står i 10år på samma plats. 3,5 meter höga.
Skitsnyggt och smälter in i landskapet. Verkligen.

Men helt seriöst, har någon i Sverige fått montera ner ett plasttak på en pergola för det saknats lov?

Kan förstå problematiken om man successivt bygger om med riktiga väggar och tak så det till slut blir en byggnad av vad som början var 4 stolpar och reglar som tak.
Försöker hålla mig till verkliga omständigheter och de regelverk som gäller. Vad jag tycker om bygganmälan/bygglov och vad som krävs är ointressant då det bara leder till massa inlägg utan relevans för ts frågeställning.
I TS fall har en beställning gjorts av TS som jag förstått det utifrån TS egen beskrivning i några inlägg, men fel tjänst/produkt har beställts. Och frågan är då hur man kan slippa att betala för arbetet som blivit utfört då TS har fått den beställda tjänsten utförd och produkt levererad.
Jag vet inte hur noggrant TS har läst information som funnits vid beställning eller hur den tolkats av TS (har inte själv beställt eller sett texten för att göra en beställning)
Så utifrån det kan jag bara så objektivt som möjlighet försöka se om TS har möjlighet att får beloppet krediterat. Med den info som finns har det som beställts levererats enligt specifikation och är unikt för TS.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Hur skulle kommunen kunna bevisa att någon ens har öppnat ett mejl Och dessutom laddat ned?
Förklara gärna!
Behöver inte bevisa att något mejl öppnats eller använts, utan det räcker med att beställd tjänst utförts och produkt levererats. I tråden skriver TS att det som beställts har levererats, så det har gjorts ett mottagande.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Stämmer inte alltid: Vi gjorde en tillbyggnad nyligen och då krävde kommunen att man baserade ansökan om bygglovet på deras Baskarta (som man beställde digitalt)

I min ansökan hade jag först baserat situationsplanen på lantmäteriet, men det var inte tillräcklig.

F.ö. "aldrig söka bygglov": Då utgår jag att du bor långt ut på landet där ingen bryr sig ioch det kanskle inte finns en detaljplan. Bor man i något område med ett par hus så kan man ge sig på att någon granne anmäler en om man bygger (för mycket) svart...och då åker man inte bara på avgifterna utan dessutom en sanktionsavgift i efterhand

Men om du kommer undan med 1800 kr så ta det som en läropeng...i det stora hela inte så mycket pengar även om det förstås är surt...men å andra sidan om du kan få dom att korrigera beställningen med rätt karta ( och rätt avgift) och sen kan slutföra ansökan/bygga pergolan så kanske det är den vägen du skall gå ?
Är det ett plasttak vid en pergola så kan man riva konstruktionen om det motförmodan är någon granne som klagar och undvika sanktionsavgiften.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Att ett mejl gått fram ser avsändaren,
Nej det kan en avsändare ej se med någon som helst säkerhet!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.