Jag undrar var jag kan sätta en tempgivare för att kunna mäta panntempen på en CTC V20.
Jag vill har en fristående givare som ska kopplas till en logger för fjärrövervakning.
Såhär ser pannan ut i manualen:
Bakom plastlocket till höger om den översta luckan/spjället så har jag hittat detta. Här ser det ut som att det sitter en temperatursensor, det finns även ett ledigt rör. Kan jag föra in en sensor där och få rätt värde?
Jag vill har en fristående givare som ska kopplas till en logger för fjärrövervakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bakom plastlocket till höger om den översta luckan/spjället så har jag hittat detta. Här ser det ut som att det sitter en temperatursensor, det finns även ett ledigt rör. Kan jag föra in en sensor där och få rätt värde?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
PS i det övre vänstra är det en mekanisk kappilärtermostat driftermostat och ( nu finns ingen brännare ) ett överhettninskydd ( går till ett vred som klickar ) ,det till höger är säkert en givare för El-patron, och nertill till höger tempgivare panntemp.Nu kan det vara lite skift på dom till höger , sitter på distans och veta säkert måste man öppna och se vart dom går.
Det finns två termostater som klickar, en till den inbyggda elpatronen och en som är avsedd för att användas när pannan utrustas med oljebrännare (kanske samma nyttjas även till pelletsbrännare nu när jag tänker efter).J jonaserik skrev:PS i det övre vänstra är det en mekanisk kappilärtermostat driftermostat och ( nu finns ingen brännare ) ett överhettninskydd ( går till ett vred som klickar ) ,det till höger är säkert en givare för El-patron, och nertill till höger tempgivare panntemp.Nu kan det vara lite skift på dom till höger , sitter på distans och veta säkert måste man öppna och se vart dom går.
Därefter så finns det en termometer på pannan som visar panntempen.
Troligtvis så används den ena till pelletsen , är liksom lika funktion som om det vore en oljebrännare där. Så det du vill göra då är att få ut en temp från pannan externt., Två skar att tänka på är, vad för temp vill du ha, en från toppen som brukar vara varmast eller en bit ner ( som normalt drifttermostater sitter ) På topp kan det var en plugg att sätta ett dykrör i eller färdigt dykrör , då får du lossa toppplåten och se om det finns. Annars bara använda det fria dykröret som finns, enklast.
Jag vill få ut den temp som visas på termostaten som finns på panelen och benämns panntermometer i manualen. Panntemp/drifttermostat osäker på rätta begreppet. Den som helst inte ska bli mer än 90 grader, när den går till 100 så blir det inte bra.J jonaserik skrev:Troligtvis så används den ena till pelletsen , är liksom lika funktion som om det vore en oljebrännare där. Så det du vill göra då är att få ut en temp från pannan externt., Två skar att tänka på är, vad för temp vill du ha, en från toppen som brukar vara varmast eller en bit ner ( som normalt drifttermostater sitter ) På topp kan det var en plugg att sätta ett dykrör i eller färdigt dykrör , då får du lossa toppplåten och se om det finns. Annars bara använda det fria dykröret som finns, enklast.
Hej, nyfiken på vad du kom fram till. Jag sitter i samma sist. Var pillade du in givarna? 😅D Daniel Nyman skrev:Jag undrar var jag kan sätta en tempgivare för att kunna mäta panntempen på en CTC V20.
[bild]
[bild]
[bild] [bild]
Kolla gärna!D Daniel Nyman skrev:
Kan vara helt ute och cykla oxå.. Men vi har en styrbox med 2st givare för pelletsbrännaren och någonstans ska dom in. Frågan är vars 🙈