L LeaDK skrev:
Jag vill ha hjälp med att nån kan säga till mig vilken färg med vilken ska jag koppla ihop. Jag behöver färger att nån förklara inte jord fas eller nolla jag har ingen aning vad detta betyder.

Rören 1 vänster är blå grön svart

2 svart vit röd

3 vit grön blå

4 svart röd vit

Hur ska jag koppla dom vilken med vilken.
Du bör lossa på uttag/dosor/lampor etc på andra sidan för varje rör, mao dit trådarna går så man kan se vad de går till. Färgerna är inte säkra då det är blandad ny och gammal standard, och vissa färger kan vara både fas och nolla. En bra start kan vara om du kan fota hur det ser ut i din elcentral. Går det upp grön/blå svart , vit grön blå, eller röd svart vit från säkringen som går till denna dosa. När vi vet vilket rör och då också vilka trådar som kommer från din central, så kommer det bli mycket enklare att hjälpa dig. Har du tillgång till en eltestare?*
Jag tror dock, och det säger jag som hempulare väldigt sällan. Du bör inte göra detta själv. Det är fara för dig själv och fastighet om du har så begränsad elkänennedom.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Nej det är inte rätt.
Kontakta en elektriker
 
  • Gilla
Hjalmarson och 5 till
  • Laddar…
Problemet fixat tack
 
  • Haha
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
Varsågod.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Problemet fixat tack
Samma tråkiga svar som i den andra tråden om "Bärande vägg eller ej?? Hjälp". Inget som säger att det var "si eller så".....👎
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Problemet fixat tack
Då är det viktiga att du förstår det olämpliga i att göra det du gjort. Inte för att det är olagligt (det är det men skitsamma), utan för att det kan bli väldigt tokigt att koppla ihop saker baserat på gissningar och färg på kablarna. Ingen kan ge dig information som helt säkert är korrekt utan att mäta först.
 
Det vore bra om du beskriver hur du fått det att fungera. Du har på bilderrna en röra av trådar, vissa av dem är skyddsjord. Kopplar du fel där, så kan det fungera, men apparater blir strömförande på sitt hölje.
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 5 till
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Problemet fixat tack
Kan du berätta hur det är fixat?. Skicka bilder som tydligt visar vad som är kopplat till vad, om det är nu det som är fixet. Eller är fixet "hela huset har brunnit ner så nu är problemet borta".
 
Varför fortsätter ni att mata trollet?
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 10 till
  • Laddar…
TS drog snabbare än en löning. Kan bara tillägga att de röda trådarna troligen är jord, enligt gammal standard.
 
B Blueeye skrev:
Kan du berätta hur det är fixat?. Skicka bilder som tydligt visar vad som är kopplat till vad, om det är nu det som är fixet. Eller är fixet "hela huset har brunnit ner så nu är problemet borta".
Elektriker fixade så ingen av er skrev rätt koppling tack för hjälpen iallafall
 
  • Haha
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Ni behöver ej skriva mer problemet är fixat.tack
 
  • Gilla
harryhenry
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Ni behöver ej skriva mer problemet är fixat.tack
Fortfarande denna tråkiga attityd. Du ville ha hjälp med en ofullständig fråga. Men att tala om hur det löstes det vill du inte. Inte i din andra tråd om bärande vägg heller. Så för min del kommer jag att ignorera eventuellt kommande frågor/funderingar. Kan man inte beskriva vad som justerades så hade i alla fall en bild på det "rätta" gett något....
 
  • Gilla
MagicFingers och 6 till
  • Laddar…
Jag har skrivit 10 ggr redan att problemet är fixat men folk fortfarande skojar eller skriver så på nån sätt måste man säga tack för eran tips elektriker fixade jobbet. Kan man stänga denna träd nu eller hur funkar detta.
 
Fairlane
L LeaDK skrev:
Elektriker fixade så ingen av er skrev rätt koppling tack för hjälpen iallafall
Givetvis skrev ingen rätt koppling. Du beskrev faktiskt inte problemet, även om du säkert tror att du gjorde det.
Det har efterfrågats vad som sitter i andra ändan, en elcentral, en strömbrytare, ett vägguttag, en värmepump etc. Inte heller vet vi vad felet är, om det är en lampa som alltid lyser, en lampa som inte går att tända, en lampa i en trappkoppling där bara ena strömbrytaren fungerar etc .Utan den informationen finns det inte ens chans att hjälpa dig.

Det är lite som att lägga upp en bild på en bil och sen skriva "fungerar ej?" och förvänta sig att någon ska lista ut vad felet är och föreslå en lösning utan att du bidrar med mer information. Folk kommer då att gissa på allt från att det saknas ström, till att motorn skurit. Sen fixar bilverkstaden felet genom att byta torkarblad, eftersom felet var att det blev ränder när du körde vindrutetorkare. Dumt av alla som försökte hjälpa till att de inte kom med lösningen, eller dumt att dig att inte bidra med efterfrågad information?

Du tror säkert att du gett den information som behövs, men läs igenom dina egna inlägg så ser du nog att du aldrig beskriver vad som inte fungerar, bara att något inte fungerar.

Nu fungerar det för dig, bra så, men vill du ha hjälp med andra saker i fortsättningen, så försök hjälpa till lite själv med att förklara vad du behöver hjälp med.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 30 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.