L LeaDK skrev:
jag skrev för långe sen att problemet är fixat och tackade för hjälpen och tips av alla er,men sen kommer massor med olika konstiga kommentarer som tex att jag är troll eller att Byggahus skapade egna tråd osv på riktigt???

Tror ni verkligen att nån har tid och ork och lust att sitta på ett bygg sidan och skriva fejka frågor och vänta på svaret😂

Kopplingdosa va gammalt och det behövs dra nytt el i hela köket och huset. För vi renoverar köket och då måste man ha nya uttag och allt nytt . Det gick ej att koppla elen i gamla Kopplingdosa för att den va totalt kopplat ur grunden i nere delen. Plus att kopplingar som alla ni skrev va absolut inte rätta ingen av er skrev rätt koppling eller hittade problemet.

Så igen tack för tips och hjälp och jag behöver ej mer nån kommentar gå istället nu och vila och titta på tv.😂
Aha, var trådarna urkopplade i andra änden också? Hur kunde vi missa det, skandal!
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 11 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Personligen tycker jag man ska vara försiktig i att lämna råd om "hur det brukar vara", speciellt om det handlar om jord. Det är lätt att misstolka och tro att så är fallet även om det brukar vara så.
Röd förekommer som jord, nolla, fas, tändtråd och mellantråd. Utgå från det och mät (på rätt sätt vilket inte alls är enkelt) eller titta och leta hela vägen till centralen.
Har inte skrivit "hur det brukar vara", jag skrev "troligen". Det är inte riktigt samma sak.....
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Har inte skrivit "hur det brukar vara", jag skrev "troligen". Det är inte riktigt samma sak.....
Ok, jag tycker nog att det blir typ samma andemening. 😉
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Alla är lossnat för jag måste veta hur ska jag koppla vilken med vilken.
Om du eltejp hemma så håll ihop alla kablar o tejpa många varv så håller det🤌
 
U Uffe A skrev:
Sista svaret från mig om du inte kommer med fler uppgifter.
Tar fram popcorn och väntar med spänning på fler inlägg
Om jag vore du skulle jag skruva fast locket och ringa en elektriker.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C carthago skrev:
Om jag vore du skulle jag skruva fast locket och ringa en elektriker.
Jag tror inte Uffe A behöver ringa någon elektriker...
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror inte Uffe A behöver ringa någon elektriker...
Någon lite längre upp i tråden verkar åtminstone ha problem att koppla...
 
  • Gilla
Stubai
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Någon lite längre upp i tråden verkar åtminstone ha problem att koppla...
Inte nu längre....
 
E El-Löken66 skrev:
Hej.
Jag har svårt att följa kablarnas väg. Röret till vänster ser jag bara blå och gröngul.

En svart är kopplad med övriga blå.

Rita gärna upp med streck vad detta går till. Är det danskt?
L LeaDK skrev:
Koppla rätt?
L LeaDK skrev:
Koppla rätt?
LIVSFARA! Detta kan vara en, farlig, felkoppling. Rött var tidigare skyddsjord. Svart och vitt användes omväxlande, olika delar av landet, som ledare och nolla. Så de vita kopplade till röda är troligen ledare så uttag och saker kopplade till de röda kan bli strömförande.
 
  • Haha
Stubai
  • Laddar…
De röda är definitivt ledare, precis som de andra färgerna.
Rött var en vanlig färg på tändtråd, det är det nog här. Men man vet inte förrän det är verifierat.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Koppla rätt?
Ring en elektriker omgående, om du inte vet vad du gör så gör inget alls.
 
  • Haha
Stubai
  • Laddar…
Och så väckte någon denna tråden igen som sovit gott sedan början på september.
 
  • Haha
Stubai och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.