Byggahus.se måste vara Sveriges bästa frågeforum! En idiot skriver en idiotfråga som inte går att besvara, och en massa andra idioter, inklusive jag själv, tar sig tid att kommentera.
Men det mest imponerande är att en massa kunniga människor faktiskt försöker svara idioten på ett seriöst sätt, trots att idioten till frågeställare fortsätter att uppträda som en idiot.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
pebe292 och 18 till
  • Laddar…
Nåt ska man ju göra av all tid.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Jag vill ha hjälp med att nån kan säga till mig vilken färg med vilken ska jag koppla ihop. Jag behöver färger att nån förklara inte jord fas eller nolla jag har ingen aning vad detta betyder.

Rören 1 vänster är blå grön svart

2 svart vit röd

3 vit grön blå

4 svart röd vit

Hur ska jag koppla dom vilken med vilken.
Snälla du, jag ska vara så pedagogisk jag kan.
Ingen kommer någonsin kunna tala om för dig vilken färg du ska koppla ihop.
Det för att om man inte har följt trådarna vet man inte vart de kommer ifrån, eller hur de är kopplade.
Att råda dig att koppla si eller så blir direkt fel och kan orsaka att det kommer spänning på fel platser med personskada som följd.

Jag förstår att det är frustrerande att inte få svar men i din beskrivning av din kunskap så finns det bara ett svar:
Låt bli och kontakta en elektriker!
Det svaret är inte för att vara dryg eller för att säga att du är dum, det är för att inte du eller någon annan ska göra sig illa.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ändrar lite i @Blueeye bild för att försöka förklara min killgissning och förklaring till varför den är så. Detta är mer för er som undrar hur det fungerar men läs hela kommentaren för den kommer med en varning.

Generellt för ström är att du har 1-3 faser, noll och jord. Färgerna på vad som är vad har varit olika under olika perioder och i samma perioder kan de dessutom ha använts till olika saker, det går därför inte med säkerhet säga med den informationen som finns om detta är korrekt.

Kopplingsklämma 1: Ledare

Kopplingsklämma 2: Noll

Kopplingsklämma 3: Jord

Här kan vi även se vissa av riskerna rätt enkelt. Röd har använts mycket som jord tidigare i villa installationer men har även använts som fas/ledare risken om dessa kablar nu inte går till jordfelsbrytaren och en av de röda kablarna är en fas/ledare så istället för att säkra dina jordade produkter så ström sätter du produkterna. Det vill säga en beröring av en hårtork/kylskåp/brödrost mm kan göra att du får ström i dig. En standard säkring på 10 ampere 230 volt kan döda det beror i stort sett hur otur du beroende på vilken väg strömmen tar genom kroppen.

Tycker det är jättekul att folk vill lära sig och kunna hålla på själv men det är även värt att ta en extra tanke på vilka saker man ska försöka göra själv. Skulle ge extra varningar på vatten där det kan bli väldigt dyrt om det blir fel och el där det kan bli livsfarligt
 
  • Färgade linjer kopplade till röda rektanglar, representerar kanske dataflöden eller relationer mellan objekt eller koncept.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på hur det såg ut så förstår jag inte hur någon kan komma med förslag baserat helt på gissningar.

Ledare är INTE en benämning på fas. Det är en benämning som skulle kunna användas för alla sladdar eftersom de är ledare.

Svart brukar vara fas eller nolla.
Vit brukar vara fas eller nolla.
Dessa är normalt inte mixade inom en anläggning.

Röd brukar vara jord eller tändtråd. Inte sällan även i samma anläggning.

Blå ska vara nolla när det handlar om lösledning som här, I kabel kan den vara tex tändtråd.

Gulgrön ska vara jord.

Samtidigt kan man inte lita på något av ovanstående. Så hur man kan komma med kopplingsförslag. Baserat på trådens bilder begriper jag inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Detta var nog den sämsta tråden på Byggahus genom tiderna. LeaDK är ett troll uppenbarligen. Sluta mata trollen.
 
  • Gilla
  • Haha
KB-U och 4 till
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Men jag har redan skrivit allt om du läser upp
Nej, du har inte talat om vart rören går och vad kablarna används till i andra änden.
L LeaDK skrev:
Jag vill ha hjälp med att nån kan säga till mig vilken färg med vilken ska jag koppla ihop. Jag behöver färger att nån förklara inte jord fas eller nolla jag har ingen aning vad detta betyder.
Shadowpree Shadowpree skrev:
Ändrar lite i @Blueeye bild för att försöka förklara min killgissning och förklaring till varför den är så. Detta är mer för er som undrar hur det fungerar men läs hela kommentaren för den kommer med en varning.

Generellt för ström är att du har 1-3 faser, noll och jord. Färgerna på vad som är vad har varit olika under olika perioder och i samma perioder kan de dessutom ha använts till olika saker, det går därför inte med säkerhet säga med den informationen som finns om detta är korrekt.

Kopplingsklämma 1: Ledare

Kopplingsklämma 2: Noll

Kopplingsklämma 3: Jord

Här kan vi även se vissa av riskerna rätt enkelt. Röd har använts mycket som jord tidigare i villa installationer men har även använts som fas/ledare risken om dessa kablar nu inte går till jordfelsbrytaren och en av de röda kablarna är en fas/ledare så istället för att säkra dina jordade produkter så ström sätter du produkterna. Det vill säga en beröring av en hårtork/kylskåp/brödrost mm kan göra att du får ström i dig. En standard säkring på 10 ampere 230 volt kan döda det beror i stort sett hur otur du beroende på vilken väg strömmen tar genom kroppen.

Tycker det är jättekul att folk vill lära sig och kunna hålla på själv men det är även värt att ta en extra tanke på vilka saker man ska försöka göra själv. Skulle ge extra varningar på vatten där det kan bli väldigt dyrt om det blir fel och el där det kan bli livsfarligt
Vad tror du händer när man tänder ljuset med ditt kopplingsförslag?

Lite info från andra tråden.
Byggår är -57
Till dosan har det gått ytterligare 2 rör som plockats bort när väggen revs.
Ett rör gick till ett ojordat uttag, se bilder.
Det 6:e röret kan ha varit till en strömbrytare till köksbelysningen.
Vi kan anta att hela rummet har varit ojordat, men köket haft jordade uttag blandat med ojordat.

Varför ta bort en kopplingspunkt?

Kanske blir något utrustning som anslutits i ett nytt jordat uttag strömförande när ljuset tänds, med ditt kopplingsförslag?
Eller kanske går en propp?
Det är inte uppenbart om röd är tändtråd eller jord (eller något annat).

Del av en dörrkarm, vägguttag, suddigt interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En suddig bild som visar elledningar genom vägg, träelement, konstruktion, inomhus, renovering eller byggprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hade gärna sett en bild på hur det ”kopplats rätt av elektriker”, men utan att veta vad som är anslutet till dosan och dess kablar går det ändå inte att avgöra om det är rätt eller livsfarligt kopplat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Koppla rätt?
Du ska nog inte röra några kablar över huvud taget. Du verkar inte ha det minsta kunskap om elektriska installationer. Ring en elfirma som sysslar med installationer.
 
HELTOR skrev:
Tror det är bästa du kan göra är att ta telefon om du nu klarar att ringa i en sån? Ringa en elektriker innan du bränner ner allt. Du läser inte vad folk skriver, så lägg ner , NU.
Hen skrev ju klart och tydligt att "elektriker fixade jobbet"....vem är det som inte läser?
 
Om man tittar på lite andra trådar som TS har så får man en rätt bra bild av vad som TS är ute efter. Tråkigt att TS inte förstår att man inte sitter och letar igenom alla andra trådar, TS skulle ju lätt kunnat hänvisa till dom när frågorna kom och inte uppträda på det vis som TS gjort.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
Koppla rätt?
Ring en elektriker och ingen här borde ens svara på ditt inlägg. Är du inte elektriker får du inte koppla i dosor
 
A AddeThörnberg skrev:
Ring en elektriker och ingen här borde ens svara på ditt inlägg. Är du inte elektriker får du inte koppla i dosor
Läs inlägg #56
 
LeaDK är ju troll, vill bara skapa kaos. Lägg ned.
@Administratör stäng tråden
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
TS drog snabbare än en löning. Kan bara tillägga att de röda trådarna troligen är jord, enligt gammal standard.
Personligen tycker jag man ska vara försiktig i att lämna råd om "hur det brukar vara", speciellt om det handlar om jord. Det är lätt att misstolka och tro att så är fallet även om det brukar vara så.
Röd förekommer som jord, nolla, fas, tändtråd och mellantråd. Utgå från det och mät (på rätt sätt vilket inte alls är enkelt) eller titta och leta hela vägen till centralen.

Jag har rättat till en livsfarlig felkoppling där en elektriker varit före mig och kopplat röd som gjord. Han mätte och summrade före inkoppling. Felet han gjorde var att använda en vanlig spänningsprovare med summerfunktion. Den pep så fint mellan röd och nolla. Dock var den röda tändtråd till taklampan och summern gick igenom glödlampan till nolla.
Han kopplade in en bänkbelysning och när damen som bodde där tände i taket fick uttaget i bänkbelysningen 230V i jorden. När han mätte efter sin installation var lampan i taket släckt så han märkte inget då heller. Lägenheten saknade jordfelsbrytare.
Sorry för långt inlägg men jag fick feeling och kom på detta misstag. 😆
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
LeaDK är ju troll, vill bara skapa kaos. Lägg ned.
@Administratör stäng tråden
Det är extremt ovanlig att trådar låses, händer det en gång varannat år så är det mycket.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.